جدیدترین مطالب

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

أحدث المقالات

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

تحریم‌های ترامپ علیه ایران؛ مانعی بزرگ در مقابل بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: به دنبال شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، دولت آتی بایدن باید رویکرد مؤثرتری در قبال ایران اتخاذ کند. بازگشت به برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را به یک دوازدهم مقداری خواهد رساند که این کشور در پاسخ به سیاست‌های ترامپ انبار کرده است. وقتی آمریکا دیگر به دنبال نابودی تجارت [نفت] ایران نباشد، ایران نیز دلیلی برای حمله به تأسیسات دیگر تولیدکنندگان نفت نخواهد داشت. همچنین، بی اعتبار سازی میانه‌روها و تقویت تندروهای ایران توسط آمریکا نیز پایان خواهد یافت.

پاول پیلار در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کوئینسی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، برخی صاحب‌نظران در آمریکا، ازجمله بعضی طرفداران رئیس‌جمهور بایدن، معتقدند که دولت بایدن باید از سیل تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران به‌عنوان اهرمی برای فشار بر ایران و دست‌یابی به توافقی بهتر از برجام بهره‌برداری کند. این پیشنهاد برخاسته از این دیدگاه است که در طول چهار سال اخیر «دنیا عوض شده» و بایدن نباید به دنبال بازسازی چیزی باشد که اوباما ایجاد کرد و ترامپ نابود ساخت.

این دیدگاه چندان غیرمنطقی نیست. در سیاست‌های شکست‌خورده هم می‌توان مؤلفه‌های مفیدی یافت. نباید هر چیزی را به‌صرف اینکه ترامپ آن را انجام داده، رد کرد. چنین کاری درواقع نسخه‌ای جدید از رفتار مخرب ترامپ خواهد بود که با اقدامات رئیس‌جمهور قبلی صرفاً بدین خاطر مخالفت می‌کرد که رئیس‌جمهور قبلی آن را انجام داده بود.

بااین‌وجود، پیشنهادها در خصوص تحریم‌های ایران و استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک اهرم، به‌طورکلی برخلاف شیوه پیشبرد نفوذ بین‌المللی و شرایط خاص ایران است.

 

الزامات اهرم

کارکرد اهرم در روابط بین‌المللی همانند سایر موقعیت‌ها مستلزم آن است که رفتار مشروطی با طرف مقابل برقرار باشد. این برخورد باید به رفتار کشور مقابل بستگی داشته باشد. رفتار مطلوب محق جایزه یا حداقل، لغو مجازات است؛ رفتار نامطلوب را هم باید با برخورد گزنده مجازات کرد.

مجازات کشور مقابل، بدون توجه به رفتار آن، اهرمی ایجاد نمی‌کند بلکه اهرم را از بین می‌برد. این همان چیزی است که دولت ترامپ به‌واسطه پشت پا زدن به تعهدات خود در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، انجام داد درحالی‌که ایران به تعهدات خود کاملاً پایبند بود. ایران به مدت یک سال پس از خروج دولت ترامپ از برجام همچنان به این توافق پایبند بود اما گروه ترامپ صرفاً به مجازات می‌افزود و جنگ اقتصادی تمام‌عیاری راه انداخت.

وقتی رهبران ایران می‌دیدند که هر کاری انجام می‌دهند، کشورشان مجازات می‌شود، انگیزه آن‌ها برای پایبندی به برجام و رفتار مطلوب از بین رفت. آن‌ها به دنبال راهی برای مقابله با فشار دولت ترامپ بودند و طی یک سال و نیم گذشته، هر کاری ایران انجام داده، در پاسخ به سیاست‌های ترامپ بوده است. رهبران ایران تصور می‌کردند که هدف اصلی مایک پمپئو و دیگر افراد شکل‌دهنده‌ی سیاست‌های دولت ترامپ، تغییر رژیم ایران است. تغییر رژیم بزرگ‌ترین قاتل رفتار مطلوب است. چرا باید مطابق با میل کسی رفتار کرد که هدفش از بین بردن شماست؟

هر دو طرف معادله اهرم حائز اهمیت یکسان است. احتمال برخورد تند در پاسخ به رفتار نامطلوب منطقی است اما انتظار می‌رود که رفتار مطلوب هم با برخورد مطلوب مواجه شود. در حال حاضر نقص منطقی معادله در طرف آمریکاست. اگر دولت بایدن جنگ اقتصادی ترامپ را ادامه دهد و ایران را برای توافقی دیگر تحت‌فشار بگذارد، رهبران ایران تفاوتی در دولت وی با دولت ترامپ نخواهند یافت.

 

حفظ توافق

رهبران ایران نشان داده‌اند که در زمان مناسب و با شرایط مناسب خواهان گفتگو و مذاکره در مورد مسائل خارج از موضوعات برجام و قطعنامه 2231 هستند اما مذاکره مجدد در مورد برجام را قاطعانه رد می‌کنند. این موضع ایران قابل‌درک است زیرا تکرار یک معامله، بی‌معناست. اگر ایران هم برای افزایش امتیازات اقتصادی یا کاهش محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود خواستار مذاکره مجدد در مورد برجام شود، طرف‌های مقابل بلافاصله این درخواست را رد خواهد کرد. برجام محصول مذاکرات طولانی و دشوار بوده است. در این مذاکرات معلوم شد که باوجود دو محدودیت هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. نخست اینکه اگر یک‌طرف دستور کار مذاکرات را با گلایه‌های خود از طرف مقابل پر کند. دوم اینکه آمریکا بر اصرار اولیه خود پا بفشارد که ایران هیچ اورانیومی غنی‌سازی نکند.

پیشنهاد فعلی در مورد تلاش دولت بایدن برای بهره‌برداری از تحریم‌های ترامپ، صرفا نسخه تازه‌ای از ایده‌ای است که در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به گوش رسیده است یعنی، با اعمال فشار مضاعف، حاکمان ایران در برابر هر آنچه امریکا بخواهد سر تسلیم فرود خواهند آورد. این ایده در طول این چهار دهه موثر نبوده و به وضوح در چهار سال بعدی هم موثر نخواهد بود.

برای مذاکره با ایران در آینده فضای وسیعی وجود خواهد داشت با این شرط که آمریکا به دو واقعیت پی ببرد؛ یکی این که دستاورد بیشتر مستلزم واگذاری بیشتر است، به‌ویژه تضمین هرچه بیشتر امتیازات اقتصادی که ایران از برجام انتظار داشت اما (حتی در دوره اوباما) بدان نرسید. دیگر این که توافق در برخی مسائل، نظیر محدودیت موشکی، تنها زمانی امکان‌پذیر است که اساس منطقه‌ای داشته و تنها شامل ایران نشود.

بااین‌حال، ورود به این میدان وسیع مذاکرات در درجه اول مستلزم آن است که آمریکا به‌جای تلاش برای بهره‌برداری از سیاست‌های شکست‌خورده قبلی، به توافق‌های سابق خود پایبند باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *