جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

چشم‌انداز روابط آمریکا و ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌خواه دو دیدگاه متفاوت را در خصوص تعامل آمریکا با جهان در آینده دارند. در سال‌های گذشته روابط آمریکا و ترکیه که متحد آمریکا در ناتو محسوب می‌شود، شاهد فرازوفرودهای بسیاری بوده و آنکارا به دنبال یک سیاست خارجی مستقل‌تر رفته است. فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات قریب‌الوقوع آمریکا باشد، بررسی این مسئله اهمیت دارد که آیا آمریکا و ترکیه منافع مشترک کافی برای تسهیل پیشبرد همکاری با یکدیگر دارند یا خیر.

چهار کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا دیدگاهشان را در خصوص حوزه‌های مهم همکاری آمریکا-ترکیه، گام‌هایی که در این راستا باید برداشته شود، اقداماتی که دولت باید انجام دهد و اینکه انتخابات چطور می‌تواند بر سیاست خارجی در خصوص مناقشات منطقه‌ای تأثیر داشته باشد ارائه دادند.

فرانسیس ریکاردو نه، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و ترکیه معتقد است: اغلب آمریکایی‌ها و ترک‌ها معتقدند که ترکیه در منافع مهمی با آمریکا مشترک است و هر دو کشور از ظرفیت‌های طبیعی و مکملی برای دنبال کردن آن منافع برخوردارند. بارزترین آن‌ها شامل امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی در شرق مدیترانه، دریای سیاه و مناطق جنوبِ غرب آسیا و تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه رو به افزایش است. در میان این منافع نقاط کانونی خاصی مانند توسعه و انتقال منابع انرژی هیدروکربن نیز قرار دارد.

متیو بریزا، سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان و عضو ارشد مرکز انرژی جهانی در اندیشکده شورای آتلانتیک که به مدت دو دهه از دیپلمات‌های آمریکایی بوده است نیز معتقد است که باوجود اختلافاتی که تیترهای خبری را به خود اختصاص داده‌اند، موضوعات زیادی برای متحد کردن آمریکا و

ترکیه به لحاظ راهبردی وجود دارد. جغرافیا به‌تنهایی نشان می‌دهد که منافع امنیت ملی دو طرف تا چه اندازه مشترک است: ترکیه در نقشه اوراسیا جایگاه مهمی دارد و به لحاظ فیزیکی دریای سیاه را به خاورمیانه و بالکان را به قفقاز جنوبی متصل می‌سازد. چنین جایگاهی به معنای آن است که ترکیه مصرف‌کننده امنیتِ ایجادشده توسط متحدانش در ناتو است. ترکیه به‌طور هم‌زمان تأمین‌کننده بالقوه امنیت برای کمک به آمریکا و باقی اعضای ناتو در مدیریت مناقشات در این مناطق است.

درعین‌حال آمریکا و ترکیه باید در سوریه همکاری نزدیکی باهم داشته باشند. امنیت دریای سیاه نیز یک حوزه مهم دیگر برای منافع راهبردی مشترک واشنگتن و آنکارا محسوب می‌شود. ترکیه و آمریکا همچنین از عضویت گرجستان در ناتو نفع می‌برند.

درنهایت، آمریکا و ترکیه به مدت یک ربع قرن با موفقیت برای پشتیبانی از کریدورهای ترانزیت شرق-غرب که آسیای میانه، قفقاز جنوبی، ترکیه و اروپا را به هم متصل می‌کند، با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

جانسو چاملیبل، سردبیر روزنامه دووار و خبرنگار سابق روزنامه حریت معتقد است: آنچه ترکیه را برای واشنگتن دارای اهمیت می‌سازد، ارتباط جغرافیایی ترکیه در منطقه‌ای است که آمریکا در آن به دنبال حفظ سلطه خود بوده است. این اهمیت ژئواستراتژیک مانع تعامل صادقانه واشنگتن با مردم ترکیه بوده است. اکنون زمان آن رسیده که آمریکا و کشورهای مهم اروپا متوجه شوند نمی‌توان جایگاه ترکیه را به حاکم (حکام) آن تقلیل داد. می‌خواهم به سیاست‌گذاران در واشنگتن یادآوری کنم که پیروزی در ترکیه از طریق ارتباط با جمعیت پویای ۸۵ میلیونی آن میسر می‌شود.

آمریکا همواره این پتانسیل را داشته که بین ترکیه و اسرائیل نقش میانجی را ایفا کند. بااین‌حال رویکرد غیر محتاطانه دولت ترامپ برای توانمندسازی اسرائیل و تصمیم واشنگتن به انتقال سفارتش به بیت‌المقدس موجب از دست رفتن اعتماد ترکیه شد. درصورتی‌که واشنگتن بخواهد نقش متوازن کننده خود را در این منطقه به دست آورد، سیاست خارجی آمریکا باید تغییر کند. همچنین در آنکارا بی‌اعتمادی مشابهی در خصوص روابط واشنگتن با کشورهای حاشیه خلیج (‌فارس) وجود دارد زیرا دولت ترامپ در بحران سال ۲۰۱۷ میان ریاض و دوحه آشکارا جانب عربستان و امارات را گرفت.

اگر دولت بایدن ترجیح می‌دهد مشکلات با ترکیه در سوریه را رفع کند، باید با آنکارا وارد تعامل شود نه این‌که نگرانی‌های ترکیه را نادیده بگیرد. درعین‌حال واشنگتن می‌تواند برای مذاکرات و درنهایت مصالحه میان آنکارا و کردهای سوری اعمال فشار کند. آمریکا باید ترکیه را به ازسرگیری روند صلح داخلی با جمعیت کرد خود ترغیب و در صورت ضرورت از مشوق استفاده کند تا به آوردن هر دو طرف به‌پای میز مذاکره کمک کند. صلح واقعی در مرز ترکیه با سوریه حاصل نمی‌شود مگر درصورتی‌که صلح در داخل ترکیه برقرار باشد.

نامیک تان، سفیر سابق ترکیه در آمریکا نیز معتقد است که درنهایت، آمریکا و ترکیه اهداف راهبردی مشابهی دارند. نباید اجازه داده شود که اهداف مهم بلندمدت به دلیل شکست دررسیدن به توافق در خصوص این اهداف قربانی شوند.

گزینه دیگری جز یافتن زمینه مشترک میان دو طرف وجود ندارد زیرا هر دو کشور برای یکدیگر ضروری هستند. دو طرف برای تحقق اهداف کوتاه و بلندمدت خود به لحاظ و سیاسی و اقتصادی به یکدیگر وابسته‌اند.

درحالی‌که ممکن است هر دو دولت بدون تعامل دوجانبه مثبت بتوانند برخی اهداف کوتاه‌مدت خود را محقق سازند اما این کار با هزینه بالاتری انجام خواهد شد. این منطقه مملو از مناقشات در سوریه، لیبی، یمن، لبنان، شرق مدیترانه و دیگر اماکن است. درصورتی‌که آمریکا و ترکیه واقعاً با همدیگر کار کنند و به نگرانی‌های مشروع یکدیگر احترام بگذارند، تمام این مناقشات به شکل ساده‌تری مدیریت خواهد شد. باید نقاط مشترک را پیدا کرد. در غیر این صورت با آشفتگی بیشتری روبرو خواهیم شد. هر دو کشور با توجه به مشکلات جهانی موجود مانند بیماری همه‌گیر و دیگر مسائل مهم، ضرر بزرگی متحمل خواهند شد، مگر درصورتی‌که یک گام به عقب بردارند و اختلافات را رفع کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *