جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
نگرانی بایدن از اقدامات تلافیجویانه؛ مانع مجازات آمر قتل خاشقچی
وبسایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: با انتشار گزارش قتل خاشقچی، اکنون راه برای واکنش سیاسی آمریکا باز است. ممنوعیت ویزا اولین واکنش آمریکا بوده اما واکنشهای سیاسی مضاعفی مورد انتظار است. پیش از پیکربندی مجدد روابط دوجانبه آمریکا با عربستان سعودی، رئیسجمهور آمریکا باید در مورد چگونگی واکنش به این گزارش تصمیم بگیرد، زیرا کنگره خواستار اقدام فوری دولت آمریکاست.
این گزارش مؤید آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مستقیماً دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است؛ بنابراین، بایدن از طرف کنگره، رسانهها، گروههای حقوق بشری و بسیاری از نهادها تحتفشار خواهد بود تا محمد بن سلمان را مجازات کند. اگر واکنش آمریکا صعود بن سلمان به تخت پادشاهی را تحتالشعاع قرار دهد، آمریکا با اقدامات تلافیجویانه عربستان مواجه خواهد شد؛ اما اگر بایدن دلیل تغییرات در روابط متقابل را بهمحض اعلام آنها برای ملک سلمان توضیح دهد، احتمال اقدام تلافیجویانه ریاض علیه منافع آمریکا کاهش مییابد.
اقدام تلافیجویانه سعودیها چگونه خواهد بود؟
اگر اقدام آمریکا چشمانداز پادشاهی محمد بن سلمان را تخریب کند، ریاض احتمالاً از چند جبهه پاسخ خواهد داد. سرمایهگذاری مستقیم خارجی عربستان در بخش خصوصی آمریکا احتمالاً کاهش میباید؛ خرید فعلی و آتی تسلیحات از شرکتهای آمریکایی به شرکتهای روسی، چینی، انگلیسی یا فرانسوی سوق مییابد و همکاری عربستان با چین در برنامه موشکی و برنامه هستهای غیرنظامی این کشور تشدید میشود. همچنین، دولت عربستان ممکن است تصمیماتی درباره تولید نفت اتخاذ کند که بر برنامه انرژی سبز بایدن تأثیر منفی گذاشته و یا قیمت سوخت را به سطحی افزایش دهد که برای پایگاه سیاسی بایدن نامطلوب باشد. مسلماً، عربستان فشار آمریکا برای توقف جنگ در یمن را نیز نادیده گرفته و هدف خود برای تشدید جنگ با انصار الله و استقرار دولت موافق عربستان در یمن را دنبال خواهد کرد.
شش گزینه برای حفظ منافع آمریکا در واکنش به قتل خاشقچی
نخست، بایدن میتواند با استفاده از ابزارهای دیپلماتیکی، ولیعهد عربستان را در محدوده پستهای رسمی وی تحتفشار بگذارد. همتایان وی در دولت آمریکا تنها در موارد مربوط بهعنوان رسمی وی (وزیر دفاع، رئیس صندوق ثروت ملی و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه) با او ارتباط خواهند داشت اما وی را رئیس دولت عربستان قلمداد نمیکنند. این سیاست در راستای اظهارات دولت بایدن بوده و نیازمند تغییر رویه یا اقدامات مهم بین سازمانی نیست، هرچند که به معنای مصونیت ولیعهد از پیگرد قانونی وی در دادگاههای آمریکا نبوده و تأثیر آن چشمگیر خواهد بود.
دوم، دولت بایدن میتواند به توقف همکاری اطلاعاتی با شعبههایی از تشکیلات امنیتی عربستان بپردازد که افراد نامبرده در گزارش خاشقچی در رأس آنها هستند. عدم همکاری اطلاعاتی آمریکا، باعث کاهش ظرفیت و اهمیت این سازمانهای سعودی خواهد شد.
سوم، بایدن میتواند نیروهای آمریکا را از عربستان خارج کند. با توجه به ریاست محمد بن سلمان بر وزارت دفاع عربستان، بایدن میتواند با پیشبرد برنامه خروج نیروهای آمریکا، عربستان را تحتفشار بگذارد. چنین اقدامی خطر افزایش اقدامات غیرمستقیم ایران را در پی خواهد داشت اما راهی برای فشار بر عربستان خواهد بود.
چهارم، دولت بایدن میتواند درزمینهٔ اصلاحات نظامی خواستههای جدیدی، بهویژه در وزارت مربوطه ولیعهد، بر عربستان تحمیل کند تا ظرفیت نظامی خود را بهبود بخشیده و از بار آمریکا در تأمین امنیت خلیج [فارس] بکاهد.
پنجم، بایدن میتواند فروش پلتفرمهای دفاعی نظامی به عربستان را متوقف کند. دولت بایدن قبلاً فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را به خاطر جنگ یمن متوقف کرده است اما هنوز فروش تسلیحات دفاعی را فسخ نکرده است. فروش این پلتفرمهای دفاعی را میتوان بهعنوان اهرمی برای وادار کردن عربستان به اقداماتی نظیر آزادی زندانیان سیاسی و اصلاحات حقوقی و سیاسی بکار برد، دسترسی عربستان به اس-400 روسیه، نقطهضعف این پیشنهاد محسوب میشود.
ششم، بایدن میتواند به تحریم کسبوکارهایی بپردازد که محمد بن سلمان و دیگر اشخاص نامبرده در گزارش مالک آنها هستند. البته پیامدهای این تحریمها بر شرکتهای آمریکا و تأثیر آنها بر اهداف تحت تحریم، باید بررسی و ارزیابی شود. علاوه بر اینها، آمریکا میتواند تغییر در ساختار تصمیمگیری عربستان و محفل درونی آن را دنبال کند؛ مثلاً، دولت بایدن میتواند خواستار آزادی محمد بن نایف، ولیعهد قبلی، از حصر خانگی باشد.
برای واکنش به گزارش قتل خاشقچی، آمریکا گزینههای زیادی در اختیار دارد؛ اما برخی از آنها بیش از دیگری احتمال واکنش متقابل عربستان را در پی خواهد داشت. در بررسی این گزینهها، دولت بایدن باید گزینههایی را انتخاب کند که تأثیر منفی آنها بر منافع بلندمدت آمریکا کمتر باشد.
0 Comments