جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading

به‌کارگیری اهرم‌های تجاری؛ راهبرد ناکارآمد آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یکی از مشکلات توسعه سیاست‌های کنترل صادرات، انتظارات بیش‌ازحد از این سیاست‌هاست. این سیاست‌ها ابزارهای محدودی هستند که دست‌یابی دولت آمریکا به برخی اهداف مهم را امکان‌پذیر می‌سازند؛ اما آن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند همه مشکلات سیاست خارجی آمریکا را حل کرده یا رقبای این کشور را مغلوب سازند.

ویلیام رنیش در یادداشتی که وب‌سایت مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: اگرچه دولت آمریکا برای استفاده از اهرم‌های صادرات در راستای سیاست خارجی از اختیارات لازم برخوردار است اما به‌طور سنتی، مهم‌ترین هدف از اهرم‌های صادرات، جلوگیری از صدور فن‌آوری‌های حساسی بوده است که برای رقبای آمریکا کاربرد نظامی دارند.

هنگامی‌که این فن‌آوری موردنظر مانند سامانه‌های تسلیحاتی آشکارا نظامی است، چنین تصمیمی کاملاً ساده است؛ اما هنگامی‌که فن‌آوری یا اقلام صادراتی کاربرد دومنظوره (هم کاربرد نظامی و هم غیرنظامی) دارند، فرایند تصمیم‌گیری و همین‌طور فرایند اجرای آن پیچیده‌تر می‌شوند.

در کاربرد مستقیم، فرایند تصمیم‌گیری در مورد صدور یا عدم صدور فن‌آوری‌های حساس اساساً آسان است. در طول جنگ سرد، پیش‌فرض آمریکا این بود که هر چیزی که به اتحاد شوروی صادر شود، درنهایت به دست نیروهای مسلح شوروی خواهد افتاد. ازاین‌رو، فرایند تصمیم‌گیری صرفاً به تمایل یا عدم تمایل آمریکا به برخورداری شوروی از اقلام موردنظر بستگی داشت. اکنون آمریکا دارای طیف پیچیده‌ای از رقبا ازجمله فعالان غیردولتی است و فرایند تصمیم‌گیری به‌جای تمرکز بر کشورها یا دولت‌ها، به مصرف‌کننده نهایی متمرکز است. این امر، تقاضا از تشکیلات اطلاعاتی آمریکا را بیشتر کرده، خطر اشتباه را افزایش داده و نیاز به اجرای قوانین در سطوح پایین‌تر را تشدید کرده است تا اطمینان حاصل شود که صادرات دقیقاً به‌جای موردنظر رفته و کاربرد موردنظر را خواهد داشت و به دست مصرف‌کننده نهایی دیگری نیفتاده و کاربرد نهایی دیگری نخواهد داشت. دیجیتالی سازی تجارت نیز این مؤلفه‌ها را بیش‌ازپیش پیچیده‌تر کرده است.

طی چند دهه اخیر، سیاست موجود بر آن بود تا صدور فن‌آوری قدیمی را ممکن سازد، اما رقبای آمریکا را ازنظر فن‌آوری یک یا دو نسل از آمریکا عقب نگه دارد. این سیاست مزیت دیگری نیز داشته و رقبای آمریکا را به فن‌آوری این کشور وابسته می‌ساخت و پیشتازی و برتری آمریکا بر آن‌ها را تضمین می‌کرد؛ اما این راهبرد هنگامی راهبرد مؤثری بود که رقبای آمریکا از ابزار لازم برای توسعه فن‌آوری پیشرفته جایگزین برخوردار نبودند. اکنون یکی از آن‌ها (چین) از توانمندی لازم برای توسعه فن‌آوری جایگزین برخوردار شده و در این کار عزمی راسخ دارد. این امر نشان می‌دهد که سوخت سیاست آمریکا تمام شده و وقت تجدیدنظر در این سیاست فرا رسیده است.

علاوه بر این، آمریکا در اجرا نیز چالش مشابهی داشته و باید با واقع‌گرایی آن را حل‌وفصل کند. اگر هدف آمریکا این است که رقبایش نیازهای خود را به دست نیاورند، چنین هدفی محکوم به شکست است. بااین‌حال، آمریکا می‌تواند کاری کند تا اطمینان حاصل شود که دست‌یابی رقبا به یک فن‌آوری (که دسترسی به آن ندارند) به‌جای پنج سال، ده سال طول بکشد و هزینه آن نیز برای آن‌ها ده برابر شود. اگر آمریکا بتواند از این زمان اضافی برای پیشتازی هرچه سریع‌تر در فن‌آوری استفاده کند، در این صورت این کشور به برتری خود ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *