جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است

زرشناس استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی با اشاره به جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از غزه گفت: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده، وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد یعنی مدرنیته دارد کم کم قدرت اقناعی خود را از دست می‌دهد.

حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمندگان حزب الله، شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند.

Loading

رویکرد ویتنام در قبال راهبرد هند – اقیانوسیه‌ آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، 13 ژوئیه با تغییر سیاست آمریکا در دریای جنوبی چین، کشورهای جنوب شرق آسیا را به مقابله با ادعاهای توسعه‌طلبانه چین فرا خواند. این اظهارات پمپئو برای ویتنام یک پیروزی محسوب می‌شود، چراکه واشنگتن دیگر به مناقشات دریایی بی‌تفاوت نبوده و اکنون فعالانه از ادعای متقابل این کشورها در حاکمیتشان بر مناطق ویژه اقتصادی مربوطه خویش، حمایت می‌کند.

دِرِک گراسمن در یادداشتی که اندیشکده آمریکایی رند آن را منتشر کرد، نوشت: بااین‌حال، وزیر امور خارجه ویتنام در واکنش به این اظهارات، از اعلام نام آمریکا خودداری کرده و اشاره کرد که «ویتنام از موضع کشورها در مسئله «دریای شرق» (اصطلاح ویتنام برای دریای جنوب چین) استقبال می‌کند که مطابق با قوانین بین‌المللی است».

خودداری هانوی (پایتخت ویتنام) از اعلام نام آمریکا، برای ناظران برجسته سیاست امنیتی ویتنام اصلاً تعجب‌آور نیست. از زمانی که اتحاد شوروی در سال 1986 ائتلاف خود با ویتنام را برای تقویت روابط با چین کنار گذاشت، هانوی طی دهه‌ها از تکرار این اشتباه و اتحاد با یک ابرقدرت علیه دیگری، اجتناب کرده است. همین قاعده، در بستر رقابت فزاینده چین-آمریکا نیز صدق می‌کند. سیاست دفاعی ویتنام بر «چهار نه» استوار بوده است که عبارت‌اند از؛ نه به ائتلاف، نه به پایگاه نظامی خارجی در سرزمین ویتنام، نه به همکاری با کشوری ثانی علیه کشوری ثالث و نه به آغاز جنگ. اگرچه در صورت تشدید اقدامات چین در دریای جنوب چین، برخی انعطاف‌پذیری در این «چهار نه»، به‌ویژه در مورد «نه سوم»، محتمل است، اما هانوی مخصوصاً این رویکرد محافظه‌کارانه را اتخاذ کرده است تا از دشمنی غیرضروری با پکن پرهیز کند.

درعین‌حال که اقدام متعادل و ظریف ویتنام کلاً دور از انتظار نیست، اما این امر برای واشنگتن ناامیدکننده بوده و با ارزیابی‌های آمریکا از میزان تمایل هانوی به ایفای نقش در راهبرد هند – اقیانوسیه آمریکا برای «آزادی و پاک‌سازی» منطقه از زورگویی چین، تناسبی ندارد. جاه‌طلبی‌های اخیر چین، ازجمله غرق کردن یک قایق ماهیگیری ویتنام توسط گارد ساحلی چین، اظهارات پکن در خصوص ایجاد ادارات نظارت بر جزایر «پاراسل» و «اسپراتلی» و تجاوز چین به منطقه ویژه اقتصادی هانوی، احتمالاً رهبران ویتنام را در کشمکش با چین به بازبینی در گزینه‌های خود سوق داده است. بااین‌وجود تابه‌حال هانوی اساساً تمایلی نداشته است تا با ایجاد روابط امنیتی نزدیک با واشنگتن، همکاری با پکن را به مخاطره بیندازد؛ بنابراین، انتظارات زیاد دولت ترامپ از ویتنام برای حمایت قاطعانه از راهبرد هند- اقیانوسیه به‌عنوان یک شریک «همفکر»، کمی عجولانه است.

بااین‌حال، اخیراً در 22 ژوئیه، آمریکا و ویتنام یادداشت تفاهمی در مورد همکاری ماهیگیری در دریای جنوب چین، شامل همکاری در تقویت توانمندی‌های ویتنام برای اجرای قانون، به امضا رساندند. در طول سه سال گذشته، ویتنام دو بار از آمریکا برای ارسال ناو هواپیمابر برای دیدار از بندر دانانگ، دعوت به عمل آورده است. همچنین، سال گذشته دریادار فلیپ دیویدسون، فرمانده ایندوپاکام (فرماندهی آمریکا در هند- اقیانوسیه) و همین‌طور مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، از ویتنام دیدار کرده‌اند تا به قدرت فزاینده روابط امنیتی آمریکا- ویتنام تأکید کنند. همچنین، واشنگتن یکی از دو ناو همیلتون را برای تقویت توانمندی گارد ساحلی ویتنام اعزام کرده است. همه این‌ها صرفاً بخشی از همکاری‌های امنیتی دوجانبه بشمار می‌رود. با توجه به تهدید فزاینده چین در دریای جنوب چین، به‌هیچ‌عنوان این تعاملات به این زودی کاهش نخواهد یافت.

شایان‌ذکر است که منافع آمریکا و ویتنام در حوزه‌های خارج از دریای جنوب چین نیز در راستای هم بوده و با راهبرد هند- اقیانوسیه نیز مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، ویتنام به طرح جاده و کمربند چین بسیار بدگمان است و راهبرد هند-اقیانوسیه نیز به دنبال جلوگیری از سلطه اقتصادی چین از طریق این طرح بر سایر کشورهاست. کاهش جریان آب به ویتنام به خاطر طرح‌های سدسازی چین باعث بروز پیامدهای زیست‌محیطی فاجعه باری شده است که هانوی به دنبال حل آن‌ها با کمک آمریکاست.

بااین‌حال، دریای جنوب چین فصل مشترک روابط امنیتی آمریکا- ویتنام بشمار می‌رود و هانوی نیز تا جای ممکن به این نکته اشاره‌کرده است. با در نظر گرفتن برتری قدرت اقتصادی و نظامی چین بر ویتنام و با توجه به کمک آمریکا در تعدیل این برتری، انتظار می‌رود که ویتنام بین روابط خود با چین همسایه و با آمریکا تعادل ایجاد کند. جدیدترین دستورالعمل دفاعی ویتنام حاکی از آن است که همکاری نزدیک آمریکا- ویتنام تا حد زیادی برآیند رفتار چین است. در این دستورالعمل آمده است، «نظر به شرایط و وضعیت خاص، ویتنام برقراری روابط نظامی و دفاعی مناسب با دیگر کشورها را مدنظر قرار خواهد داد»؛ به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که جاه‌طلبی‌های چین ادامه داشته باشد، هانوی نیز به دنبال کمک گرفتن از واشنگتن خواهد بود.

ازاین‌رو، نیازی نیست که آمریکا نگران همگامی مناسب ویتنام با راهبرد هند- اقیانوسیه باشد. ویتنام حامی این راهبرد بوده و خواهد بود، حتی اگر هانوی این حمایت را رسماً بر زبان نیاورد. برای آمریکا، احتمال محاسبات راهبردی پکن برای کاهش فشار بر هانوی در دریای جنوب چین، دغدغه مهم‌تری است. اگرچه چنین احتمالی بسیار بعید است، اما اگر این دو کشور در این منطقه به یک سازگاری قابل‌قبول دست یافتند، در این صورت، ممکن است به باز تنظیم روابط دوجانبه خود به ضرر راهبرد آمریکا بپردازند. به همین جهت، ضروری است که آمریکا و ویتنام در روابط خود با اتخاذ یک رویکرد چندبعدی شامل روابط سیاسی، اقتصادی و شخصی، اطمینان حاصل کنند که روابط آن‌ها در صورت بهبود روابط چین- ویتنام نیز همچنان سالم باقی خواهد ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *