جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

چشم‌انداز همکاری‌های بین‌المللی اروپا – آمریکا با ترامپ یا بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بی‌اعتنایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به قوانین و نهادهای بین‌المللی برای اروپا یک کابوس بوده است. سیاست‌گذاران اروپایی، همکاری‌های چندجانبه و نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین را برای منافع خود ضروری می‌دانند؛ اما سیاست خارجی ترامپ معامله محور، نامنظم و در تضاد با همکاری‌های بین‌المللی بوده است. ترامپ، ایالات‌متحده را از نهادها و توافقات چندجانبه شامل توافق‌نامه آب و هوایی پاریس، سازمان بهداشت جهانی، شورای حقوق بشر و توافق هسته‌ای ایران خارج کرده است.

آنتونی دورکین در یادداشتی که شورای روابط خارجی اروپایی آن را منتشر کرد، نوشت: اروپایی‌ها از طریق روش‌های مختلف تلاش کرده‌اند خلأ ناشی از عقب‌نشینی ترامپ از رویکرد چندجانبه‌گرایی را پر کرده و حتی‌الامکان خسارت‌های ناشی از اقدامات یک‌جانبه گرایانه ایالات‌متحده را جبران کنند. آن‌ها همچنین در پاسخ به نگرانی‌های ایالات‌متحده درباره این سازمان‌ها، مجموعه‌ای از اصلاحات را به نهادهای بین‌المللی پیشنهاد داده‌اند که می‌تواند ابتکاری برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع باشد. درحالی‌که اروپایی‌ها در حال بحث درباره حفظ نظم بین‌المللی هستند، آن‌ها همچنین منتظرند تا ببینند اقدامات تیم ترامپ در سیاست خارجی آمریکا تا چه زمانی دوام خواهد داشت. پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، اروپایی‌ها باید تصمیم جدی خود برای همراهی با ایالات‌متحده یا استقلال از این کشور را اتخاذ کنند.

 

چشم‌انداز ریاست جمهوری بایدن

اگر جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، ایالات‌متحده به نقش برجسته خود در چندجانبه‎‌گرایی باز خواهد گشت. اقدامات احتمالی او نیز پیوستن به توافق‌نامه پاریس و توقف خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی خواهد بود؛ بنابراین، ریاست جمهوری بایدن می‌تواند برای اروپایی‌ها بسیار دلگرم‌کننده باشد. بااین‌حال، برخی اختلاف‌نظرها میان آمریکا و اروپا درباره آینده نظام بین‌الملل همچنان باقی خواهد ماند.

 

گزینه‌های دشوار همکاری جهانی

مشکل اصلی بایدن این است که میان اهداف تجدید همکاری جهانی درباره چالش‌های مشترک و عقب راندن اقتدارگرایی، شکاف و تنش وجود دارد. در جهانی که قدرت‌های غیرلیبرال دارای تأثیرگذاری زیادی هستند (و برخی از کشورهای دموکراتیک نیز در جهت غیرلیبرال حرکت می‌کنند)، نباید تصور شود که همکاری‌های جهانی با لیبرالیسم و تحت رهبری آمریکا به‌راحتی صورت خواهد گرفت. این مسئله اروپا و ایالات‌متحده را در همکاری با قدرت‌های غیرلیبرال و یا ایجاد ساختارها و اتحادهایی برای مهار آن‌ها دچار انتخاب‌های دشواری کرده است.

جهان نسبت به دوران جنگ سرد به هم وابسته‌تر شده و پاسخ مؤثر به مشکلات جهانی مانند تغییرات آب و هوایی یا بیماری‌های همه‌گیر، کشورها را ملزم به همکاری جمعی می‌کند. بایدن باید بداند تصورات وی از رهبری جهانی ایالات‌متحده با نظرات شرکای اروپایی او علی‌الخصوص بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ مطابقت ندارد.

در برخی حوزه‌ها، اروپا و دولت بایدن دارای دیدگاه‌های مشترک هستند. بایدن با موضعی مشابه اتحادیه اروپا درباره ارتقاء حقوق بشر، می‌خواهد دوباره به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیوسته و با متحدان اروپایی برای مبارزه با تلاش‌های چین برای سرکوب هنجارهای حقوق بشری اقدام کند. بایدن همچنین در تعریف استانداردهای جهانی لیبرال برای فضای مجازی و مبارزه با محتوای نادرست تلاش خواهد کرد. اگرچه میان رویکردهای ایالات‌متحده و اروپا درباره حقوق حریم خصوصی و مالیات بر خدمات دیجیتال اختلافاتی وجود دارد، اما درمجموع، درباره رویکردهای لیبرال و غیرلیبرال فاصله اختلافات بسیار کم است. اروپا و ایالات‌متحده انگیزه‌های قوی برای مصالحه با یکدیگر دارند. بایدن احتمالاً به ناتو و مذاکرات خلع سلاح و تلاش برای تمدید استارت جدید باز خواهد گشت.

بااین‌حال، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا حداقل در مورد دادگاه کیفری بین‌المللی اختلاف خواهند داشت. ترامپ در واکنش به تحقیقات این دادگاه درباره اقدامات نظامی ایالات‌متحده در افغانستان و سیاست‌های اسرائیل در فلسطین، برخی از مقامات ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را تحریم کرد. بایدن احتمالاً این تحریم‌ها را بر خواهد داشت، اما همچنان به مخالفت با تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره عملکرد ایالات‌متحده در افغانستان ادامه خواهد داد.

 

معضل تجاری

روابط تجاری با چین یک مسئله پیچیده برای بایدن و احتمالاً موضوع اختلاف بین دولت او و اتحادیه اروپا خواهد بود. اکثر دموکرات‌ها با دولت ترامپ موافق هستند که چین از حضور خود در سازمان تجارت جهانی برای بازی دادن نظام بین‌الملل سوءاستفاده کرده است. کورت کمبل، یکی از مقامات سابق دولت اوباما، اخیراً گفته است «به نظر بسیاری از دموکرات‌ها ترامپ در تشخیص اقدامات غارتگرانه چین تا حد زیادی دقیق بود». اتحادیه اروپا امیدوار است با استفاده از حمایت بایدن اقدامات چین را محدود کند.

اروپایی‌ها تمایل دارند روابط تجاری خود با چین را صرفاً از جنبه اقتصادی بنگرند و چالش‌های امنیتی با پکن را به‌عنوان یک موضوع مجزا پیگیری کنند؛ اما سیاست‌گذاران آمریکایی مایل‌اند تجارت با چین را به‌عنوان بخشی از یک رقابت ژئوپلیتیک گسترده‌تر دنبال کنند.

 

چشم‌انداز ریاست جمهوری ترامپ

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، احتمال همکاری فرا آتلانتیکی درزمینه چندجانبه‌گرایی بسیار کم است. در دور دوم، ترامپ ممکن است فشارهای آمریکا علیه متحدان خود در ناتو را افزایش دهد. ترامپ حملات خود به چین را تشدید خواهد کرد و با استفاده از تحریم‌ها، اروپا را به تبعیت از ایالات‌متحده مجبور خواهد کرد.

در صورت پیروزی دوباره ترامپ، اتحادیه اروپا برای انتخاب میان یک ایالات‌متحده یک‌جانبه‌گرا با یک چین اقتدارگرا که از اقدامات چندجانبه در مورد تغییرات آب و هوایی و بهداشت جهانی حمایت می‌کند، دچار تردید خواهد شد. علاوه بر این، ترامپ ممکن است از تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف بین اعضای شرقی اتحادیه اروپا و سایر اعضای اتحادیه حمایت کند. سیاست‌گذاران اروپایی سعی در حمایت از چندجانبه‌گرایی دارند، اما توانایی کمتری برای مقاومت در برابر مبارزات چین برای شکل دادن به تحولات نهادهای بین‌المللی دارند. در صورت پیروزی دوباره ترامپ، مبارزه اروپا برای حفظ چندجانبه‌گرایی بسیار دشوارتر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *