جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد

رئیس فراکسیون حزب‌الله با اشاره به اینکه صحنه‌های شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه کاملا آشکار شده تاکید کرد عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» ایران ضد رژیم اشغالگر به اهداف خود رسید و بازدارندگی ساختگی اسرائیل در منطقه را نابود کرد.

خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین

لندن – ایرنا – هزاران تن از حامیان فلسطین در انگلیس امروز (شنبه) برای بیست‌وهشتمین هفته متوالی در خیابان‌های مرکز لندن سرازیر شدند تا ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، با مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین اعلام همبستگی کنند.

انتقاد دوشنبه از مسکو به خاطر امتناع از ورود شهروندان تاجیک به فدراسیون روسیه

تهران – ایرنا – وزارت امورخارجه تاجیکستان با دعوت از سفیر روسیه در دوشنبه به این وزارت‌خانه، نسبت به آنچه که امتناع از ورود شهروندان تاجیک به فدراسیون روسیه عنوان شد، انتقادکرد و در این مورد از مسکو توضیح خواست.

Loading

چالش‌های روابط چین-آمریکا در سال 2020

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روابط چین-آمریکا سه سال پس از کاهش تدریجی در دولت دونالد ترامپ، در سال 2020 شدیداً تضعیف‌شده است. پکن و واشنگتن یکدیگر را به خاطر همه‌گیری کرونا ویروس متهم کرده‌اند، در یک جنگ اقتصادی بی‌سرانجام وارد شده‌اند، بر سر شبکه‌های فایوجی و سایر فن‌آوری‌ها رقابت کرده‌اند و در مورد نقض حقوق بشر در هنگ‌کنگ و سین کیانگ (در کنار سایر مسائل) به مناقشه پرداخته‌اند.

وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از روز اول ریاست جمهوری خود باید با این چالش‌ها دست‌وپنجه نرم کند. کارشناسان شورای روابط خارجی (CFR) رویدادهای مهم مؤثر بر روابط چین-آمریکا در سال گذشته را بررسی کرده و اقدامات احتمالی دولت بایدن را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده‌اند.

 

هدیه چینی ترامپ

سیاست دولت ترامپ در قبال چین همچنان پابرجاست. در هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات این کشور درزمینهٔ تبت، تایوان، جدایی مالی و دریای جنوب چین اقدامات زیادی انجام داده و به طرح‌های چهار سال گذشته خود افزوده‌اند. این اقدامات اگرچه ظاهراً کار را برای دولت بایدن دشوار خواهد کرد اما در عوض، اهرم بیشتری در اختیار گروه بایدن قرار خواهد داد.

دولت بایدن گزینه‌های زیادی در اختیار خواهد داشت که چه میزان از اقدامات گروه ترامپ را حفظ کند. برخی از این تصمیمات، ازجمله لغو یا تداوم تعرفه‌ها بر کالاهای چینی به ارزش 370 میلیارد دلار، چالش‌برانگیز خواهد بود. این تعرفه‌ها به اقتصاد آمریکا آسیب زده‌اند اما هم‌زمان اهرم‌های اقتصادی در اختیار آمریکا قرار داده‌اند. سایر اقدامات، از قبیل احیای گفتگوی امنیتی چهارجانبه با استرالیا، هند و ژاپن، تقویت روابط آمریکا-تایوان و تحریم اشخاص و شرکت‌های متهم به نقض حقوق بشر در سین کیانگ، احتمالاً پابرجا خواهند بود.

دولت بایدن می‌تواند با ترمیم برخی شکاف‌های برجا مانده از دولت ترامپ، دستاوردهای سریعی داشته باشد. بازگشت به توافق‌ها و مؤسسات بین‌المللی، مشارکت با متحدان اروپایی، تقویت آمریکا و بازسازی چارچوب دیپلماتیک چین-آمریکا، احتمالاً در دستور کار بایدن خواهد بود.

 

کاهش کووید-19

در آمریکا، همه‌گیری کرونا ویروس با سیاست داخلی پیوند خورده و با چین هم مرتبط است. ترامپ برای انحراف توجه داخلی از موارد فزاینده کووید-19 و اعتراضات برخاسته از قتل جورج فلوید، چین را مسئول این‌همه گیری قلمداد کرد و سازمان بهداشت جهانی را ابزار دست پکن خواند. برخی سیاستمداران آمریکا با این تصور که چین در همه‌گیری کرونا و اختلال در زنجیره عرضه جهانی مقصر است، خواستار جدایی اقتصادی از چین شدند. تئوری‌های توطئه در مورد منشأ شیوع ویروس کرونا که اطلاع‌رسانی نادرست و کژ آگاه‌سازی هر دو طرف هم به آن دامن می‌زد، باعث تشدید بی‌اعتمادی بین این دو کشور و افزایش چشمگیر دید منفی مردم آمریکا نسبت به چین شده است.

در چین نیز توانایی دولت این کشور در مهار سریع شیوع ویروس به همراه تنش‌های سیاسی چین-آمریکا باعث تقویت ملی‌گرایی و دیدگاه ضدآمریکایی شده است. استفاده عمدی ترامپ از اصطلاح «ویروس چینی» باعث تشدید ملی‌گرایی در چین و طرد روزنامه‌نگاران آمریکایی شد. ناکامی واشنگتن در رهبری بهداشتی جهانی و پیشروی پکن، حتی نخبگان لیبرال چینی را هم متقاعد کرده است که وابستگی متقابل با آمریکا خطری است که باید آن را کاهش داد.

 

آسیب ماندگار سرکوب هنگ‌کنگ

به نظر می‌رسد که ضربه واردشده به آزادی هنگ‌کنگ در سال 2020 و به‌تبع آن، بر روابط چین با لیبرال دموکراسی‌های غربی نظیر آمریکا، در آینده نزدیک غیرقابل‌جبران خواهد بود. اقدامات پکن علیه هنگ‌کنگ باعث تخریب شدید روابط چین-آمریکا شده است. بی‌شک، پکن می‌دانست که سرکوب ناگهانی دموکراسی کوچک و ضعیف هنگ‌کنگ برای روابط چین با انگلیس، آمریکا و بسیاری از قدرت‌های دیگر پرهزینه خواهد بود. دولت ترامپ مقامات چین و هنگ‌کنگ را تحریم کرد و به موقعیت ویژه تجاری هنگ‌کنگ پایان داد.

«نهاد قانون‌گذاری چین»، «کنگره ملی خلق» و «کمیته دائمی» قوانین جدیدی برای هنگ‌کنگ صادر کردند و این قوانین توسط پلیس مخفی و مقامات منصوب‌شده از سوی دولت مرکزی چین به‌سرعت اجرا شد. این امر، شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ را تضعیف ساخت، چشم‌انداز انتخابات آزاد را از بین برد، اختیارات دادگاه‌های مستقل را محدود کرد، رسانه‌ها را مرعوب ساخت، میهن‌پرستی را در آموزش عمومی تشدید کرد و آزادی واقعی را محدود و کنترل تمامیت طلبانه را مجاز ساخت.

 

تشدید رقابت در فایوجی

رقابت فنّاورانه بین چین و آمریکا امسال به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است. پکن سعی می‌کند تا خود را در برابر فشار واشنگتن مقاوم سازد. در ماه‌های اخیر، چین از راهبرد جدیدی برای حفظ رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به بازارها و فن‌آوری خارجی خبر داده است. به‌ویژه صنایع داخلی مورد توجه قرار گرفته و دولت میلیاردها دلار در حمایت از شرکت‌ها و تحقیق و توسعه هزینه کرده است. اکنون رقابت فنّاورانه معرف روابط چین-آمریکاست.

 

تأثیر مخرب دیپلماسی «گرگ مبارز» چین

شاید رهبران چین از پیروزی صلح، رفتار مطلوب و جامعه‌ای با سرنوشت مشترک دم می‌زنند اما اقدامات مبارزه‌طلبانه و قلدرمآبانه آن‌ها چین را در برابر جهان قرار داده است. اکنون الگوی رفتار چین به‌عنوان دیپلماسی «گرگ مبارز» شناخته می‌شود. این رویکرد چین به خیلی قبل از سال 2020 برمی‌گردد اما طی سال اخیر، بر تعاملات دیپلماتیکی چین حاکم بوده است. چین ادعا می‌کند که حملات لفظی آن پاسخی دفاعی به انتقادات آمریکا و کشورهای دیگر است؛ اما این نوع دفاع بسیار پرهزینه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *