جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

فراز و فرود سیاست فضایی روسیه

شورای راهبردی آنلاین - رصد: روسیه با ظهور «فضای جدید»، وارد مسابقه با زمان برای حفظ یکی از مهم‌ترین دارایی‌های صنعتی خود شده است. این کشور در دهه‌های اخیر بخش فضایی را مانند یک کسب‌وکار اجاره‌ای مدیریت کرده است که در آن مدت‌هاست به لطف موشک سایوز از یک وضعیت تقریباً انحصاری در رابطه با پرتابگرها در مدار پایین بهره برده است.

فلوریان ویدال در پژوهشی که موسسه روابط بین‌الملل فرانسه منتشر کرد، نوشت: درحالی‌که روسیه بخش فضایی را به‌عنوان یک ابزار قدرت در نظر می‌گیرد، صنعت این کشور اساساً بر سازمان و زیرساختی قدیمی مبتنی است.

هدف از ایجاد شرکت دولتی روسکاسموس در سال ۲۰۱۵ سرعت بخشیدن به تغییر در بخش فضایی در حالی بود که امروز رقابت فضایی شامل ابعاد مختلفی است (دکترین نظامی، توسعه بازار برای کاربردهای غیرنظامی، اکتشافات علمی و بخش‌های جدید بازرگانی مانند گردشگری همچنان در دست توسعه است).

از یک‌سو، هدف از سازمان‌دهی مجدد این بخش، بهینه‌سازی برنامه‌های روسیه بر اساس محدودیت‌های بودجه و نیز واقعیت‌های اجتماعی-اقتصادی، فن‌آوری و زیرساختی در حالی است که روسیه تحت تحریم‌های غرب قرار دارد. از سوی دیگر، روسیه قصد دارد برای تقویت ارزش این بخش اقتصادی در سطح بین‌المللی، خودمختاری راهبردی خود را حفظ کند، یعنی ابزاری داشته باشد که آن را قادر سازد روی پای خود بایستد و بتواند صنعتش را در این بازار جهانی ارتقا دهد.

روسیه برای این کار به سه محور توسعه تکیه می‌کند: ۱. پایگاه فضایی وستوچنی ۲. توسعه طیف جدیدی از پرتابگر‌ها و ۳. حفظ یک صورت فلکی ماهواره‌ای. درهرصورت پیشرفت این سه قطب مدرنیزه‌سازی نتایجی نابرابر را نشان می‌دهد.

در کل دامنه اصلاحاتی که از سال ۲۰۱۵ شروع‌شده است، حتی باوجودی که این بخش قسمت‌های مناسبی را حفظ خواهد کرد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بین‌المللی باشد، برای تغییر در فرسایش سهم بازار خیلی محدود است.

بنابراین ضروری است قبل از هر چیز دامنه تغییر ساختاری بخش فضایی روسیه و نیز محدودیت‌های آن بررسی شود و ثانیاً موفقیت‌ها و شکست‌های بخشی که در معرض تهدید افول قرار دارد، در چشم‌انداز قرار گیرد. در یک محیط کاملاً رقابتی بین‌المللی، تلاش‌ها برای ارتقای این بخش اعتبار روسیه را در رابطه با شرکایش، به‌ویژه اروپا به چالش می‌کشد. درهرحال ثابت‌شده است که همکاری روسیه و اروپا فراتر از شرایط سیاسی و اقتصادی انعطاف‌پذیر است.

درنتیجه این گزارش آمده است: صنعت فضایی روسیه سهم مهمی در چشم‌انداز فضایی بین‌المللی دارد. درهرصورت تحلیل رفتن تدریجی آن باعث شده است که تصمیم‌گیران اصلی در مورد جایگاه روسیه تجدیدنظر کنند. در شرایط فعلی این کشور قصد دارد بر سه اولویت متمرکز شود:

  • تقویت سرمایه خودمختاری راهبردی، یعنی توسعه یک صورت فلکی ماهواره‌ای غیرنظامی و نظامی، استفاده از یک پایگاه غیرنظامی در قلمروی روسیه و مالکیت طیفی از پرتابگرها.
  • حفظ مشارکت در پروژه‌های همکاری بین‌المللی، روسیه را قادر می‌سازد نوآوری خود را دنبال کند. درنتیجه روسکاسموس آمادگی خود را برای پیوستن به برنامه آمریکایی «آرتمیس» اعلام کرد، اما درنهایت از این کار خودداری کرد. در عوض مقامات روس در حال مذاکره با چین درباره توسعه یک پایگاه قمری مشترک هستند.
  • ارتقای یک رویکرد بازرگانی در برخی حوزه‌های کسب‌وکار. این امر ممکن است این کشور را قادر سازد مشارکت و سهمش در بازار را متنوع‌سازی کند.

ممکن است روسیه برای حفظ جایگاهش به‌عنوان یک بازیگر مهم در بلندمدت، به انجام پروژه‌های نمادین نیاز داشته باشد.

تردیدهای بسیاری درباره دستاوردهای فضایی روسیه در سال‌های اخیر وجود داشته است. تأخیرهای رو به افزایش و مشکلات مالی نشانگر ضعف در بخش فضایی غیرنظامی است. درعین‌حال شاخه نظامی این صنعت را در جریان نگه می‌دارد. این توسعه نتیجه آرزوهای ژئوپلیتیک روسیه و بن‌بست سیاسی آن با کشورهای غربی است. این امر در سطح گسترده‌تر، می‌تواند سرعت و دامنه‌گذار دیجیتال روسیه را تحت تأثیر قرار دهد و مسکو را وادار کند که برای ارائه فن‌آوری‌ها و خدمات لازم به بازیگران ثالثی اعتماد نماید.

در حوزه فضایی، همکاری میان روسیه و چین از یک راهبرد متمایز پرده برمی‌دارد. درحالی‌که ممکن است روسیه از مزایایی قابل‌توجه در فن‌آوری و تجربه سود ببرد، این امر در دهه پیش رو به چالش کشیده خواهد شد. از منظر دیپلماتیک، دو کشور دیدگاه و منافع مشترکی دارند و هر دو در رقابت بالقوه تسلیحات فضایی با کشورهای غربی به سر می‌برند. آن‌ها در راستای این راهبرد، برای ایجاد یک سیستم هشدار سریع همکاری می‌کنند. این اتحاد احتمالاً در آینده نزدیک حفظ می‌شود.

همکاری فضایی روسیه با اروپا باوجود زوال تجهیزات فرسوده روسیه، انعطاف‌پذیر بوده و تنش‌های ژئوپلیتیک این همکاری را تغییر نداده است.

این همکاری باوجود بحران فعلی، در فضایی باز و سازنده انجام می‌گیرد که بر رابطه خوب میان روسکاسموس و آژانس فضایی اروپا تأکید می‌کند. درواقع اروپا در بازار خدمات پرتاب، همچنان به پرتابگرهای روسی تکیه دارد.

روسیه در قالب بخشی از اثرات منفی تحریم‌های غرب با موانع مالی و فن‌آوری روبرو است. اگر روسیه کمتر از آمریکا و چین به زیرساخت فضایی خود تکیه کند، برنامه مدرنیزه‌سازی آن به‌شدت با تهدید روبرو خواهد شد.

با در نظر گرفتن همه موارد، روسیه نمی‌تواند به‌تنهایی پروژه‌های اصلی فضایی بین‌المللی را رهبری کند و ممکن است برای جلوگیری از زوال سریع به همکاری با اروپا به‌عنوان لنگری پایدار نگاه کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *