جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

عراق قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد

دولت عراق از امروز قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد که از امروز چهارشنبه اول ماه مه قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در این کشور افزایش یافت. بر اساس بیانیه این شرکت قیمت بنزین بهبودیافته با اکتان ۹۵ از ۶۵۰ دینار (۰.۵۰ دلار) به ۸۵۰ دینار (۰.۶۵ دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر با اکتان ۹۸ از ۱۰۰۰ دینار (۰.۷۶ دلار) به ۱۲۵۰ دینار (۰.۹۶ دلار) در هر لیتر رسیده است.

انتخابات شورا‌ها در انگلیس

انتخابات محلی و شورا‌ها، نزدیک‌ترین انتخابات به انتخابات سراسری در انگلیس که به آزمون واقعی برای میزان محبوبیت دو حزب عمده این کشور مبدل شده است. دو حزب محافظه کار و حزب کارگر که دهه هاست قدرت را در این کشور در دست دارند.

رایزنی وزیر خارجه استونی درباره خدمه کشتی توقیفی اسرائیل

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست همتای استونیایی در خصوص آزادی خدمه استونی کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی ایران، گفت: کشتی در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان از جمله استونی فراهم است.

چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل در سایه مرگ امدادگران انگلیسی

لندن – ایرنا – یک نشریه انگلیسی گزارش داد که دولت لندن پس از گذشت دو روز از کشته شدن سه تن از امدادگران این کشور در جریان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم تروریستی چراغ سبز نشان داد.

Loading

راهبردهای نظامی ناموفق آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تلاش‌های اخیر ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از افغانستان، عراق، سومالی و دیگر کشورهایی که حضور نظامی آمریکا با جنگ همراه بوده است، یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی دولت جو بایدن خواهد بود. این در حالی است که دولت ترامپ به‌وضوح تلاش می‌کند تا نیروهای آمریکا را به سطحی برساند که دیگر برای کشورهای میزبان کارایی نداشته باشند. کاهش تعداد نیروهای آمریکا، مأموریت واقعی آن‌ها، تأسیسات و پایگاه‌های تحت اختیار آن‌ها و سطح واقعی هزینه‌های مربوطه کلاً نامشخص بوده و معلوم نیست که دولت ترامپ چه هدفی را دنبال می‌کند.

آنتونی کوردزمن در یادداشتی که وب‌سایت مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: گرایش غالب سیاست فعلی و بحث‌های رسانه‌ای در اطلاق «جنگ‌های طولانی» به فعالیت‌های نظامی آمریکا، بدون در نظر گرفتن تغییرات در سطح نیروهای آمریکا، نوع نیروهای دخیل و هزینه جاری اقدامات آمریکا، به سردرگمی‌های هرچه بیشتر دامن زده و کمکی به توضیح و تبیین این شرایط نکرده است. این بحث‌های رسانه‌ای، هزینه‌های حضور نظامی آمریکا را بر اساس هزینه‌های جنگ واقعی برآورد کرده و در برآورد هزینه‌ها اغراق کرده است؛ گویا نیروهای زمینی آمریکا همچنان مشغول جنگ شدید هستند.

اکثر گزارش‌های رسانه‌ای و برخی گزارش‌های دانشگاهی نیز تحت تأثیر برآوردهای خام از تلفات غیرنظامی حملات هوایی قرار گرفته است بدون اینکه به بررسی هزینه‌های جنگ زمینی، پیامدهای آوارگی و تأثیر اقدامات افراطی‌ها و حکمرانان دیکتاتور در مناطق تحت کنترل خود بر زندگی غیرنظامیان بپردازند.

 

تعامل بلندمدت به‌جای جنگ طولانی

دولت بایدن باید این مسائل را از چشم‌انداز اساساً متفاوتی حل‌وفصل کند. چنین کاری مستلزم آن است که وی تعهدات موجود را که قصد تداوم آن‌ها را دارد، بازآرایی کرده و تنها در شرایطی تعهدات جدیدی ایجاد کند که ضرورت‌های راهبردی زیر را مورد ملاحظه قرار دهد: فعالیت نظامی موردنظر برای آمریکا واقعاً ارزش راهبردی جهانی داشته باشد؛ مداخله بلندمدت در دست‌یابی به منافع راهبردی مستقیم تأثیر چشمگیر داشته باشد؛ مداخله در سطح پایین به همراه کمک به دیگر کشورها یا شرکا برای گسترش نیروها، توسعه اقتصاد و تأمین تجهیزات به پیروزی احتمالی یا حفظ سطحی قابل‌قبول از امنیت و توسعه کمک کند؛ تأسیس نیروهای زمینی کشور میزبان به همراه آموزش و حفظ آمادگی آن‌ها در سطح قابل‌قبول و در یک بازه زمانی مطلوب و همچنین، ارائه پشتیبانی جنگی کافی باشد، همچنین حملات هوایی (محدود) و تجهیزات اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی پیشرفته، منبع مضاعف پشتیبانی جنگی در اختیار بگذارد. ساختار نظامی و غیرنظامی کارآمدی وجود داشته باشد و دولت آمریکا صادقانه سطحی از شفافیت را ارائه کند.

جهان پر از کشورهایی است که با تهدیدهای نه‌چندان مهم مواجه بوده و ممکن است پایگاهی برای افراط‌گرایی باشند. هم‌زمان، درس‌های عبرت‌آموز افغانستان و عراق (همانند تجربیات کره جنوبی، ویتنام و دیگر شرکای راهبردی آمریکا) مؤید آن است که آمریکا باید از اقدام به تغییر دولت شکست‌خورده اجتناب کرده و منبع اصلی نیروهای زمینی برای کشوری نباشد که توانایی دفاع از خود ندارد. این تجارب حاکی از آن است که دولت‌های فاسد، چند دسته و ناکارآمد ارزش پشتیبانی ندارند و آمریکا بدون اغماض باید کمک‌های خود را به عملکرد دولت کشور میزبان و نیروهای آن مشروط سازد.

در استفاده از نیروی هوایی، حتی باوجود قوانین مطلوب عملیاتی، تلفات غیرنظامی اجتناب‌ناپذیر است اما هزینه واقعی تلفات را باید از ابعاد مختلف موردبررسی قرار داده و در برآورد این هزینه‌ها موارد زیر را مدنظر قرارداد: نتیجه جنگ در مناطق شهری یا مسکونی بدون نیروی هوایی چه نتیجه‌ای خواهد داشت و هزینه‌های انسانی تصرف آنجا توسط افراط‌گرایان و گزینه‌های معتبر موجود کدم‌اند؟ همچنین، اتکا به پشتیبانی هوایی و اطلاعات خارجی بدون حضور تهاجمی آمریکا خطرناک است. ازاین‌رو، پیامدهای مثبت و منفی کاهش بیش‌ازحد و پیش از موقع نیروهای آمریکا باید بررسی شود.

 

راهبرد تعامل بلندمدت

آمریکا در عملیات سطح پایین علیه افراط‌گرایی و تروریسم، باید ضرورت‌های راهبردی فوق‌الذکر را مدنظر قرار دهد. با توجه به شرایط جاری در افغانستان، ضرورت‌های فوق نشان می‌دهد که عملیات طولانی‌مدت موفقیت‌آمیز نخواهد بود و احتمالاً باید آن‌ها را کنار گذاشت، اما برای تصمیم‌گیری در این خصوص اطلاعات کافی وجود ندارد. عراق احتمالاً موردی مطلوب برای عملیات بلندمدت است اما این امر هم به دولت آتی این کشور بستگی دارد چراکه تهدید ناشی از ورشکستگی و ضعف‌های دولت‌های قبلی غالباً از تهدید افراط‌گرایی کمتر نبوده است.

این ضرورت‌های راهبردی برای انجام عملیات بلندمدت آمریکا در یمن، سومالی و دیگر کشورهای آفریقا و مناطق دیگر جهان به همان اندازه حائز اهمیت بوده و مستلزم ارزیابی عینی واقعی از خطر و سود و زیان عملیات است؛ بنابراین، دولت بایدن باید علاوه بر تهدید افراط‌گرایی، تهدید کشور میزبان بر موفقیت را نیز مورد ملاحظه قرار دهد.

بااین‌حال، در برخی موارد (ازجمله در سومالی و در عملیات آفریکام) به‌کارگیری تعداد محدود نیروهای هوایی و زمینی آمریکا طی سال‌های متمادی می‌تواند مانع از رشد جنبش‌های افراط‌گرایی شده، تهدیدها علیه آمریکا را کاهش داده و از تهدید افراط‌گرایی علیه دولت محلی و علیه توسعه اقتصادی و حکومت پایدار جلوگیری کند. همچنین، این نوع مداخله آمریکا نه‌تنها به شرکای راهبردی آمریکا در برابر تهدیدها کمک می‌کند بلکه در رقابت آمریکا با روسیه و چین ازلحاظ نفوذ نظامی و غیرنظامی نقش حیاتی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *