جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کاظمی قمی: ایران و افغانستان ظرفیت های فراوان برای همکاری تجاری و اقتصادی دارند

تهران – ایرنا – همزمان با برگزاری ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان “اکسپو ۲۰۲۴”، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان ضمن بازدید از این نمایشگاه، تاکید کرد ایران و افغانستان ظرفیت های فراوانی برای همکاری های تجاری و اقتصادی دارند.

روایت فارن افرز از سقوط قوانین بین‌الملل در جنگ غزه

تهران- ایرنا- نشریه فارن افرز در مطلبی با اشاره به گستردگی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با وجود وضع قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های حقوق بشر، این درگیری را غایت سقوط و شکست قوانین جنگ دانسته و به ارائه پیشنهادهایی برای مقابله با وضعیت جاری پرداخت.

اعتراض رسمی دوشنبه به مسکو

تهران- ایرنا- دوشنبه نسبت به آنچه که «نگرش منفی شدید روسیه به شهروندان جمهوری تاجیکستان در قلمروی این فدراسیون و نقض حقوق آنها» اعلام شد، رسما به مسکو اعتراض کرد.

Loading

تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر روابط روسیه – اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برای چند سال متمادی، اتحادیه اروپا جنگ مقاومت طاقت‌فرسایی در دو جبهه انجام داده است. در جبهه شرق، بروکسل از سال 2014 با تحرکات مسکو درگیر بوده است به‌طوری‌که حاضر به لغو تحریم‌ها علیه روسیه نشده، با همه حملات اطلاعاتی جدید کرملین مقابله کرده و موضع متحد بین اعضای آشفته خود را حفظ نموده است.

آندره کورتونوف در یادداشتی که وب‌سایت شورای امور بین‌المللی روسیه آن را منتشر کرد؛ نوشت: در جبهه غرب، اتحادیه اروپا نزدیک به چهار سال در برابر اقدامات دونالد ترامپ ایستاده است؛ ترامپ به‌عنوان مختل‌کننده سیاست جهانی، به بازبینی در روابط تجاری آمریکا-اتحادیه اروپا اصرار کرده و با حمایت از ناراضیان درون این اتحادیه، به دنبال حامیانی از میان آن‌ها بوده است.

تاریخ نشان می‌دهد که جنگ در دو جبهه (حداقل در اروپا) پایان خوشی نخواهد داشت. بروکسل خوش‌شانس است که مسکو و واشنگتن عملیات خود را با هم هماهنگ نمی‌سازند. بااین‌حال، اتحادیه اروپا نتوانسته است به توافق صلح جداگانه (حتی یک آتش‌بس پایدار) در یکی از جبهه‌ها دست یابد.

طرح‌های دیپلماتیکی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا برای تقویت رویکرد اروپاگرایی بی‌نتیجه بوده است. رقبای ژئوپلیتیکی اتحادیه اروپا در شرق و غرب تمایلی به واگذاری امتیازات قابل‌توجه ندارند.

در پی مسمومیت الکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون روسیه، دور بعدی گفتگوهای صلح با روسیه به‌طور نامعلومی به تعویق افتاد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مورد ارزش تداوم تماس بین مسکو و بروکسل اظهار تردید کرده و به نظر می‌رسد که رهبران روسیه مصمم هستند این مبارزه را تا پایان تلخ آن ادامه دهند.

در ژانویه با ورود جو بایدن دموکرات به کاخ سفید، تحولات در جبهه غرب اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. البته اختلافات متعدد سیاسی، اقتصادی و راهبردی بین واشنگتن و بروکسل بلافاصله از بین نخواهد رفت و مسلماً روزهای خوش اوباما و کلینتون بازنخواهد گشت.

بااین‌حال، بایدن با برخورداری از تجربه سیاست خارجی و تمایل به مصالحه، برای بازبرقراری روابط فراآتلانتیک تلاش خواهد کرد. در دولت بایدن واشنگتن در مورد گفتگوهای تجاری با اتحادیه اروپا احتمالاً انعطاف‌پذیری بیشتری خواهد داشت، در مورد رویکردهای آمریکا در مسائل جهانی، دیدگاه اتحادیه اروپا نیز لحاظ خواهد شد و موضع اروپا در بحران‌های منطقه‌ای بیش‌ازپیش موردتوجه قرار خواهد گرفت؛ به‌عبارت‌دیگر، دموکرات‌ها حداقل برای آتش‌بس پایدار با اروپا آمادگی داشته و به اتحاد با دنیای قدیمی برای مبارزه با دشمنان ژئوپلیتیکی قدرتمند مشترک فزاینده ادامه خواهند داد.

حتی بازبرقراری بخشی از اتحاد فرا آتلانتیک ضربه‌ای بر تصویری از دنیایی خواهد بود که رهبران روسیه خواهان ترسیم آن هستند. وحدت جدید غرب، هرچند موقتی، در تناقض با دیدگاه رسمی کرملین در مورد حرکت تغییرناپذیر سیستم بین‌المللی در جهت نظم جهانی چندمرکزی است.

علاوه بر این، آتش‌بس بین اتحادیه اروپا و آمریکا ضربه‌ای مضاعف بر ملی‌گرایان و پوپولیست هایی است که ترامپ را الگوی خود قلمداد می‌کنند. این امر شرکای سیاسی کرملین در اروپا را نیز تضعیف خواهد کرد و ریاست جمهوری بایدن جان تازه‌ای به طرفداران ارزش‌های لیبرال غربی خواهد داد که مسکو آن را منسوخ و مطرود قلمداد می‌کند.

تغییر دولت در کاخ سفید احتمالاً منافع اتحادیه اروپا در عادی‌سازی روابط با روسیه را نیز کاهش خواهد داد (هرچند که آن را از بین نخواهد برد). با توافق آتش‌بس در جبهه غرب، بروکسل می‌تواند نیروهای خود را در جبهه شرق متمرکز سازد. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا احتمالاً از این تحرک راهبردی تقدیر کرده و بن‌بست با روسیه را راهی برای تقویت شراکت فرا آتلانتیک قلمداد خواهد کرد. اتحاد هرچه بیشتر غرب احتمالاً آن‌ها را نه‌تنها در پلتفرم ضد روسیه بلکه (تا حد کمتری) در برابر چین نیز تقویت خواهد کرد.

در بحبوحه بن‌بست با پکن، دولت بایدن احتمالاً به دنبال گسترش ائتلاف خود و ایجاد شراکت‌های جدید در آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه خواهد بود. چنین سیاستی اگرچه چین را هدف قرار می‌دهد اما مسکو را نیز به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار خواهد داد به‌طوری‌که حرکت در جهت سیستم بین‌المللی دوقطبی را شتاب بخشیده و وابستگی مسکو به پکن را با همه پیامدهای آن، افزایش خواهد داد.

بااین‌حال، نمی‌توان گفت که ریاست جمهوری بایدن و تحکیم همکاری فرا آتلانتیک هیچ منفعتی برای مسکو نخواهد داشت. بهبود روابط با اتحادیه اروپا می‌تواند برخی از اثرات مخرب دولت ترامپ را از بین ببرد. به‌عنوان‌مثال، آمریکا می‌تواند در کنترل تسلیحات، تعدیل موضع ناسازگار در برابر ایران و اتخاذ رویکرد متعادل در حل‌وفصل مناقشه اسرائیل-فلسطین، منافع جدیدی جستجو کند.

به‌طورکلی، انتظار می‌رود که سیاست آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن حرفه‌ای‌تر، منطقی‌تر، پایدارتر و قابل پیش‌بینی باشد. سبک جدید سیاست خارجی آمریکا، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای مسکو ایجاد خواهد کرد.

البته پیش‌بینی سیاست خارجی آمریکا در دولت بایدن آسان نیست، کسی نمی‌داند که در چند سال آتی در جهان چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ اما مطمئناً می‌توان گفت که دولت بایدن نقطه عطفی در اجتناب از بی‌ثباتی و آشفتگی در روابط بین‌المللی و گرایش به ثبات نظام‌مند تدریجی (احتمالاً آهسته و پایدار) خواهد بود. این امر بدون تردید واقعیت جدیدی پیش روی روسیه خواهد گذاشت و تصور کرملین از تحولات جهانی را به چالش خواهد کشید. در حقیقت، در این واقعیت جدید، ایده تجدید معاهده صلح «برست-لیتوفسک» برای روسیه دیگر کاملاً پوچ به نظر نمی‌رسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *