جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راهکارهای حل‌وفصل مناقشه ترکیه – یونان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا و آلمان اختلافات خود در موضوعاتی مانند خط لوله نورد استریم 2 و تقسیم هزینه‌های ناتو را کنار گذاشته و برنامه‌ای برای کاهش تنش میان آتن و آنکارا ارائه دهند.

جیم شی، معاون دبیر کل سابق ناتو در مطلبی که اندیشکده دوستان اروپا آن را منتشر کرد، نوشت: وقتی من در اوایل دهه 1980 در ناتو شروع به کار کردم، در همان زمان ثابت شد که دوره تعطیلات سالیانه ماه اوت نه‌تنها آرام‌ترین ماه نیست، بلکه پرتنش‌ترین دوره تقویم سالیانه ناتو است. هیچ‌یک از دبیرکل‌های ناتو نتوانسته‌اند در ماه اوت از مقر این سازمان در بروکسل دور شوند، چراکه احتمال درگیری بین دو همسایه یعنی یونان و ترکیه وجود دارد. دریای اژه همواره محل درگیری نیروی هوایی دو کشور بوده است. آنکارا و آتن همیشه یکدیگر را به‌عنوان شروع‌کننده درگیری‌ها معرفی می‌کنند. دبیرکل‌های مختلف ناتو روزهای سختی برای قضاوت در مورد ادعاهای دو کشور سپری کرده‌اند و هرکدام تلاش کرده‌اند تا قبل از وارد شدن ضربه‌های واقعی به هر یک از طرفین، آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

به دلیل تکرار پیوسته درگیری‌های دو کشور در دریای اژه، تشخیص اینکه، دو کشور چه زمانی در آستانه وضعیت جنگی قرار خواهند گرفت دشوار بود؛ اما ناتو حق داشت نگران باشد، زیرا از سال 1970، آتن و آنکارا حداقل 3 بار در وضعیت بحرانی قرارگرفته‌اند. جدی‌ترین بحران در سال 1974 بود که نیروهای ترکیه به قبرس حمله کردند و شمال جزیره را اشغال کردند. نیروهای ترکیه بعد از 46 سال هنوز هم در شمال این جزیره هستند. این وضعیت اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند تا با جدیت بیشتری درباره یک سیاست امنیتی و دفاعی مشترک برنامه‌ریزی کند. هرازگاهی، ما مسئولین ناتو امیدوار می‌شدیم که آتن و آنکارا مانند دیگر کشورهای اروپایی خصومت تاریخی‌شان را کنار گذاشته‌اند. گفتگوهای میانجیگرانه سازمان ملل در مورد قبرس و طرح کوفی عنان برای اتحاد مجدد قبرس فرصتی برای حل یکی از مهم‌ترین مشکلات بود، اما یونانی‌های قبرس در همه‌پرسی بعدی آن را رد کردند. شاید اتحادیه اروپا باید تلاش بیشتری می‌کرد تا پیوند مجدد اتحادیه با قبرس را برقرار کند اما متأسفانه این فرصت هم از دست رفت.

اختلافات موجود حاکی از آن نیست که این منطقه یک میدان منازعه جدید خواهد بود. چراکه هنوز هم برای برگرداندن اوضاع به شرایط قبلی می‌توان با یک استراتژی چهاربخشی اقدام کرد.

نخست آنکه، ناتو باید به نقش سنتی خود یعنی شروع‌کننده «گفتگوهای فنی» در مقر خود یعنی بروکسل بین نمایندگان ارتش یونان و ترکیه بازگردد. در این صورت، ناتو می‌تواند به‌عنوان یک‌طرف مورد اعتماد، اتفاقات را بررسی کند و بر حریم دریایی و هوایی کشورها به‌منظور اجتناب از برخورد نیروهای یونان و ترکیه نظارت کند. ناتو همچنین می‌تواند آتن و آنکارا را برای شفافیت بیشتر و اطلاع‌رسانی به دیگر کشورها پیش از شروع برگزاری مانور نظامی تحت‌فشار قرار دهد.

دوم آنکه، اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا و آلمان اختلافات خود در موضوعاتی مانند خط لوله نورد استریم 2 و تقسیم هزینه‌های ناتو را کنار گذاشته و برنامه‌ای برای کاهش تنش میان آتن و آنکارا ارائه دهند.

سوم آنکه، سازمان ملل طبق آنچه چارلز مایکل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است یک کنفرانس بین‌المللی برای حل‌وفصل تنش‌های جاری بین ترکیه و یونان برگزار کند.

و چهارم آنکه مسائل نفت و گاز تنها بخشی از اختلافات گسترده‌‌‌تر بین یونان و ترکیه (که ریشه در جنگ‌های گسترده 1922 تا 1923 و تقسیم قبرس دارد) و همچنین مسئله الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا و نیز فضای سیاسی و تمدنی اروپا می‌باشند. ترکیه در چند وقت اخیر نشان داده است که به سمت ملی‌گرایی سوق یافته و روابط ترکیه با اتحادیه اروپا از یک بحران به بحرانی دیگر تبدیل‌شده است. برخی از نیروهای سیاسی در اتحادیه اروپا و آنکارا حل‌وفصل این چالش‌ها را غیرممکن می‌دانند. بااین‌حال، 7 کشور مدیترانه‌ای اتحادیه اروپا اخیراً در کورسیکا با امانوئل مکرون دیدار کردند تا درباره این پرسش استراتژیک تبادل‌نظر کنند که چگونه می‌توان ترکیه را همچون گذشته به حمایت از اروپا وادار کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *