جدیدترین مطالب

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

Loading

أحدث المقالات

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

Loading

پسابرگزیت و اولویت‌های سیاست خارجی انگلیس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شکست در عراق و افغانستان، از تمایل انگلیس برای مداخله در امور دیگر کشورها کاسته است. همه‌پرسی برگزیت و همچنین به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، ستون‌های استراتژی اروپا و اقیانوس اطلس را نابود کرده است. انگلیس هم‌اکنون با فرصت‌طلبی روسیه مواجه شده و در برابر سیاست‌های چندوجهی چین سردرگم است. در چنین شرایطی، جهان در حال حرکت به سمت یک دوره خطرناک و دوقطبی ژئوپلیتیک است.

نفوذ انگلیس در جهان کاهش یافته است

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: این ادعا که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مسیری برای افزایش نفوذ جهانی انگلیس خواهد بود کاملاً بی‌اساس است. از سال 2016، نفوذ انگلیس در جهان کاهش پیدا کرده است. نیروهای نظامی انگلیس به‌ندرت در تنش‌های بین‌المللی حضور دارند و برگزیت نیز، دیپلماسی و قدرت نرم لندن را تضعیف کرده است؛ بنابراین، چشم‌اندازهای مسیر جدید چندان روشن نیستند.

در مورد مسائلی مانند ایران، تغییرات آب و هوایی و بازگشت روسیه به گروه 7، موضع انگلیس نزدیک به مواضع اتحادیه اروپا است. در برخی مسائل نیز انگلیس موضعی سخت‌تر در قبال چین و هنگ‌کنگ اتخاذ کرده و رویکردی نزدیک به ایالات‌متحده و اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز شامل آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند گرفته است.

درمجموع، سیاست خارجی انگلیس شامل یک استراتژی منسجم نیست و از همین رو باید یک قالب جدید برای آن تعریف شود. لندن باید یک نقش معتبر و متمایز برای یک قدرت متوسط با سنت‌های قدرتمند دیپلماسی، دفاعی، اطلاعاتی و تجاری در دوره پسابرگزیت تعریف کند. اگرچه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج‌شده، اما همچنان به‌عنوان یک بازیگر مهم در ناتو، شورای امنیت سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی باقی‌مانده است.

دستور کار سیاست خارجی جدید انگلیس باید شامل پیشگیری از وقوع جنگ احتمالی بین آمریکا و چین، حمایت از رفاه جهانی، جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای، توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی و حمایت از یک سیستم چندجانبه قوانین بین‌المللی باشد.

 

الزامات سیاست خارجی انگلیس در پسابرگزیت

مشکلات همیشه وجود خواهند داشت، مهم این است که انگلیس چگونه به آن‌ها پاسخ خواهد داد و سیاست خارجی این کشور باید در راستای اهداف پایدار حرکت کند.

در برنامه سیاست خارجی جدید انگلیس سه موضوع دارای اهمیت بیشتری هستند. نخست آنکه انگلیس برای هر یک از برنده‌های احتمالی انتخابات آمریکا نیازمند یک برنامه متمایز است. اگر بوریس جانسون نزدیک‌ترین رهبر اروپا به دونالد ترامپ باشد، نخست‌وزیر انگلیس در صورت پیروزی ترامپ چگونه از آن بهره خواهد برد؟ از طرف دیگر، پیروزی جو بایدن می‌تواند منافع گسترده انگلیس در اروپا و آتلانتیک را بهتر تأمین کند. اگرچه، دولت بایدن توانایی لندن را در واشنگتن در مقایسه با برلین و پاریس تضعیف خواهد کرد. برنامه مقابله با این وضعیت چیست؟

دوم آنکه، انگلیس نیازمند برنامه‌ای دقیق در مورد چین است. در دوقطبی جدید، انگلیس باید قاطعانه در برابر ایالات‌متحده بایستد و بایستی درباره یک هدف استراتژیک تصمیم بگیرد. آیا انگلیس برای رویارویی یا یک درگیری بلندمدت آماده می‌شود یا در حال آماده شدن برای یک تعادل جهانی پیچیده است؟ درهرصورت، چه کسانی بهترین شرکای بین‌المللی انگلیس خواهند بود؟ بدیهی است که این برنامه نیازمند یک رابطه سازنده با اروپا است. روابط دوجانبه انگلیس، فرانسه و آلمان با یکدیگر مهم خواهد بود؛ اما بی‌میلی ما به مذاکره در حوزه سیاست خارجی یک اشتباه است.

و سرانجام این برنامه باید یک تحول بنیادین ایجاد کند. در این تحول ملاحظات اقتصادی و تجاری دارای بیشترین اهمیت هستند. فقط با چنین شفافیتی در اولویت‌ها، می‌توان سیاست‌های منسجم در پسابرگزیت را مشخص کرد. در صورت توافق انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه دسامبر کار بسیار ساده‌تر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *