جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

راهبرد آمریکا؛ تضعیف اقتدار و توان ترکیه

۱۳۹۸/۰۷/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شوراي راهبردي آنلاين – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در شرایط کنونی وضعیت برای ترکیه بسیار شکننده شده است، گفت: آمریکا عملا ترکیه را وارد لانه زنبوری کرده که رها شدن از آن براي آنکارا بسیار سخت خواهد بود.

سید صباح زنگنه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل سیاست آمریکا برای تضعیف توان ترکیه در برابر رژیم صهیونیستی، با در نظر داشتن چراغ سبز این کشور در خصوص حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، گفت: اصل اساسی سیاست خارجی آمریکا، تفوق سیاسی، نظامی، امنیتی و صنعتی رژیم اسرائیل بر سایر کشورهای منطقه است؛ اگر این تفوق به صورت عادی و طبیعی پیش بیاید و کشورها نتوانند چالشی برای این رژیم باشند، از نظر آمریکا مشکلی نیست، اما اگر چنین نباشد، در آن صورت زنگ خطر به صدا در می‌آید و آمریکا اقداماتی را به صورت زنجیروار پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: این سیاست قطعا شامل حال همه کشورهای منطقه می‌شود؛ همان طور که شامل حال عراق و سوریه شد و عملا این دو کشور را به لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی تضعیف کردند. حالا ممکن است نوبت ترکیه باشد و شاید در آینده، قرعه به نام عربستان هم بیفتد.

این تحلیلگر تحولات منطقه اظهار کرد: در همین حال باید در نظر گرفت آیا رها کردن کردهای سوریه به عنوان متحد آمریکا، لطمه اعتباری بیشتری به سیاست آمریکا خواهد زد یا ترکیه که روابط دیرینه و راهبردی با آمریکا دارد. به نظر می‌آید لکه دارشدن حیثیت آمریکا در قبال رفتارش با کردهای سوریه تاثیری بر اعمال سیاست‌های این کشور ندارد و رها کردن آن‌ها و حتی به ظاهر تائید ورود ترکیه به خاک سوریه، برای آمریکا اهمیتی ندارد.

وی ادامه داد: از جنبه دیگر اما، آمریکا عملا هم کردها را در معرض تهدید جدی قرار داده و هم ترکیه را وارد لانه زنبوری کرده که رها شدن از آن بسیار سخت خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه گرچه روابط راهبردی آمریکا و ترکیه همچنان مد نظر آمریکا است، اما با چند اقدام و عملکردی که آقای اردوغان انجام داده، آمریکا را آماده کرده تا او را تنبیه کند، اضافه کرد: از جمله اقدامات رئیس جمهور ترکیه، موضوع خرید اس 400 از روسیه بود که برای یک کشور عضو ناتو عبور از خط قرمز محسوب می‌‍شود؛ علاوه بر این، تلاش برای توسعه قلمرو زمینی و بعد هم درگیری‌هایی در دریای مدیترانه بر سر موضوع گاز که اسرائیل پشت این بازی ها بوده، انتقادهای آمریکا را برانگیخت. رژیم صهیونیستی در پی این است که گاز استخراج شده از مدیترانه در منطقه دریایی‌اش به گاز قبرس متصل شود و از آنجا به اروپا برود. بنابراین برای ترکیه یک تهدید محسوب خواهد شد و ترکیه هم تلاش دارد سهمی از منابع عظیم گاز مدیترانه را به خود اختصاص بدهد. بنابراین باز هم در اینجا رد پای رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود.

زنگنه اضافه کرد: ترکیه اگر می‌توانست برنامه‌هایش را مدبرانه‌تر پیش ببرد، جایگاه بسیار تعیین‌کننده‌ای را در اختیار می‌گرفت و در آن صورت نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی و نه حتی روسیه نمی‌توانستند به آسانی منافعش را تهدید کنند؛ اما آن اقتدار در حال از دست رفتن است؛ از جمله در حوزه اقتصاد که با بدهی فراوان‌تری در مقایسه با تولید ناخالص ملی و کسر بودجه و سقوط ارزش لیر، قدرت پشتیبانی اهداف سیاسی و ژئوپلیتیکش را از دست داده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی وضعیت برای ترکیه بسیار شکننده شده است، تاکید کرد: ترکیه در بعد منطقه‌ای ممکن است با مشکلاتی که در روابط منطقه‌ای ایجاد کرده، قدرت جلب اعتماد بازیگران مهم منطقه‌ای را از دست بدهد. این امر ضربه سنگینی به توان و آینده ترکیه خواهد زد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *