جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راهبردهای نظامی ناموفق آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تلاش‌های اخیر ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از افغانستان، عراق، سومالی و دیگر کشورهایی که حضور نظامی آمریکا با جنگ همراه بوده است، یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی دولت جو بایدن خواهد بود. این در حالی است که دولت ترامپ به‌وضوح تلاش می‌کند تا نیروهای آمریکا را به سطحی برساند که دیگر برای کشورهای میزبان کارایی نداشته باشند. کاهش تعداد نیروهای آمریکا، مأموریت واقعی آن‌ها، تأسیسات و پایگاه‌های تحت اختیار آن‌ها و سطح واقعی هزینه‌های مربوطه کلاً نامشخص بوده و معلوم نیست که دولت ترامپ چه هدفی را دنبال می‌کند.

آنتونی کوردزمن در یادداشتی که وب‌سایت مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: گرایش غالب سیاست فعلی و بحث‌های رسانه‌ای در اطلاق «جنگ‌های طولانی» به فعالیت‌های نظامی آمریکا، بدون در نظر گرفتن تغییرات در سطح نیروهای آمریکا، نوع نیروهای دخیل و هزینه جاری اقدامات آمریکا، به سردرگمی‌های هرچه بیشتر دامن زده و کمکی به توضیح و تبیین این شرایط نکرده است. این بحث‌های رسانه‌ای، هزینه‌های حضور نظامی آمریکا را بر اساس هزینه‌های جنگ واقعی برآورد کرده و در برآورد هزینه‌ها اغراق کرده است؛ گویا نیروهای زمینی آمریکا همچنان مشغول جنگ شدید هستند.

اکثر گزارش‌های رسانه‌ای و برخی گزارش‌های دانشگاهی نیز تحت تأثیر برآوردهای خام از تلفات غیرنظامی حملات هوایی قرار گرفته است بدون اینکه به بررسی هزینه‌های جنگ زمینی، پیامدهای آوارگی و تأثیر اقدامات افراطی‌ها و حکمرانان دیکتاتور در مناطق تحت کنترل خود بر زندگی غیرنظامیان بپردازند.

 

تعامل بلندمدت به‌جای جنگ طولانی

دولت بایدن باید این مسائل را از چشم‌انداز اساساً متفاوتی حل‌وفصل کند. چنین کاری مستلزم آن است که وی تعهدات موجود را که قصد تداوم آن‌ها را دارد، بازآرایی کرده و تنها در شرایطی تعهدات جدیدی ایجاد کند که ضرورت‌های راهبردی زیر را مورد ملاحظه قرار دهد: فعالیت نظامی موردنظر برای آمریکا واقعاً ارزش راهبردی جهانی داشته باشد؛ مداخله بلندمدت در دست‌یابی به منافع راهبردی مستقیم تأثیر چشمگیر داشته باشد؛ مداخله در سطح پایین به همراه کمک به دیگر کشورها یا شرکا برای گسترش نیروها، توسعه اقتصاد و تأمین تجهیزات به پیروزی احتمالی یا حفظ سطحی قابل‌قبول از امنیت و توسعه کمک کند؛ تأسیس نیروهای زمینی کشور میزبان به همراه آموزش و حفظ آمادگی آن‌ها در سطح قابل‌قبول و در یک بازه زمانی مطلوب و همچنین، ارائه پشتیبانی جنگی کافی باشد، همچنین حملات هوایی (محدود) و تجهیزات اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی پیشرفته، منبع مضاعف پشتیبانی جنگی در اختیار بگذارد. ساختار نظامی و غیرنظامی کارآمدی وجود داشته باشد و دولت آمریکا صادقانه سطحی از شفافیت را ارائه کند.

جهان پر از کشورهایی است که با تهدیدهای نه‌چندان مهم مواجه بوده و ممکن است پایگاهی برای افراط‌گرایی باشند. هم‌زمان، درس‌های عبرت‌آموز افغانستان و عراق (همانند تجربیات کره جنوبی، ویتنام و دیگر شرکای راهبردی آمریکا) مؤید آن است که آمریکا باید از اقدام به تغییر دولت شکست‌خورده اجتناب کرده و منبع اصلی نیروهای زمینی برای کشوری نباشد که توانایی دفاع از خود ندارد. این تجارب حاکی از آن است که دولت‌های فاسد، چند دسته و ناکارآمد ارزش پشتیبانی ندارند و آمریکا بدون اغماض باید کمک‌های خود را به عملکرد دولت کشور میزبان و نیروهای آن مشروط سازد.

در استفاده از نیروی هوایی، حتی باوجود قوانین مطلوب عملیاتی، تلفات غیرنظامی اجتناب‌ناپذیر است اما هزینه واقعی تلفات را باید از ابعاد مختلف موردبررسی قرار داده و در برآورد این هزینه‌ها موارد زیر را مدنظر قرارداد: نتیجه جنگ در مناطق شهری یا مسکونی بدون نیروی هوایی چه نتیجه‌ای خواهد داشت و هزینه‌های انسانی تصرف آنجا توسط افراط‌گرایان و گزینه‌های معتبر موجود کدم‌اند؟ همچنین، اتکا به پشتیبانی هوایی و اطلاعات خارجی بدون حضور تهاجمی آمریکا خطرناک است. ازاین‌رو، پیامدهای مثبت و منفی کاهش بیش‌ازحد و پیش از موقع نیروهای آمریکا باید بررسی شود.

 

راهبرد تعامل بلندمدت

آمریکا در عملیات سطح پایین علیه افراط‌گرایی و تروریسم، باید ضرورت‌های راهبردی فوق‌الذکر را مدنظر قرار دهد. با توجه به شرایط جاری در افغانستان، ضرورت‌های فوق نشان می‌دهد که عملیات طولانی‌مدت موفقیت‌آمیز نخواهد بود و احتمالاً باید آن‌ها را کنار گذاشت، اما برای تصمیم‌گیری در این خصوص اطلاعات کافی وجود ندارد. عراق احتمالاً موردی مطلوب برای عملیات بلندمدت است اما این امر هم به دولت آتی این کشور بستگی دارد چراکه تهدید ناشی از ورشکستگی و ضعف‌های دولت‌های قبلی غالباً از تهدید افراط‌گرایی کمتر نبوده است.

این ضرورت‌های راهبردی برای انجام عملیات بلندمدت آمریکا در یمن، سومالی و دیگر کشورهای آفریقا و مناطق دیگر جهان به همان اندازه حائز اهمیت بوده و مستلزم ارزیابی عینی واقعی از خطر و سود و زیان عملیات است؛ بنابراین، دولت بایدن باید علاوه بر تهدید افراط‌گرایی، تهدید کشور میزبان بر موفقیت را نیز مورد ملاحظه قرار دهد.

بااین‌حال، در برخی موارد (ازجمله در سومالی و در عملیات آفریکام) به‌کارگیری تعداد محدود نیروهای هوایی و زمینی آمریکا طی سال‌های متمادی می‌تواند مانع از رشد جنبش‌های افراط‌گرایی شده، تهدیدها علیه آمریکا را کاهش داده و از تهدید افراط‌گرایی علیه دولت محلی و علیه توسعه اقتصادی و حکومت پایدار جلوگیری کند. همچنین، این نوع مداخله آمریکا نه‌تنها به شرکای راهبردی آمریکا در برابر تهدیدها کمک می‌کند بلکه در رقابت آمریکا با روسیه و چین ازلحاظ نفوذ نظامی و غیرنظامی نقش حیاتی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *