جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تحریم‌های ترامپ علیه ایران؛ مانعی بزرگ در مقابل بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: به دنبال شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، دولت آتی بایدن باید رویکرد مؤثرتری در قبال ایران اتخاذ کند. بازگشت به برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را به یک دوازدهم مقداری خواهد رساند که این کشور در پاسخ به سیاست‌های ترامپ انبار کرده است. وقتی آمریکا دیگر به دنبال نابودی تجارت [نفت] ایران نباشد، ایران نیز دلیلی برای حمله به تأسیسات دیگر تولیدکنندگان نفت نخواهد داشت. همچنین، بی اعتبار سازی میانه‌روها و تقویت تندروهای ایران توسط آمریکا نیز پایان خواهد یافت.

پاول پیلار در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کوئینسی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، برخی صاحب‌نظران در آمریکا، ازجمله بعضی طرفداران رئیس‌جمهور بایدن، معتقدند که دولت بایدن باید از سیل تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران به‌عنوان اهرمی برای فشار بر ایران و دست‌یابی به توافقی بهتر از برجام بهره‌برداری کند. این پیشنهاد برخاسته از این دیدگاه است که در طول چهار سال اخیر «دنیا عوض شده» و بایدن نباید به دنبال بازسازی چیزی باشد که اوباما ایجاد کرد و ترامپ نابود ساخت.

این دیدگاه چندان غیرمنطقی نیست. در سیاست‌های شکست‌خورده هم می‌توان مؤلفه‌های مفیدی یافت. نباید هر چیزی را به‌صرف اینکه ترامپ آن را انجام داده، رد کرد. چنین کاری درواقع نسخه‌ای جدید از رفتار مخرب ترامپ خواهد بود که با اقدامات رئیس‌جمهور قبلی صرفاً بدین خاطر مخالفت می‌کرد که رئیس‌جمهور قبلی آن را انجام داده بود.

بااین‌وجود، پیشنهادها در خصوص تحریم‌های ایران و استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک اهرم، به‌طورکلی برخلاف شیوه پیشبرد نفوذ بین‌المللی و شرایط خاص ایران است.

 

الزامات اهرم

کارکرد اهرم در روابط بین‌المللی همانند سایر موقعیت‌ها مستلزم آن است که رفتار مشروطی با طرف مقابل برقرار باشد. این برخورد باید به رفتار کشور مقابل بستگی داشته باشد. رفتار مطلوب محق جایزه یا حداقل، لغو مجازات است؛ رفتار نامطلوب را هم باید با برخورد گزنده مجازات کرد.

مجازات کشور مقابل، بدون توجه به رفتار آن، اهرمی ایجاد نمی‌کند بلکه اهرم را از بین می‌برد. این همان چیزی است که دولت ترامپ به‌واسطه پشت پا زدن به تعهدات خود در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، انجام داد درحالی‌که ایران به تعهدات خود کاملاً پایبند بود. ایران به مدت یک سال پس از خروج دولت ترامپ از برجام همچنان به این توافق پایبند بود اما گروه ترامپ صرفاً به مجازات می‌افزود و جنگ اقتصادی تمام‌عیاری راه انداخت.

وقتی رهبران ایران می‌دیدند که هر کاری انجام می‌دهند، کشورشان مجازات می‌شود، انگیزه آن‌ها برای پایبندی به برجام و رفتار مطلوب از بین رفت. آن‌ها به دنبال راهی برای مقابله با فشار دولت ترامپ بودند و طی یک سال و نیم گذشته، هر کاری ایران انجام داده، در پاسخ به سیاست‌های ترامپ بوده است. رهبران ایران تصور می‌کردند که هدف اصلی مایک پمپئو و دیگر افراد شکل‌دهنده‌ی سیاست‌های دولت ترامپ، تغییر رژیم ایران است. تغییر رژیم بزرگ‌ترین قاتل رفتار مطلوب است. چرا باید مطابق با میل کسی رفتار کرد که هدفش از بین بردن شماست؟

هر دو طرف معادله اهرم حائز اهمیت یکسان است. احتمال برخورد تند در پاسخ به رفتار نامطلوب منطقی است اما انتظار می‌رود که رفتار مطلوب هم با برخورد مطلوب مواجه شود. در حال حاضر نقص منطقی معادله در طرف آمریکاست. اگر دولت بایدن جنگ اقتصادی ترامپ را ادامه دهد و ایران را برای توافقی دیگر تحت‌فشار بگذارد، رهبران ایران تفاوتی در دولت وی با دولت ترامپ نخواهند یافت.

 

حفظ توافق

رهبران ایران نشان داده‌اند که در زمان مناسب و با شرایط مناسب خواهان گفتگو و مذاکره در مورد مسائل خارج از موضوعات برجام و قطعنامه 2231 هستند اما مذاکره مجدد در مورد برجام را قاطعانه رد می‌کنند. این موضع ایران قابل‌درک است زیرا تکرار یک معامله، بی‌معناست. اگر ایران هم برای افزایش امتیازات اقتصادی یا کاهش محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود خواستار مذاکره مجدد در مورد برجام شود، طرف‌های مقابل بلافاصله این درخواست را رد خواهد کرد. برجام محصول مذاکرات طولانی و دشوار بوده است. در این مذاکرات معلوم شد که باوجود دو محدودیت هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. نخست اینکه اگر یک‌طرف دستور کار مذاکرات را با گلایه‌های خود از طرف مقابل پر کند. دوم اینکه آمریکا بر اصرار اولیه خود پا بفشارد که ایران هیچ اورانیومی غنی‌سازی نکند.

پیشنهاد فعلی در مورد تلاش دولت بایدن برای بهره‌برداری از تحریم‌های ترامپ، صرفا نسخه تازه‌ای از ایده‌ای است که در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به گوش رسیده است یعنی، با اعمال فشار مضاعف، حاکمان ایران در برابر هر آنچه امریکا بخواهد سر تسلیم فرود خواهند آورد. این ایده در طول این چهار دهه موثر نبوده و به وضوح در چهار سال بعدی هم موثر نخواهد بود.

برای مذاکره با ایران در آینده فضای وسیعی وجود خواهد داشت با این شرط که آمریکا به دو واقعیت پی ببرد؛ یکی این که دستاورد بیشتر مستلزم واگذاری بیشتر است، به‌ویژه تضمین هرچه بیشتر امتیازات اقتصادی که ایران از برجام انتظار داشت اما (حتی در دوره اوباما) بدان نرسید. دیگر این که توافق در برخی مسائل، نظیر محدودیت موشکی، تنها زمانی امکان‌پذیر است که اساس منطقه‌ای داشته و تنها شامل ایران نشود.

بااین‌حال، ورود به این میدان وسیع مذاکرات در درجه اول مستلزم آن است که آمریکا به‌جای تلاش برای بهره‌برداری از سیاست‌های شکست‌خورده قبلی، به توافق‌های سابق خود پایبند باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *