جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز همکاری‌های بین‌المللی اروپا – آمریکا با ترامپ یا بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بی‌اعتنایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به قوانین و نهادهای بین‌المللی برای اروپا یک کابوس بوده است. سیاست‌گذاران اروپایی، همکاری‌های چندجانبه و نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین را برای منافع خود ضروری می‌دانند؛ اما سیاست خارجی ترامپ معامله محور، نامنظم و در تضاد با همکاری‌های بین‌المللی بوده است. ترامپ، ایالات‌متحده را از نهادها و توافقات چندجانبه شامل توافق‌نامه آب و هوایی پاریس، سازمان بهداشت جهانی، شورای حقوق بشر و توافق هسته‌ای ایران خارج کرده است.

آنتونی دورکین در یادداشتی که شورای روابط خارجی اروپایی آن را منتشر کرد، نوشت: اروپایی‌ها از طریق روش‌های مختلف تلاش کرده‌اند خلأ ناشی از عقب‌نشینی ترامپ از رویکرد چندجانبه‌گرایی را پر کرده و حتی‌الامکان خسارت‌های ناشی از اقدامات یک‌جانبه گرایانه ایالات‌متحده را جبران کنند. آن‌ها همچنین در پاسخ به نگرانی‌های ایالات‌متحده درباره این سازمان‌ها، مجموعه‌ای از اصلاحات را به نهادهای بین‌المللی پیشنهاد داده‌اند که می‌تواند ابتکاری برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع باشد. درحالی‌که اروپایی‌ها در حال بحث درباره حفظ نظم بین‌المللی هستند، آن‌ها همچنین منتظرند تا ببینند اقدامات تیم ترامپ در سیاست خارجی آمریکا تا چه زمانی دوام خواهد داشت. پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، اروپایی‌ها باید تصمیم جدی خود برای همراهی با ایالات‌متحده یا استقلال از این کشور را اتخاذ کنند.

 

چشم‌انداز ریاست جمهوری بایدن

اگر جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، ایالات‌متحده به نقش برجسته خود در چندجانبه‎‌گرایی باز خواهد گشت. اقدامات احتمالی او نیز پیوستن به توافق‌نامه پاریس و توقف خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی خواهد بود؛ بنابراین، ریاست جمهوری بایدن می‌تواند برای اروپایی‌ها بسیار دلگرم‌کننده باشد. بااین‌حال، برخی اختلاف‌نظرها میان آمریکا و اروپا درباره آینده نظام بین‌الملل همچنان باقی خواهد ماند.

 

گزینه‌های دشوار همکاری جهانی

مشکل اصلی بایدن این است که میان اهداف تجدید همکاری جهانی درباره چالش‌های مشترک و عقب راندن اقتدارگرایی، شکاف و تنش وجود دارد. در جهانی که قدرت‌های غیرلیبرال دارای تأثیرگذاری زیادی هستند (و برخی از کشورهای دموکراتیک نیز در جهت غیرلیبرال حرکت می‌کنند)، نباید تصور شود که همکاری‌های جهانی با لیبرالیسم و تحت رهبری آمریکا به‌راحتی صورت خواهد گرفت. این مسئله اروپا و ایالات‌متحده را در همکاری با قدرت‌های غیرلیبرال و یا ایجاد ساختارها و اتحادهایی برای مهار آن‌ها دچار انتخاب‌های دشواری کرده است.

جهان نسبت به دوران جنگ سرد به هم وابسته‌تر شده و پاسخ مؤثر به مشکلات جهانی مانند تغییرات آب و هوایی یا بیماری‌های همه‌گیر، کشورها را ملزم به همکاری جمعی می‌کند. بایدن باید بداند تصورات وی از رهبری جهانی ایالات‌متحده با نظرات شرکای اروپایی او علی‌الخصوص بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ مطابقت ندارد.

در برخی حوزه‌ها، اروپا و دولت بایدن دارای دیدگاه‌های مشترک هستند. بایدن با موضعی مشابه اتحادیه اروپا درباره ارتقاء حقوق بشر، می‌خواهد دوباره به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیوسته و با متحدان اروپایی برای مبارزه با تلاش‌های چین برای سرکوب هنجارهای حقوق بشری اقدام کند. بایدن همچنین در تعریف استانداردهای جهانی لیبرال برای فضای مجازی و مبارزه با محتوای نادرست تلاش خواهد کرد. اگرچه میان رویکردهای ایالات‌متحده و اروپا درباره حقوق حریم خصوصی و مالیات بر خدمات دیجیتال اختلافاتی وجود دارد، اما درمجموع، درباره رویکردهای لیبرال و غیرلیبرال فاصله اختلافات بسیار کم است. اروپا و ایالات‌متحده انگیزه‌های قوی برای مصالحه با یکدیگر دارند. بایدن احتمالاً به ناتو و مذاکرات خلع سلاح و تلاش برای تمدید استارت جدید باز خواهد گشت.

بااین‌حال، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا حداقل در مورد دادگاه کیفری بین‌المللی اختلاف خواهند داشت. ترامپ در واکنش به تحقیقات این دادگاه درباره اقدامات نظامی ایالات‌متحده در افغانستان و سیاست‌های اسرائیل در فلسطین، برخی از مقامات ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را تحریم کرد. بایدن احتمالاً این تحریم‌ها را بر خواهد داشت، اما همچنان به مخالفت با تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره عملکرد ایالات‌متحده در افغانستان ادامه خواهد داد.

 

معضل تجاری

روابط تجاری با چین یک مسئله پیچیده برای بایدن و احتمالاً موضوع اختلاف بین دولت او و اتحادیه اروپا خواهد بود. اکثر دموکرات‌ها با دولت ترامپ موافق هستند که چین از حضور خود در سازمان تجارت جهانی برای بازی دادن نظام بین‌الملل سوءاستفاده کرده است. کورت کمبل، یکی از مقامات سابق دولت اوباما، اخیراً گفته است «به نظر بسیاری از دموکرات‌ها ترامپ در تشخیص اقدامات غارتگرانه چین تا حد زیادی دقیق بود». اتحادیه اروپا امیدوار است با استفاده از حمایت بایدن اقدامات چین را محدود کند.

اروپایی‌ها تمایل دارند روابط تجاری خود با چین را صرفاً از جنبه اقتصادی بنگرند و چالش‌های امنیتی با پکن را به‌عنوان یک موضوع مجزا پیگیری کنند؛ اما سیاست‌گذاران آمریکایی مایل‌اند تجارت با چین را به‌عنوان بخشی از یک رقابت ژئوپلیتیک گسترده‌تر دنبال کنند.

 

چشم‌انداز ریاست جمهوری ترامپ

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، احتمال همکاری فرا آتلانتیکی درزمینه چندجانبه‌گرایی بسیار کم است. در دور دوم، ترامپ ممکن است فشارهای آمریکا علیه متحدان خود در ناتو را افزایش دهد. ترامپ حملات خود به چین را تشدید خواهد کرد و با استفاده از تحریم‌ها، اروپا را به تبعیت از ایالات‌متحده مجبور خواهد کرد.

در صورت پیروزی دوباره ترامپ، اتحادیه اروپا برای انتخاب میان یک ایالات‌متحده یک‌جانبه‌گرا با یک چین اقتدارگرا که از اقدامات چندجانبه در مورد تغییرات آب و هوایی و بهداشت جهانی حمایت می‌کند، دچار تردید خواهد شد. علاوه بر این، ترامپ ممکن است از تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف بین اعضای شرقی اتحادیه اروپا و سایر اعضای اتحادیه حمایت کند. سیاست‌گذاران اروپایی سعی در حمایت از چندجانبه‌گرایی دارند، اما توانایی کمتری برای مقاومت در برابر مبارزات چین برای شکل دادن به تحولات نهادهای بین‌المللی دارند. در صورت پیروزی دوباره ترامپ، مبارزه اروپا برای حفظ چندجانبه‌گرایی بسیار دشوارتر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *