جدیدترین مطالب
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
أحدث المقالات
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
نیاز آمریکا به راهبرد خویشتنداری واقعگرایانه
اندیشکده دفاعی رند آمریکا در گزارشی نوشت: بر اساس یکی از گزینهها، آمریکا در یک راهبرد بزرگ خویشتنداری واقعگرایانه، رویکرد سازندهتری در قبال سایر قدرتها اتخاذ کرده، حضور نظامی و تهاجمی خود را کاهش داده و به برخی از تعهدات امنیتی خود پایان داده یا به توافق دوباره در آنها مبادرت میکند. برای کمک به درک و فهم این گزینه توسط مردم و سیاستگذاران آمریکا، نویسندگان گزارش حاضر چگونگی تغییر سیاستهای امنیتی آمریکا تحت یک راهبرد بزرگ خویشتنداری در مناطق کلیدی را توضیح داده، پرسشهای بیجواب مهم را مشخص کرده و گامهای بعدی این گزینه و پیامدهای سیاسی آن را ارائه دادهاند.
نویسندگان گزارش حاضر به این نتیجه رسیدهاند که سیاست منطقهای تحت راهبرد بزرگ خویشتنداری بسته به سطح منافع آمریکا و ریسک احتمال سلطه یک کشور قدرتمند بر منطقه، متغیر خواهد بود. با توجه به توانمندیهای نظامی قابلتوجه چین، طرفداران خویشتنداری خواهان نقش نظامی هرچه بیشتر آمریکا در شرق آسیا نسبت به مناطق دیگر هستند.
به توصیه این نویسندگان، طرفداران راهبرد عالی خویشتنداری باید راههایی برای پیشبرد این سیاستها ارائه دهند. مخصوصاً، آنها باید مشخص کنند که کدام تغییرات در توانمندیها و رفتار قدرتهای بزرگ، منافع حیاتی آمریکا را به خطر میاندازد، آمریکا در کدام مناطق دریایی باید برتری خود را حفظ کند، اولویتهای فعالیتهای نظامی در زمان صلح کدامها هستند و برنامهریزی وزارت دفاع آمریکا باید چه سناریوهای جنگی را مدنظر قرار دهد.
یافتههای مهم
فرضیهها و ارزیابی طرفداران خویشتنداری از تهدیدها با فرضیهها و ارزیابی سیاستگذارانی که راهبرد بزرگ آمریکا از زمان پایان جنگ سرد را شکل دادهاند، متفاوت است. بهطورکلی، طرفداران خویشتنداری برای حلوفصل تناقض منافع، بیشتر به دیپلماسی متکی هستند و در دفاع از منافع حیاتی آمریکا، سایر کشورها را به حفظ برتری و قدرت نظامی ترغیب میکنند.
اگر راهبرد بزرگ خویشتنداری به کار گرفته شود، آمریکا ارتش کوچکتری خواهد داشت، از تعهدات امنیتی خارجی آن و نیروهای مستقر در خارج این کشور کاسته خواهد شد و بهکارگیری نیروی نظامی با موانع بیشتری نسبت به سیاستهای کنونی مواجه خواهد بود.
پیامدهای خاص این راهبرد بزرگ از منطقهای به منطقه دیگر بسته به سطح منافع آمریکا و خطر احتمال سلطه یک قدرت بر این مناطق، متغیر خواهد بود. طرفداران این راهبرد به دنبال رویکردی سازندهتر با رقبای فعلی آمریکا نظیر روسیه و ایران هستند.
راهبرد آمریکا در آسیا- اقیانوسیه، مهمترین حوزه مورد اختلاف در میان طرفداران خویشتنداری محسوب میشود. طرفداران خویشتنداری معتقدند که ظهور یک کشور قدرتمند در شرق آسیا، اروپا یا خلیجفارس، منافع حیاتی آمریکا را به مخاطره میاندازد، اما آنها هنوز دستورالعملی در مورد چگونگی ظهور این تهدید در اختیار سیاستمداران قرار ندادهاند. برای ارائه سیاستهای هرچه دقیقتر در هر منطقه، طرفداران خویشتنداری باید منطقه خود را قویتر سازند و به تجزیهوتحلیلهای مضاعف بپردازند.
پیشنهادها
برای بررسی دقیقتر نسخههای سیاسی، ارزیابی دلایل زیربنای راهبرد بزرگ خویشتنداری ضروری است. برای اجتناب از احتمال اشتباه کلی یا جزئی دریکی از فرضیههای اصلی راهبرد بزرگ خویشتنداری، باید راهبردهای کاهش ریسک ارائه شود.
باید تعیین شود که در چه شرایطی، آمریکا عقبنشینی نظامی را متوقف و حتی به افزایش عملیات نظامی در یک منطقه مبادرت خواهد کرد و کدام تغییرات در توانمندیها و رفتار قدرتهای بزرگ، تهدیدی جدی علیه منافع آمریکا محسوب میشود.
در مورد چگونگی پاسخ به فعالیتهای چین، روسیه و ایران در منطقه خاکستری، دستورالعملی تهیه شود و مناطق دریایی نیازمند حفظ برتری آمریکا باید مشخص گردد. نسخههایی در مورد چگونگی ارزیابی این تهدیدها و فعالیت در حوزه فضایی و سایبری تجویز شود و برای راهنمایی برنامههای وزارت دفاع آمریکا و اتخاذ مواضع آن، سناریوهایی تعریف شود. اولویتهایی برای فعالیتهای ارتش آمریکا در زمان صلح، نظیر رزمایشها، ارائه و سیاستهای آمریکا در آفریقا، آمریکا و قطب شمال مشخص شود.
پیشنهادهایی در مورد تجارت و دیگر مسائل اقتصادی بینالمللی ارائه شود و صرفهجوییهای حاصل از این سیاستهای تجویزی مورد ارزیابی قرار گیرد.
0 Comments