جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آمریکای ترامپ شریکی غیرقابل‌اعتماد برای اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در دهه 1990 و در دوره‌ای که روابط فرا آتلانتیک نسبت به امروز ثبات بیشتری داشت و الگوی آن قابل پیش‌بینی بود، دیپلمات‌های آمریکا خود را جزو لاینفک خانواده کشورهای اروپایی احساس می‌کردند. همچنان که آمریکا به همراه کانادا عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین، عضو مؤسس ناتو بود.

جیم شی در مطلبی که وب‌سایت اندیشکده بلژیکی دوستان اروپا آن را منتشر کرد؛ نوشت: ریچارد هولبروک، دیپلمات ارشد آمریکایی، در مقاله‌ای که در نشریه فارن افرز منتشر شده است، به شرح عقلانیت همراهی آمریکا با اروپا پرداخته و با اشاره به دلایل معمولی تاریخی و فرهنگ و ارزش‌های سیاسی، بر نقش آمریکا در ایجاد روابط متوازن بین کشورهای اروپایی و مدیریت بحران‌های متعدد بین آن‌ها تأکید کرده است. شکی نیست که هولبروک ناتوانی قدرت‌های اروپایی برای ایجاد صلح در یوگسلاوی سابق در اوایل دهه 1990 قبل از ورود آمریکا به این مسئله را مدنظر داشته است. در ادامه، وی با اغراق می‌گوید که برای جلوگیری از جنگ بین ترکیه و یونان بر سر یک صخره غیرمسکونی در شرق مدیترانه، کل شب را در واشنگتن بیدار مانده (درحالی‌که اروپایی‌ها خواب بودند) و از طریق تماس تلفنی برای حل‌وفصل این مشکل تلاش کرده است.

به‌رغم سخنان نیشدار هولبروک، بااین‌حال، مقاله وی حاوی نکته‌ای است. توافقی که به جنگ یوگسلاوی پایان داد بنام «دایتون»، اوهایو نامیده شد نه «دیژون»، فرانسه. همچنین، سه کشوری که در اولین گسترش ناتو پس از جنگ سرد به این ائتلاف پیوستند، پیمان ناتو را در کتابخانه ترومن در میسوری امضا کردند نه در گراند هتل بروکسل. همچنین، آمریکا از حوادث مهم و مؤثر در اروپا (به‌ویژه در یکپارچگی اروپا و گسترش ناتو) قاطعانه پشتیبانی کرد درحالی‌که بسیاری از قدرت‌های اروپایی دچار تردید بودند.

بااین‌وجود، از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، ایده آمریکا به‌عنوان حلال بحران‌های امنیتی اروپا، آسیب‌دیده است. ترامپ نارضایتی خود از ناتو را آشکار ساخت و بارها تصریح کرد که تعهدات امنیتی آمریکا در قبال متحدان خویش بر هزینه‌های دفاعی استوار است نه ارزش‌های مشترک. با تصمیم وی، نزدیک به 10 هزار نیروی آمریکا از آلمان خارج می‌شوند. علاوه بر این، آمریکا اخیراً اعلام کرده است که نیروها و تجهیزات نظارتی محدود خود در «ساحل» را کاهش خواهد داد، جایی که فرانسه و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا با افراط‌گرایان جهادی مبارزه کرده و به نیروهای امنیتی محلی کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد دیگر روزهای اتخاذ فرایند صلح اروپا در واشنگتن یا در کشتی‌ها و پایگاه‌های آمریکا به پایان رسیده است.

اما این دیدگاه شوم ظاهراً درست نیست چراکه آمریکا به‌تازگی به دیپلماسی اروپایی بازگشته است. اخیراً مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در یونان حاضر بود. وی با ایجاد یک فرماندهی جدید دریایی آمریکا در «سرت» و استفاده از پایگاه دریایی آمریکا در خلیج سودا موافقت کرده است. همچنین، آمریکا و یونان همکاری‌های خود درزمینهٔ انرژی را تقویت می‌کنند. پمپئو از دیدارهای خود با دولت یونان برای کمک به مذاکره با ترکیه و حل مناقشه آن‌ها در شرق مدیترانه استفاده می‌کند.

چند هفته پیش نیز در دیداری منحصربه‌فرد در کاخ سفید به میزبانی ترامپ، رهبران صربستان و کوزوو موافقت‌نامه‌ای برای همکاری اقتصادی امضا کردند. این امر می‌تواند به بهبودی جو بین بلگراد و پریشتینا کمک کرده و تلاش‌های اتحادیه اروپا برای آغاز مجدد گفتگوهای سیاسی و پیشبرد مسائل مربوط به حقوق اقلیت‌ها را تسهیل سازد. همچنین، آمریکا موضع قاطعانه‌ای در قبال تقلب لوکاشنکو در انتخابات بلاروس اتخاذ کرده و تهدید کرده است که تحریم‌های مشابهی علیه افرادی اعمال خواهد کرد که اتحادیه اروپا درصدد تحریم آن‌هاست. همین موضع، در خصوص مسمومیت الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، نیز از واشنگتن به گوش می‌رسد.

این چرخش جدید دیپلماسی آمریکا در اروپا خوشایند است. اتحادیه اروپا می‌تواند دست یاری خود را به کار گیرد. بحران‌های متعدد گذشته (از قبرس گرفته تا بالکان) حاکی از آن است که هنگامی‌که اروپا و آمریکا نیروهای خود را ترکیب کرده و در یک خط قرار گیرند، وزنه ژئوپلیتیکی آن‌ها بسیار بیشتر از زمانی می‌شود که به‌طور جداگانه عمل کنند. در مواجهه اتحادیه اروپا با بازیگران سرسخت نظیر روسیه، ترکیه، ایران، عربستان یا چین، واضح است که اگر اتحادیه اروپا رویکرد مشترکی با واشنگتن اتخاذ کند، به‌احتمال‌زیاد تحت تأثیر حوادث قرار نخواهد گرفت بلکه بر رویدادها تأثیر خواهد گذاشت.

اما در شرایط فعلی، آیا اروپا می‌تواند همانند گذشته به آمریکا تکیه کند؟ به چهار دلیل جواب نه است. نخست آنکه، منافع آمریکا گزینشی است و اتحادیه اروپا دیر یا زود باید مسیر توسعه بلندمدت اقتصاد، امنیت و حاکمیت ساختارهای قانونی پیرامون خود را خودش به دست گیرد. دوم آنکه، اقدامات آمریکا ممکن است موازی با اقدامات اتحادیه اروپا بوده و سیاست‌های این اتحادیه را دشوارتر سازد. سوم آنکه، برخی مواقع ممکن است آمریکا و اتحادیه اروپا کشمکش داشته باشند که خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران از آن جمله است. چهارم آنکه، آمریکا برخلاف بسیاری از کشورهای اروپا (به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی)، چین را تهدیدی مهم‌تر از روسیه قلمداد می‌کند. این امر باعث می‌شود که واشنگتن برای جلوگیری از سقوط مسکو به آغوش پکن، در رویارویی خود با روسیه تردید داشته باشد.

بازگشت آمریکا به بازی دیپلماتیک در اروپا خوشایند است و شاید دوام داشته باشد. این امر مسلماً به ما خاطرنشان می‌سازد که آمریکا، به قول هولبروک، درواقع یک «قدرت اروپایی» است اما قدرت اروپا نیست. اروپا باید این درس را همواره به خاطر داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *