جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آیا چین می‌تواند به ابرقدرت هوش مصنوعی تبدیل شود؟

شورای راهبردی آنلاین - رصد: چین از سال ۲۰۱۷ راهبرد ملی بلندپروازانه‌ای را برای توسعه ابزارهای حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی پی‌ریزی و پیگیری کرده است.

اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در گفتگو با پروفسور جینگ هان زینگ، استاد مطالعات چین و روابط بین‌الملل در دانشگاه لانکستر به بررسی این موضوع پرداخته است که گرچه پیشرفت‌های چین در این حوزه ملموس بوده، اما چه سوالات عمیق‌تری در این خصوص وجود دارد که هوش مصنوعی چگونه ممکن است بر جامعه چین اثر بگذارد.

جینگ هان زینگ در پاسخ به اینکه چین از چه مقطعی تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه هوش مصنوعی داشته باشد و عوامل محرک این روند در چین چه بوده است؟ گفت: دولت چین از دهه ۱۹۸۰ علاقه وافری به دولت الکترونیک به عنوان ابزاری برای بهبود ظرفیت حکمرانی خود داشته است. دولت چین از آن زمان در پی دستیابی به فناوری روز دیجیتال برای تجهیز هر چه بهتر بخش خدمات عمومی بوده و تلاش گسترده‌ای برای یادگیری ابتکارات فناورانه در غرب داشته است.

وی افزود: سال ۲۰۱۷ نقطه عطفی در بلندپروازی چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی در حوزه هوش مصنوعی بود. دولت چین در این سال برنامه خود را با عنوان توسعه نسل جدید هوش مصنوعی منتشر و در آن راهبرد سه مرحله‌ای را برای تحقق امیال خود برای استفاده از این فناوری مشخص کرد.

استاد دانشگاه لانکستر گفت: اولین مرحله، رسیدن به سطح رقابت با کشورهای پیشرو همچون ایالات متحده و توسعه صنعت به ارزش دست کم ۱۵۰ میلیارد رنمینبی تا سال ۲۰۲۰ بود. مرحله دوم تبدیل شدن به کشوری بود که به صورت منظم پیشرفت‌های عمده‌ای در حوزه هوش مصنوعی حاصل می‌کند و صنعت باید تا سال ۲۰۲۵ ارزشی دستکم معادل ۴۰۰ میلیارد رنمینبی داشته باشد. گام نهایی که باید تا سال ۲۰۳۰ برداشته شود این است که چین به قدرت پیش رو در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود و ارزش این صنعت را به دستکم 1000 میلیارد رنمینبی برساند.

وی افزود: بیش از ۲۰ شهر شامل پکن و شانگهای سیاست‌های ویژه‌ای را برای توسعه هوش مصنوعی اتخاذ کردند که از جمله آن‌ها کاهش مالیات و برنامه‌های کارآفرینی بود. سال ۲۰۱۹ به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی هوش مصنوعی افت کرد که بخشی از آن ناشی از فشار کرونا بر اقتصاد چین بود؛ بنابراین ممکن است اهداف بلند پروازانه مندرج در راهبرد ۲۰۱۷ در موعد مقرر محقق نشده باشد.

این استاد دانشگاه در خصوص آثار اجتماعی و سیاسی تصمیمات چین در حوزه هوش مصنوعی گفت: بحران کرونا به تقویت راهبرد هوش مصنوعی در چین کمک کرد، زیرا همان‌طور که در سراسر جهان شاهد بودیم، برای جلوگیری از انتقال این ویروس باید کنترل قوی و شدید بر تردد مردم داشت. کشورهایی همچون چین و کره جنوبی از اپلیکیشن‌های متفاوتی برای تشخیص جابجایی مردم استفاده کردند. در حالی که در غرب رهگیری تماس‌ها با مباحثه عمومی در خصوص استفاده، پردازش و ذخیره داده‌ها همراه بود، اما بحث علنی در سطح ملی در خصوص هوش مصنوعی در چین شکل نگرفت.

وی درباره امکان تحقق راهبرد چین در این حوزه گفت: فقط چین و ایالات متحده هستند که از منابع لازم برای رقابت جهت سلطه در این حوزه برخوردارند. مزیت چین در بازار عظیم داخلی‌اش است، به‌طوری‌که به تولیدکنندگان امکان می‌دهد فناوری‌های هوش مصنوعی را پرورش دهند، اما باید به یاد داشت که ایالات متحده از مدت‌ها پیش به توسعه این فناوری پرداخته است.

زینگ گفت: رویکرد دولت چین به هوش مصنوعی ممکن است فاقد ابتکارات بومی در این حوزه باشد. هنوز محل تردید است که سرمایه‌گذاری چین در حوزه هوش مصنوعی چقدر خریدار جهانی پیدا خواهد کرد و این‌یکی از دلایل کلیدی است که باعث شد سرمایه‌گذاری در چین در حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹ کاهش یابد. علاوه بر این جاه طلبی‌های آشکار‌ چین در حوزه هوش مصنوعی رقبای نزدیک به این کشور، به‌ویژه آمریکا و اروپا را هوشیار کرده است. ژئوپلیتیک مربوط به تنش کنونی میان آمریکا و چین و لحن ملی‌گرایانه چین برای پیشرفت هوش مصنوعی چین سودبخش نخواهد بود. همکاری جهانی در حوزه هوش مصنوعی برای تضمین اینکه این فناوری‌ها به شیوه‌ای که به بشریت سود برساند، امری حیاتی است. اگر رقابت ژئوپلیتیکی عامل توسعه هوش مصنوعی باشد، به مانعی ناخواسته بر سر تحقق این هدف تبدیل می‌شود و ممکن است نیت چین برای تبدیل شدن به یک ابر قدرت را خدشه‌دار کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *