جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
بهکارگیری اهرمهای تجاری؛ راهبرد ناکارآمد آمریکا
ویلیام رنیش در یادداشتی که وبسایت مرکز مطالعات بینالمللی و راهبردی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: اگرچه دولت آمریکا برای استفاده از اهرمهای صادرات در راستای سیاست خارجی از اختیارات لازم برخوردار است اما بهطور سنتی، مهمترین هدف از اهرمهای صادرات، جلوگیری از صدور فنآوریهای حساسی بوده است که برای رقبای آمریکا کاربرد نظامی دارند.
هنگامیکه این فنآوری موردنظر مانند سامانههای تسلیحاتی آشکارا نظامی است، چنین تصمیمی کاملاً ساده است؛ اما هنگامیکه فنآوری یا اقلام صادراتی کاربرد دومنظوره (هم کاربرد نظامی و هم غیرنظامی) دارند، فرایند تصمیمگیری و همینطور فرایند اجرای آن پیچیدهتر میشوند.
در کاربرد مستقیم، فرایند تصمیمگیری در مورد صدور یا عدم صدور فنآوریهای حساس اساساً آسان است. در طول جنگ سرد، پیشفرض آمریکا این بود که هر چیزی که به اتحاد شوروی صادر شود، درنهایت به دست نیروهای مسلح شوروی خواهد افتاد. ازاینرو، فرایند تصمیمگیری صرفاً به تمایل یا عدم تمایل آمریکا به برخورداری شوروی از اقلام موردنظر بستگی داشت. اکنون آمریکا دارای طیف پیچیدهای از رقبا ازجمله فعالان غیردولتی است و فرایند تصمیمگیری بهجای تمرکز بر کشورها یا دولتها، به مصرفکننده نهایی متمرکز است. این امر، تقاضا از تشکیلات اطلاعاتی آمریکا را بیشتر کرده، خطر اشتباه را افزایش داده و نیاز به اجرای قوانین در سطوح پایینتر را تشدید کرده است تا اطمینان حاصل شود که صادرات دقیقاً بهجای موردنظر رفته و کاربرد موردنظر را خواهد داشت و به دست مصرفکننده نهایی دیگری نیفتاده و کاربرد نهایی دیگری نخواهد داشت. دیجیتالی سازی تجارت نیز این مؤلفهها را بیشازپیش پیچیدهتر کرده است.
طی چند دهه اخیر، سیاست موجود بر آن بود تا صدور فنآوری قدیمی را ممکن سازد، اما رقبای آمریکا را ازنظر فنآوری یک یا دو نسل از آمریکا عقب نگه دارد. این سیاست مزیت دیگری نیز داشته و رقبای آمریکا را به فنآوری این کشور وابسته میساخت و پیشتازی و برتری آمریکا بر آنها را تضمین میکرد؛ اما این راهبرد هنگامی راهبرد مؤثری بود که رقبای آمریکا از ابزار لازم برای توسعه فنآوری پیشرفته جایگزین برخوردار نبودند. اکنون یکی از آنها (چین) از توانمندی لازم برای توسعه فنآوری جایگزین برخوردار شده و در این کار عزمی راسخ دارد. این امر نشان میدهد که سوخت سیاست آمریکا تمام شده و وقت تجدیدنظر در این سیاست فرا رسیده است.
علاوه بر این، آمریکا در اجرا نیز چالش مشابهی داشته و باید با واقعگرایی آن را حلوفصل کند. اگر هدف آمریکا این است که رقبایش نیازهای خود را به دست نیاورند، چنین هدفی محکوم به شکست است. بااینحال، آمریکا میتواند کاری کند تا اطمینان حاصل شود که دستیابی رقبا به یک فنآوری (که دسترسی به آن ندارند) بهجای پنج سال، ده سال طول بکشد و هزینه آن نیز برای آنها ده برابر شود. اگر آمریکا بتواند از این زمان اضافی برای پیشتازی هرچه سریعتر در فنآوری استفاده کند، در این صورت این کشور به برتری خود ادامه خواهد داد.
0 Comments