جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

ترکیه تجارت با تل آویو را به حال تعلیق درآورد / وزیر خارجه اسرائیل: اردوغان توافقات تجاری را زیر پا می‌گذارد؛ مذاکره فوری برای یافتن جایگزین انجام دادیم

بلومبرگ گزارش داد: ترکیه تجارت با اسرائیل را به حال تعلیق درآورده است.در همین راستا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل گفت: اردوغان با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات را زیر پا می‌گذارد.

شهادت ۱۴۱ خبرنگار از ابتدای تجاوز اسرائیل به غزه

تهران – ایرنا – مرکز اطلاع رسانی دولتی در غزه در آستانه سوم ماه می (روز جهانی آزادی مطبوعات) اعلام کرد که رژیم اشغالگر از ابتدای تجاوز به نوار غزه در هفتم اکتبر تاکنون، ۱۴۱ خبرنگار را به شهادت رسانده است.

سازمان ملل: ۷۵۰۰ تُن مهمات منفجر نشده در سراسر نوار غزه باقی مانده است

تهران – ایرنا – سازمان ملل متحد اعلام کرد، همزمان با ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه حدود ۷۵۰۰ تُن مُهمات منفجر نشده در سراسر این باریکه از خاک فلسطین وجود دارد و پاکسازی آن، به حدود ۱۴ سال زمان نیاز دارد.

مأموریت دشوار بلینکن

رویکردهای آمریکا از گذشته تاکنون همواره نشان داده که آنها به‌هیچ‌وجه خواهان آن نیستند که پایان جنگ همراه با پیروزی حماس و مردم فلسطین باشد.

Loading

سیاست جدید آمریکا در قبال ترکیه کنونی؛ بین همکاری و مهار

شورای راهبردی آنلاین- رصد: در چهار سال اخیر شاهد یک سلسله بحران‌ها در روابط آمریکا و ترکیه بوده‌ایم.

نیکولاس دانفورث در تحلیلی که اندیشکده بروکینگز آمریکا منتشر کرد، نوشت: درحالی‌که بسیاری از بحران‌ها انحراف یافته یا به زمان دیگری موکول شده است، اما هرگز ناپدید نشده‌اند.

گرچه تمایل شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا همراهی با خواسته‌های طرف ترکیه بود و به‌این‌ترتیب از فوران بحران‌ها جلوگیری می‌شد، اما رویکرد او صرفاً موجب تقویت عواملی شده است که بحران‌ساز هستند.

به‌بیان‌دیگر، دولت ترکیه بیشتر به ایالات‌متحده به‌عنوان تهدیدی راهبردی و نه یک هم‌پیمان نگاه می‌کند؛ و اکثریت رو به افزایشی در واشنگتن هم به دیدگاه مشابهی در قبال ترکیه رسیده‌اند.

رابطه با ترکیه اکنون نه‌تنها رابطه‌ای برای دولت بایدن محسوب می‌شود که نیازمند احیا است؛ بلکه مشکلی حل‌نشده در سیاست خارجی هم هست که باید مدیریت شود و به بهترین شکل ممکن تسکین یابد.

در این گزارش نگاه اجمالی به عوامل جهانی، منطقه‌ای و داخلی شده است که محرک آن بوده‌اند تا آنکارا رویکرد تخاصمی فزاینده‌ای را در قبال شرکای غربی خود اتخاذ کند.

سپس در این گزارش به منابع اصلی اختلاف میان آمریکا و ترکیه پرداخته‌شده است که شامل سوریه، شرق مدیترانه، روابط با روسیه و شماری از پرونده‌های حقوقی دو کشور علیه یکدیگر می‌شود.

نهایتاً در این گزارش مجموعه‌ای از توصیه‌های گسترده‌تر در این خصوص ارائه‌شده است که سیاست‌گذاران چگونه می‌توانند از تجمیع امتیازات و اهرم‌ها و حوزه‌های توافقی برای پیشبرد منافع آمریکا در قبال سیاست خارجی جدید ترکیه استفاده کنند.

به‌طور خاص در این گزارش از این گزینه‌ها حمایت‌شده است: 1- برنامه‌ریزی حول محور ترکیه؛ 2- هماهنگی با هم‌پیمانان و شرکا برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه در هرکجا که لازم باشد؛ 3- باز گذاشتن باب همکاری در هرکجا که میسر باشد.

سیاست آمریکا در قبال ترکیه در دولت جدید ایالات‌متحده قطعاً تغییر تدریجی از همکاری به‌سوی مهار را تجربه خواهد کرد. پیگیری این توصیه‌ها به تضمین اینکه این دوره گذار به‌صورت سنجیده و با پرمنفعت‌ترین شیوه ممکن رخ دهد، کمک می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *