جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب در محاصره؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه + فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب (سه شنبه شب به وقت محلی) در محاصره صدها افسر پلیس است تا به اعتراض دانشجویان این دانشگاه در حمایت از مردم غزه که بیش از یک هفته است در تحصن به سر می برند، پایان دهد.

دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب در محاصره پلیس؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب (سه شنبه شب به وقت محلی) در محاصره صدها افسر پلیس است که برای پایان دادن به اعتراض دانشجویان در حمایت از مردم غزه بیش از یک هفته است که در تحصن به سر می برند.

پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند

تهران- ایرنا- پلیس گرجستان و معترضان به قانون «شفافیت نفوذ خارجی» سه‌شنبه شب در تفلیس درگیر شدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و خودروهای آبپاش استفاده کردند.

رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد

تهران-ایرنا-منابع مصری بامداد چهارشنبه فاش کردند که هیأت رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را با اصلاحات به دولت قاهره به عنوان عضو میانجیگر مذاکرات برای تبادل اسرا تحویل داده است.

رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد

تهران-ایرنا-منابع مصری بامداد چهارشنبه فاش کردند که هیأت رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را با اصلاحات به دولت قاهره به عنوان عضو میانجیگر مذاکرات برای تبادل اسرا تحویل داده است.

Loading

نگاه مثبت تیم بایدن به محمد بن نایف سعودی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: خبر آزادی لجین الهذلول، فعال زن سعودی، از زندان نشان می‌دهد که فشار خارجی بر پادشاهی عربستان می‌تواند نتایج مثبتی به بار آورد، هرچند که وی هنوز نمی‌تواند آزادانه مسافرت کند.

بروس ریدل در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: دولت بایدن در اقدامی عاقلانه خواستار پایان جنگ به رهبری عربستان در یمن شده و برخی معاملات تسلیحاتی با عربستان را متوقف کرده است. دولت آمریکا باید برای آزادی دیگر فعالان حقوق بشر زندانی در عربستان به خاطر اتهامات واهی و همچنین شهروندان آمریکایی زندانی در عربستان، تلاش کند.

اکنون جامعه بین‌المللی باید به دنبال آزادی محمد بن نایف، ولیعهد قبلی عربستان از زندان باشد که هیچ جرمی مرتکب نشده بلکه صرفاً برای محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی، یک مشکل محسوب می‌شود. محمد بن نایف جان ده‌ها اگر نگوییم صدها آمریکایی را نجات داده و القاعده را در محل ظهور این گروه شکست داده است. فشار واشنگتن بر رهبران سعودی در خصوص پرونده محمد بن نایف شاید اقدامی غیرعادی باشد اما یک کار ضروری است زیرا با توجه به کمک‌های قابل‌توجه وی به امنیت آمریکا، پرونده نایف یک مورد ویژه محسوب می‌شود. همچنین، جان وی شدیداً در خطر است.

 

سابقه محمد بن نایف

محمد بن نایف فرزند شاهزاده نایف بن عبدالعزیز است که طولانی‌ترین خدمت را در وزارت کشور پادشاهی عربستان داشته است. وی در دانشگاه اورگن تحصیل‌کرده و توسط «اف بی آی» و «اسکاتلندیارد» آموزش‌دیده است. وی به‌تدریج پست پدرش را به دست گرفت. او برخلاف پدرش که نسبت به آمریکا سوءظن داشت شاهزاده‌ای طرفدار آمریکا بوده و به‌ویژه در مبارزه با تروریسم، شایسته و کاردان بود. هنگامی‌که معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کنسولگری جده برای دیدار با عبدالله، ولیعهد وقت، آماده می‌شد، بن نایف در وزارت کشور، توطئه القاعده برای حمله به کنسولگری آمریکا در جده را خنثی نمود.

پس از حملات یازده سپتامبر و حمله آمریکا به عراق، اسامه بن‌لادن سرزمین مادری خود یعنی عربستان را به شورش علیه آل سعود فرا خواند و آمریکا را به حمایت از این سلاطین متهم کرد. اولین حمله در 12 می‌2003 در یک مجتمع در ریاض اتفاق افتاد که محل اسکان کارشناسان نظامی خارجی بود که برای نیروهای مسلح عربستان کار می‌کردند. طی حملات تروریستی القاعده، حداقل 8 آمریکایی، 2 استرالیایی و چند غربی دیگر در کنار گارد امنیتی سعودی کشته شدند.

رئیس وقت سازمان سیا، جرج تنت، بلافاصله به ریاض رفت تا به هماهنگی برای نبرد با القاعده بپردازد. تنت، بن نایف را نزدیک‌ترین شریک سیا در مبارزه با القاعده قلمداد کرده است که این تهدید تروریستی علیه آل سعود مابین سال‌های 2003 و 2006 را از بین برد.

حتی پس از پایان جنگ با تروریست‌های القاعده در داخل عربستان، بن نایف همچنان به غرب برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی و به کشف چند مورد توطئه حمله علیه آمریکا کمک کرد. هنگامی‌که القاعده در آستانه انتخابات کنگره آمریکا در سال 2010 در هواپیماهای مسیر یمن به شیکاگو بمب‌گذاری کرده بود، بن نایف با کاخ سفید تماس گرفته و به جان برنان، مشاور اوباما در مورد تروریسم، اطلاع‌رسانی کرد. این هواپیماها در دبی و میدلند شرقی در انگلستان متوقف و بمب‌ها تخلیه شد.

علاوه بر شهرت بین‌المللی به‌عنوان یک افسر کاردان اطلاعاتی، بن نایف در داخل کشور خود نیز به خاطر حادثه سال 2009 یک قهرمان محسوب می‌شود. در این حادثه، وی موافقت کرده بود که با عبدالله عسیری، تروریست القاعده اهل یمن دیدار کند که نزدیک بود به قیمت جانش تمام شود. عسیری گفته بود که اگر با بن نایف دیدار رودررو داشته باشد، خود را تسلیم خواهد کرد و حتی همراهان خود را نیز به تسلیم متقاعد خواهد ساخت. در این دیدار، عسیری خود را منفجر کرد و بن نایف زخمی شد. بن نایف چندین بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته است.

بن نایف احتمالاً بهترین افسر اطلاعاتی در جهان عرب است. لئون پانتا، رئیس سابق سازمان سیا، وی را «باهوش‌ترین و زبده‌ترین فرد نسل خود» خوانده است. مایک پمپئو در زمان ریاست سیا در سال 2017 مدالی به بن نایف به خاطر نجات جان آمریکایی‌ها اهدا کرد. همچنین بن نایف نشان «لژیون دونور» فرانسه را نیز دریافت کرده است.

 

سقوط از عزت

آوریل 2016، ملک سلمان، بن نایف را به ولیعهدی خود ارتقا داد؛ بنابراین بن نایف اولین فرد از نسل خود بود که به بالاترین سطح خاندان سلطنتی صعود کرده بود. ژوئن 2017، وی بدون هیچ توضیحی از مقام خود کنار گذاشته شد و جای او را محمد بن سلمان (پسر ملک سلمان، پادشاه عربستان) گرفت، کسی که معمار جنگ فاجعه‌بار در یمن و قتل جمال خاشقچی بوده است.

درست یک سال پیش، بن نایف به اتهام خیانت بازداشت شد و از آن زمان در حبس مجرد نگه داشته شده و کسی او را ندیده است. ظاهراً اجازه دسترسی به مراقبت پزشکی و دارویی به وی داده نمی‌شود و ناظران حقوق بشر اظهار کرده‌اند که جان وی در خطر است.

تا جایی که می‌دانیم هیچ فرایند دادرسی در مورد بن نایف انجام‌نشده و اتهام خیانت نیز اتهامی مضحک است. وی بدین خاطر زندانی شده است که برای ولیعهد لاابالی و خطرناک فعلی، یعنی محمد بن سلمان، جایگزینی کاردان و مناسب به شمار می‌رود. بن سلمان می‌خواهد نامزد پیشتاز برای رهبری عربستان سعودی از مسیر پرخطر فعلی و تبدیل این کشور به شریکی مسئولیت‌پذیر را از بین ببرد. تیم بایدن، به‌ویژه رهبران اطلاعاتی جدید آمریکا، باید برای آزادی محمد بن نایف تلاش کنند چراکه آمریکا بسیار به وی مدیون است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *