جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

لوکاشنکو ناتوان از بازی همزمان در زمین روسیه و اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران سیاسی بلاروس آن‎چنان طولانی شده که تحلیلگران آن را به بازی شطرنج تشبیه کرده‌اند. همان‌طور که تظاهرات بزرگ روز یکشنبه 27 سپتامبر نشان داد، معترضان کنترل کامل خیابان‌های پایتخت را در اختیار گرفتند، اما بعید است که الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهور بلاروس كه خشونت‌هایش علیه معترضان جهان را شوكه كرده است، به این زودی‌ها قدرت را رها كند. مراسم تحلیف عجیب و مخفیانه لوکاشنکو در 23 سپتامبر نیز، آخرین شاهکار مردی بود که بسیار لجوج و ضعیف است.

توماس دی وال در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: اگرچه مسکو منتظر تغییر شرایط بوده و از لوکاشنکو حمایت می‌کند، اما گزینه‌های خود را نیز در سر دارد. همانند مرحله آخر بازی شطرنج، بی‌احتیاطی هر یک از طرفین می‌تواند شکست را برای او در پی داشته باشد.

در مورد اتحادیه اروپا نیز این مسئله صادق است؛ اما نکته عجیب درباره واکنش اتحادیه اروپا این است که اتحادیه نمی‌تواند در بلاروس بیش از حد فعال باشد. اگر اروپا آشکارا از جریان اپوزیسیون حمایت کند، ممکن است ناخواسته راه نجات لوکاشنکو را نشان دهد. چرا که لوکاشنکو درصدد است تا به روسیه نشان دهد او در مقابل یک تهدید واقعی از سوی غرب ایستاده و با برکناری وی، مسکو یک مانع استراتژیک در برابر نفوذ غرب را از دست خواهد داد.

در مجموع، اهرم‌های فشار اتحادیه اروپا در بلاروس بسیار کم است. در طول سه دهه گذشته، اتحادیه اروپا حضور فعالی در بلاروس نداشته و کمک مالی سالیانه آن به بلاروس فقط 30 میلیون یورو بوده است که در قیاس با کمک هایش به اوکراین بسیار ناچیز است.

در همین حال، تنها تعداد کمی از مقامات بلاروسی از تحریم‌های اتحادیه اروپا واهمه دارند، زیرا بیشتر آن‌ها دارایی‌های خود را در کشورهای اروپایی نگهداری نمی‌کنند.

قدرت نقش‌آفرینی اروپا برای نفوذ در بلاروس در طولانی‌مدت رقم خواهد خورد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد نسل‌های جوان بلاروس به‌شدت به دموکراسی غربی گرایش دارند و ارزش‌های محافظه‌کارانه اتحاد جماهیر شوروی سابق که هسته اصلی سیاست‌های مارک لوکاشنکو است را رد می‌کنند. حمایت جوانان از لوکاشنکو فقط 26 درصد تخمین زده‌شده است. درواقع، لوکاشنکو رئیس‌جمهوری است که دیگر هیچ‌کس او را نمی‌خواهد. مردی که بسیار دوست داشت هم در زمین غرب و هم در زمین روسیه بازی کند اما هم‌اکنون از هر دو طرف محروم شده است. گلب پاولوفسکی، مفسر سیاسی روسیه، لوکاشنکو را خائنی معرفی کرده که در خیانت‌های خود غرق‌شده است. مراسم تحلیف عجیب او که حتی مسکو نیز از آن مطلع نشد، تائید می‌کند که مشروعیت وی ازدست‌رفته است.

نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دولت او برای سناریوی خروج لوکاشنکو از قدرت برنامه‌ریزی می‌کنند. پوتین هرگز لوکاشنکو را دوست نداشته است، همان‌طور که رئیس‌جمهور پیشین روسیه یعنی بوریس یلتسین نیز هرگز او را دوست نداشت. آرتیم شرایبان، تحلیل‌گر بلاروسی گفته است لوکاشنکو برای روسیه به یک «دارایی سمی» تبدیل شده است.

اختلافات لوکاشنکو با پوتین از مدت‌ها قبل از انتخابات آشکارشده بود، امتناع وی از به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه در سال 2014؛ عدم به رسمیت شناختن آبخازیا و اوستیای جنوبی و حمایت سیاسی او از میخائیل ساکاشویلی تنها بخشی از سیاست‌های ضد روسی لوکاشنکو هستند. اخیراً نیز دولت لوکاشنکو 32 پرسنل امنیتی روسیه را به اتهام عضویت در گروه مزدور واگنر دستگیر کرد.

بسته کمک 1.5 میلیارد دلاری که پوتین در سوچی وعده داده بود، خیلی کم به نظر می‌رسد. بلاروس آن‌قدر به روسیه بدهی دارد که یکی از مفسران گفته: «درواقع این پولی است که از یک جیب روسی به جیب دیگر منتقل می‌شود.»

 

حمایت اتحادیه اروپا از همه مردم بلاروس

اگرچه مسکو نسبت به لوکاشنکو و بلاروس نگاه منفی دارد، اما کرملین نمی‌خواهد لوکاشنکو به‌سرعت برکنار شود، زیرا ممکن است به ضرر روسیه تمام شود. درواقع، کرملین نمی‌خواهد بلاروس همچون اوکراین به سمت غرب متمایل شود.

در چنین شرایطی اتحادیه اروپا می‌تواند در بلاروس نقش‌آفرینی بیشتری کند. به همین دلیل مهم است که بروکسل تلاش خود را بر حمایت از تمام جامعه بلاروس متمرکز کرده و نشان دهد که شورای هماهنگی اپوزیسیون تنها مخاطب آن نیست.

مخاطبان کلیدی اتحادیه اروپا نخبگان بلاروسی هستند که لوکاشنکو حتی نمی‌تواند مستقیماً با آن‌ها صحبت کند. بسیاری از آن‌ها منتظر وقت مناسب هستند که سوار کشتی شوند و لوکاشنکو را رها کنند. اتحادیه اروپا به‌محض وقوع یک انتقال دموکراتیک در بلاروس باید یک بسته کمکی بزرگ را نیز اعلام کند. این بسته بدون توجه به مؤلفه‌های ژئوپلیتیکی، بلاروس را در مسیری مشابه ارمنستان قرار خواهد داد. همان‌طور که ریور آستاپنیا نوشته است، بسته‌ کمک مالی چشمگیر «می‌تواند سیگنالی قوی برای فعالان اقتصادی باشد که در سیستم لوکاشنکو باقی‌مانده‌اند و به آن‌ها گزینه‌ای واقعی برای انتخاب بین پویایی اقتصاد بلاروس یا وفادار ماندن به لوکاشنکو می‌دهد».

اتحادیه اروپا می‌تواند حمایت اقتصادی خود را با هماهنگی صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، بانک بازسازی و توسعه اروپا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا ارائه دهد. این حمایت می‌تواند شامل دارایی‌های صنعتی باشد که روسیه چشم به آن دوخته است. پشتیبانی از بخش فناوری اطلاعات بلاروس که اکنون با مشکل روبرو است؛ و وعده معافیت ویزا، همان‌طور که اکنون گرجستان، مولداوی و اوکراین از آن بهره‌مند هستند نیز می‌تواند در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گیرد.

اما برای حمایت همه‌جانبه از معترضان بلاروس، چالشی اساسی در داخل بروکسل وجود دارد؛ بروکسل چگونه باید بر روی یک کشور کوچک متمرکز شود و چگونه پول کافی برای حمایت از آن تأمین کند؟ اگر بروکسل بتواند در داخل خود هماهنگ شود، یک روز بعد از حذف شدن لوکاشنکو می‌تواند در بلاروس حضور فعال داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *