جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

خشونت پلیس فرانسه علیه دانشجویان حامی فلسطین

درحالیکه جنبش دانشجویی آغاز شده از دانشگاه‌های آمریکا به مراکز آموشی فرانسه راه پیدا کرده است، خشونت پلیس ایالات متحده در برخورد با معترضان نیز به نیروهای امنیتی پاریس سرایت کرده است.

خشونت پلیس فرانسه علیه دانشجویان حامی فلسطین

درحالیکه جنبش دانشجویی آغاز شده از دانشگاه‌های آمریکا به مراکز آموشی فرانسه راه پیدا کرده است، خشونت پلیس ایالات متحده در برخورد با معترضان نیز به نیروهای امنیتی پاریس سرایت کرده است.

Loading

تحریم‌های ترامپ علیه ایران؛ مانعی بزرگ در مقابل بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: به دنبال شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، دولت آتی بایدن باید رویکرد مؤثرتری در قبال ایران اتخاذ کند. بازگشت به برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را به یک دوازدهم مقداری خواهد رساند که این کشور در پاسخ به سیاست‌های ترامپ انبار کرده است. وقتی آمریکا دیگر به دنبال نابودی تجارت [نفت] ایران نباشد، ایران نیز دلیلی برای حمله به تأسیسات دیگر تولیدکنندگان نفت نخواهد داشت. همچنین، بی اعتبار سازی میانه‌روها و تقویت تندروهای ایران توسط آمریکا نیز پایان خواهد یافت.

پاول پیلار در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کوئینسی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، برخی صاحب‌نظران در آمریکا، ازجمله بعضی طرفداران رئیس‌جمهور بایدن، معتقدند که دولت بایدن باید از سیل تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران به‌عنوان اهرمی برای فشار بر ایران و دست‌یابی به توافقی بهتر از برجام بهره‌برداری کند. این پیشنهاد برخاسته از این دیدگاه است که در طول چهار سال اخیر «دنیا عوض شده» و بایدن نباید به دنبال بازسازی چیزی باشد که اوباما ایجاد کرد و ترامپ نابود ساخت.

این دیدگاه چندان غیرمنطقی نیست. در سیاست‌های شکست‌خورده هم می‌توان مؤلفه‌های مفیدی یافت. نباید هر چیزی را به‌صرف اینکه ترامپ آن را انجام داده، رد کرد. چنین کاری درواقع نسخه‌ای جدید از رفتار مخرب ترامپ خواهد بود که با اقدامات رئیس‌جمهور قبلی صرفاً بدین خاطر مخالفت می‌کرد که رئیس‌جمهور قبلی آن را انجام داده بود.

بااین‌وجود، پیشنهادها در خصوص تحریم‌های ایران و استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک اهرم، به‌طورکلی برخلاف شیوه پیشبرد نفوذ بین‌المللی و شرایط خاص ایران است.

 

الزامات اهرم

کارکرد اهرم در روابط بین‌المللی همانند سایر موقعیت‌ها مستلزم آن است که رفتار مشروطی با طرف مقابل برقرار باشد. این برخورد باید به رفتار کشور مقابل بستگی داشته باشد. رفتار مطلوب محق جایزه یا حداقل، لغو مجازات است؛ رفتار نامطلوب را هم باید با برخورد گزنده مجازات کرد.

مجازات کشور مقابل، بدون توجه به رفتار آن، اهرمی ایجاد نمی‌کند بلکه اهرم را از بین می‌برد. این همان چیزی است که دولت ترامپ به‌واسطه پشت پا زدن به تعهدات خود در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، انجام داد درحالی‌که ایران به تعهدات خود کاملاً پایبند بود. ایران به مدت یک سال پس از خروج دولت ترامپ از برجام همچنان به این توافق پایبند بود اما گروه ترامپ صرفاً به مجازات می‌افزود و جنگ اقتصادی تمام‌عیاری راه انداخت.

وقتی رهبران ایران می‌دیدند که هر کاری انجام می‌دهند، کشورشان مجازات می‌شود، انگیزه آن‌ها برای پایبندی به برجام و رفتار مطلوب از بین رفت. آن‌ها به دنبال راهی برای مقابله با فشار دولت ترامپ بودند و طی یک سال و نیم گذشته، هر کاری ایران انجام داده، در پاسخ به سیاست‌های ترامپ بوده است. رهبران ایران تصور می‌کردند که هدف اصلی مایک پمپئو و دیگر افراد شکل‌دهنده‌ی سیاست‌های دولت ترامپ، تغییر رژیم ایران است. تغییر رژیم بزرگ‌ترین قاتل رفتار مطلوب است. چرا باید مطابق با میل کسی رفتار کرد که هدفش از بین بردن شماست؟

هر دو طرف معادله اهرم حائز اهمیت یکسان است. احتمال برخورد تند در پاسخ به رفتار نامطلوب منطقی است اما انتظار می‌رود که رفتار مطلوب هم با برخورد مطلوب مواجه شود. در حال حاضر نقص منطقی معادله در طرف آمریکاست. اگر دولت بایدن جنگ اقتصادی ترامپ را ادامه دهد و ایران را برای توافقی دیگر تحت‌فشار بگذارد، رهبران ایران تفاوتی در دولت وی با دولت ترامپ نخواهند یافت.

 

حفظ توافق

رهبران ایران نشان داده‌اند که در زمان مناسب و با شرایط مناسب خواهان گفتگو و مذاکره در مورد مسائل خارج از موضوعات برجام و قطعنامه 2231 هستند اما مذاکره مجدد در مورد برجام را قاطعانه رد می‌کنند. این موضع ایران قابل‌درک است زیرا تکرار یک معامله، بی‌معناست. اگر ایران هم برای افزایش امتیازات اقتصادی یا کاهش محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود خواستار مذاکره مجدد در مورد برجام شود، طرف‌های مقابل بلافاصله این درخواست را رد خواهد کرد. برجام محصول مذاکرات طولانی و دشوار بوده است. در این مذاکرات معلوم شد که باوجود دو محدودیت هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. نخست اینکه اگر یک‌طرف دستور کار مذاکرات را با گلایه‌های خود از طرف مقابل پر کند. دوم اینکه آمریکا بر اصرار اولیه خود پا بفشارد که ایران هیچ اورانیومی غنی‌سازی نکند.

پیشنهاد فعلی در مورد تلاش دولت بایدن برای بهره‌برداری از تحریم‌های ترامپ، صرفا نسخه تازه‌ای از ایده‌ای است که در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به گوش رسیده است یعنی، با اعمال فشار مضاعف، حاکمان ایران در برابر هر آنچه امریکا بخواهد سر تسلیم فرود خواهند آورد. این ایده در طول این چهار دهه موثر نبوده و به وضوح در چهار سال بعدی هم موثر نخواهد بود.

برای مذاکره با ایران در آینده فضای وسیعی وجود خواهد داشت با این شرط که آمریکا به دو واقعیت پی ببرد؛ یکی این که دستاورد بیشتر مستلزم واگذاری بیشتر است، به‌ویژه تضمین هرچه بیشتر امتیازات اقتصادی که ایران از برجام انتظار داشت اما (حتی در دوره اوباما) بدان نرسید. دیگر این که توافق در برخی مسائل، نظیر محدودیت موشکی، تنها زمانی امکان‌پذیر است که اساس منطقه‌ای داشته و تنها شامل ایران نشود.

بااین‌حال، ورود به این میدان وسیع مذاکرات در درجه اول مستلزم آن است که آمریکا به‌جای تلاش برای بهره‌برداری از سیاست‌های شکست‌خورده قبلی، به توافق‌های سابق خود پایبند باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *