جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

تحرکات خطرناک در شرق مدیترانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در آخرین مورد از اقدامات تحریک‌آمیز مربوط به اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه، ترکیه اخیراً دست به رزمایش دریایی در منطقه‌ای از این دریا زده است که یونان آن منطقه را آب‌های سرزمینی خود قلمداد می‌کند. این اقدام ترکیه در تقابل با کارتل انرژی موسوم به «اتحادیه گاز شرق مدیترانه» است که شامل مصر، اسرائیل، ایتالیا، یونان، قبرس و تشکیلات فلسطین است.

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا در یادداشتی نوشت: اتحادیه اروپا به دنبال میانجیگری است. طبق اظهارت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اوضاع به‌قدری نگران‌کننده است که فرانسه نیروی دریایی خود در شرق مدیترانه را تقویت خواهد کرد؛ اما این‌ها تنها تکه‌ای از یک کوه یخ است.

در آغاز ماه اوت، مصر و یونان توافقی برای مرزبندی منطقه ویژه اقتصادی خود (مناطق دریایی تحت اختیار این کشورها) امضا کردند تا بخش خصوصی بتواند از منابع دریایی و زیردریایی بهره‌برداری کند که طبق انتظار، ترکیه آن را نپذیرفت. این موافقت‌نامه‌ها به‌طور دوجانبه توسط کشورها تنظیم‌شده است، هرچند که چارچوب بین‌المللی نیز بر آن نظارت دارد. هدف از این توافق، جلوگیری از جاه‌طلبی‌های ترکیه در این منطقه و پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز آنکارا (یادداشت تفاهم آنکارا با دولت وفاق ملی لیبی در استانبول در مورد مناطق ویژه اقتصادی و عملیات نظامی) است.

 

ضمانت لیبی

توافق لیبی – ترکیه دارای دو هدف عمده بود؛ تعریف مناطق ویژه اقتصادی ترکیه و لیبی و بهره‌برداری از منابع انرژی و تأمین کمک نظامی برای دولت وفاق ملی در جنگ داخلی جاری لیبی توسط ترکیه. هدف کلی آنکارا این است که ترکیه تا زمانی که از «اتحادیه گاز شرق مدیترانه» کنار گذاشته می‌شود بر این اتحادیه پیش‌دستی کند. اگر کشورهای عضو این اتحادیه (که در برخی موارد دارای روابط تیره با آنکارا هستند) ترکیه را همچنان کنار بگذارند، آنکارا از آن به‌عنوان دستاویزی برای راهبرد هرچه تهاجمی‌تر خود استفاده خواهد کرد. در این سناریو، آنکارا می‌تواند با ایجاد موانع حقوقی بین‌المللی، از صدور گاز این منطقه جلوگیری کرده و استخراج آن را پرهزینه سازد.

توافق ترکیه – دولت وفاق لیبی موجب خشم رقیب دولت وفاق ملی یعنی ژنرال خلیفه حفتر شده است که فرمانده ارتش ملی مستقر در توبروک بوده و در ماه آوریل طرابلس را محاصره کرده بود. حفتر از سال 2014 موردحمایت مصر و امارات بوده است. این دو کشور، لیبی را یک گزینه مناسب برای توسعه اهداف اقتصادی خود و همچنین، یک میدان بازی برای رویارویی ایدئولوژیکی با ترکیه و قطر قلمداد می‌کنند، دو کشوری که نمایندگان سیاسی اخوان‌المسلمین را بر عهده داشته و دشمن قسم‌خورده مصر و سلاطین خلیج [فارس] محسوب می‌شوند.

در چنین فضایی، لیبی ازیک‌طرف فرصتی فوق‌العاده برای ابوظبی است تا قدرت‌طلبی‌های متوسط خود را تحقق بخشد و از طرف دیگر فرصتی در اختیار قاهره قرار داده تا نفوذ خود را به سمت غرب گسترش دهد. درواقع، منطقه ساحلی سیرنائیکا در شرق لیبی همواره مکان تجارت و روابط عمیق قبیله‌ای با مصر بوده است. اخیراً، قاهره به دنبال ایفای نقشی محوری در بحران‌های گستره مدیترانه بوده که در آن، مشکلات فلسطینیان با مشکلات سوری‌ها و لیبیایی‌ها فصل مشترک داشته و منابع انرژی آن منافعی برای فراتر از حوزه مدیترانه به شمار می‌رود.

در این زمینه، فرانسه به دنبال ایفای نقش رهبری است؛ پاریس گاهی (در مورد عضویت ترکیه در ناتو، گاز طبیعی، مسئله پناه‌جویان و جنگ لیبی) مواضع مخالف آنکارا را اتخاذ کرده است. اوایل امسال، فرانسه برای عضویت در اتحادیه گاز شرق مدیترانه درخواست کرد و عضویت در آن را فرصتی برای تقویت راهبرد مدیترانه خود تلقی می‌کند. بااین‌حال، اروپا در کل برای مهار ترکیه فعلاً راهبرد واقعی ندارد.

 

نقش اساسی آمریکا

آمریکا این منطقه را به‌ویژه برای جلوگیری از مداخله چین و روسیه از طریق ائتلاف‌های منطقه‌ای، یکی از منافع مهم راهبردی خود می‌داند. هدف سیاسی آمریکا حفظ امنیت مسیرهای تجاری دریایی و در رأس آن‌ها کانال سوئز است. در این راستا، آمریکا به دنبال کاهش احتمال درگیری بین کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای عضو ناتو یعنی ترکیه و یونان و به‌طور بالقوه فرانسه است.

خلأ برجای‌مانده از آمریکا در پویایی سیاسی مدیترانه به‌طور فزاینده‌ای توسط چین و روسیه پر شده است. این دو قدرت، از بی‌نظمی سیستمی و تنش فزاینده بین کشورها بهره‌برداری کرده و کاملاً قادر به مانور در این منطقه هستند.

واشنگتن باید از لیبی شروع کرده و به پیشبرد فرایند صلح از طریق دیپلماتیک و در صورت درخواست لیبی از طریق نظامی توسط سازمان ملل بپردازد تا برای برقراری امنیت و ایجاد شرایطی برای لغو یادداشت تفاهم 2019 ترکیه-دولت وفاق ملی، یک ائتلاف بین‌المللی سازمان‌دهی کند. این نکته راهبرد مهمی است، زیرا حذف پویایی فعلی بین قدرت‌های منطقه‌ای مستلزم ثبات در لیبی است.

از سوی دیگر، آمریکا باید اعضای اتحادیه گاز شرق مدیترانه را به‌اتفاق نظر در مورد شرایط انعطاف‌پذیر در قبال ترکیه سوق دهد و منافع مشروع ترکیه برای عضویت این اتحادیه را به رسمیت بشناسد تا این کشور نیز از فرصت تعامل و بهره‌برداری از این منابع مشترک برخوردار شود. در عوض، ترکیه نیز باید جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود را محدود کرده و به این مسئله توجه کند که درگیری نظامی بین قدرت‌های مدیترانه فاجعه‌بار خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *