جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

رویکرد ویتنام در قبال راهبرد هند – اقیانوسیه‌ آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، 13 ژوئیه با تغییر سیاست آمریکا در دریای جنوبی چین، کشورهای جنوب شرق آسیا را به مقابله با ادعاهای توسعه‌طلبانه چین فرا خواند. این اظهارات پمپئو برای ویتنام یک پیروزی محسوب می‌شود، چراکه واشنگتن دیگر به مناقشات دریایی بی‌تفاوت نبوده و اکنون فعالانه از ادعای متقابل این کشورها در حاکمیتشان بر مناطق ویژه اقتصادی مربوطه خویش، حمایت می‌کند.

دِرِک گراسمن در یادداشتی که اندیشکده آمریکایی رند آن را منتشر کرد، نوشت: بااین‌حال، وزیر امور خارجه ویتنام در واکنش به این اظهارات، از اعلام نام آمریکا خودداری کرده و اشاره کرد که «ویتنام از موضع کشورها در مسئله «دریای شرق» (اصطلاح ویتنام برای دریای جنوب چین) استقبال می‌کند که مطابق با قوانین بین‌المللی است».

خودداری هانوی (پایتخت ویتنام) از اعلام نام آمریکا، برای ناظران برجسته سیاست امنیتی ویتنام اصلاً تعجب‌آور نیست. از زمانی که اتحاد شوروی در سال 1986 ائتلاف خود با ویتنام را برای تقویت روابط با چین کنار گذاشت، هانوی طی دهه‌ها از تکرار این اشتباه و اتحاد با یک ابرقدرت علیه دیگری، اجتناب کرده است. همین قاعده، در بستر رقابت فزاینده چین-آمریکا نیز صدق می‌کند. سیاست دفاعی ویتنام بر «چهار نه» استوار بوده است که عبارت‌اند از؛ نه به ائتلاف، نه به پایگاه نظامی خارجی در سرزمین ویتنام، نه به همکاری با کشوری ثانی علیه کشوری ثالث و نه به آغاز جنگ. اگرچه در صورت تشدید اقدامات چین در دریای جنوب چین، برخی انعطاف‌پذیری در این «چهار نه»، به‌ویژه در مورد «نه سوم»، محتمل است، اما هانوی مخصوصاً این رویکرد محافظه‌کارانه را اتخاذ کرده است تا از دشمنی غیرضروری با پکن پرهیز کند.

درعین‌حال که اقدام متعادل و ظریف ویتنام کلاً دور از انتظار نیست، اما این امر برای واشنگتن ناامیدکننده بوده و با ارزیابی‌های آمریکا از میزان تمایل هانوی به ایفای نقش در راهبرد هند – اقیانوسیه آمریکا برای «آزادی و پاک‌سازی» منطقه از زورگویی چین، تناسبی ندارد. جاه‌طلبی‌های اخیر چین، ازجمله غرق کردن یک قایق ماهیگیری ویتنام توسط گارد ساحلی چین، اظهارات پکن در خصوص ایجاد ادارات نظارت بر جزایر «پاراسل» و «اسپراتلی» و تجاوز چین به منطقه ویژه اقتصادی هانوی، احتمالاً رهبران ویتنام را در کشمکش با چین به بازبینی در گزینه‌های خود سوق داده است. بااین‌وجود تابه‌حال هانوی اساساً تمایلی نداشته است تا با ایجاد روابط امنیتی نزدیک با واشنگتن، همکاری با پکن را به مخاطره بیندازد؛ بنابراین، انتظارات زیاد دولت ترامپ از ویتنام برای حمایت قاطعانه از راهبرد هند- اقیانوسیه به‌عنوان یک شریک «همفکر»، کمی عجولانه است.

بااین‌حال، اخیراً در 22 ژوئیه، آمریکا و ویتنام یادداشت تفاهمی در مورد همکاری ماهیگیری در دریای جنوب چین، شامل همکاری در تقویت توانمندی‌های ویتنام برای اجرای قانون، به امضا رساندند. در طول سه سال گذشته، ویتنام دو بار از آمریکا برای ارسال ناو هواپیمابر برای دیدار از بندر دانانگ، دعوت به عمل آورده است. همچنین، سال گذشته دریادار فلیپ دیویدسون، فرمانده ایندوپاکام (فرماندهی آمریکا در هند- اقیانوسیه) و همین‌طور مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، از ویتنام دیدار کرده‌اند تا به قدرت فزاینده روابط امنیتی آمریکا- ویتنام تأکید کنند. همچنین، واشنگتن یکی از دو ناو همیلتون را برای تقویت توانمندی گارد ساحلی ویتنام اعزام کرده است. همه این‌ها صرفاً بخشی از همکاری‌های امنیتی دوجانبه بشمار می‌رود. با توجه به تهدید فزاینده چین در دریای جنوب چین، به‌هیچ‌عنوان این تعاملات به این زودی کاهش نخواهد یافت.

شایان‌ذکر است که منافع آمریکا و ویتنام در حوزه‌های خارج از دریای جنوب چین نیز در راستای هم بوده و با راهبرد هند- اقیانوسیه نیز مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، ویتنام به طرح جاده و کمربند چین بسیار بدگمان است و راهبرد هند-اقیانوسیه نیز به دنبال جلوگیری از سلطه اقتصادی چین از طریق این طرح بر سایر کشورهاست. کاهش جریان آب به ویتنام به خاطر طرح‌های سدسازی چین باعث بروز پیامدهای زیست‌محیطی فاجعه باری شده است که هانوی به دنبال حل آن‌ها با کمک آمریکاست.

بااین‌حال، دریای جنوب چین فصل مشترک روابط امنیتی آمریکا- ویتنام بشمار می‌رود و هانوی نیز تا جای ممکن به این نکته اشاره‌کرده است. با در نظر گرفتن برتری قدرت اقتصادی و نظامی چین بر ویتنام و با توجه به کمک آمریکا در تعدیل این برتری، انتظار می‌رود که ویتنام بین روابط خود با چین همسایه و با آمریکا تعادل ایجاد کند. جدیدترین دستورالعمل دفاعی ویتنام حاکی از آن است که همکاری نزدیک آمریکا- ویتنام تا حد زیادی برآیند رفتار چین است. در این دستورالعمل آمده است، «نظر به شرایط و وضعیت خاص، ویتنام برقراری روابط نظامی و دفاعی مناسب با دیگر کشورها را مدنظر قرار خواهد داد»؛ به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که جاه‌طلبی‌های چین ادامه داشته باشد، هانوی نیز به دنبال کمک گرفتن از واشنگتن خواهد بود.

ازاین‌رو، نیازی نیست که آمریکا نگران همگامی مناسب ویتنام با راهبرد هند- اقیانوسیه باشد. ویتنام حامی این راهبرد بوده و خواهد بود، حتی اگر هانوی این حمایت را رسماً بر زبان نیاورد. برای آمریکا، احتمال محاسبات راهبردی پکن برای کاهش فشار بر هانوی در دریای جنوب چین، دغدغه مهم‌تری است. اگرچه چنین احتمالی بسیار بعید است، اما اگر این دو کشور در این منطقه به یک سازگاری قابل‌قبول دست یافتند، در این صورت، ممکن است به باز تنظیم روابط دوجانبه خود به ضرر راهبرد آمریکا بپردازند. به همین جهت، ضروری است که آمریکا و ویتنام در روابط خود با اتخاذ یک رویکرد چندبعدی شامل روابط سیاسی، اقتصادی و شخصی، اطمینان حاصل کنند که روابط آن‌ها در صورت بهبود روابط چین- ویتنام نیز همچنان سالم باقی خواهد ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *