جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

ضعف راهبردی و انفعال اتحادیه اروپا در منازعه جدید قدرت در مدیترانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ظهور بازیگران جدید در منطقه مدیترانه به مناقشات جدید قدرت اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیکی منجر شده است. در بحبوحه این وضعیت خطرناک و ملتهب، اتحادیه اروپا باید فرایندهای سیاسی را ازنظر راهبردی ارزیابی کند و هزینه‌های انفعال و عدم اقدام را مورد ارزیابی قرار دهد.

مارک پیرنی در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: هم‌زمان با برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد اعلامیه بارسلون و آغاز شراکت اروپا – مدیترانه، اتحادیه اروپا با بازیگران متعدد جدیدی مواجه است که اخیراً در منطقه مدیترانه ظهور کرده‌اند. چین، مصر، امارات، روسیه، عربستان و ترکیه برای پیشبرد منافع خویش در شرق حوزه مدیترانه و سواحل آن، به‌طور مستقیم یا از طریق پروکسی‌های تحت حمایت خود گام‌هایی جدی برداشته‌اند. درواقع اتحادیه اروپا و نگران‌ترین اعضای آن (قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا و مالت) همانند آمریکا و ناتو از منظر امنیتی شدیداً درگیر هستند. بااین‌حال، منازعه جدید قدرت به‌وضوح در این منطقه در جریان بوده و این مناقشه به‌طور هم‌زمان دارای ابعاد اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیکی است.

این بازیگران جدید، صرف‌نظر از اهداف آن‌ها، از سه «خلأ قدرت» بهره‌برداری کرده‌اند. «خلأ اتحادیه اروپا» بزرگ‌ترین آن‌هاست که از پیمان بلندپروازانه لیسبون ناشی شده است. طی دهه گذشته، ناتوانی شورای اروپا در دست‌یابی به‌اتفاق نظر در مورد سیاست اتحادیه اروپا در سوریه، لیبی یا ترکیه، راه را برای اقدامات سرنوشت‌ساز روسیه و ترکیه در سوریه و اخیراً در لیبی باز کرده است.

یک خلأ اساسی جدید دیگر، ناشی از عقب‌نشینی آمریکا از این منطقه بوده است که از دولت اوباما آغاز شد و در دوره ترامپ شتاب گرفت. ظاهراً نزدیکی دونالد ترامپ به رهبران قدرتمند غیر دموکراتیک نظیر پوتین و اردوغان موجب بلاتکلیفی متحدان اروپایی آمریکا شده و فرصت‌هایی در اختیار بازیگران جدید قرار داده است.

نوع دیگری از خلأ نیز در اوایل 2020 به وجود آمد که در آن، همه‌گیری کووید-19 انرژی عمده دولت‌های غربی را تا حدی کاهش داد که بیشتر اقدامات آن‌ها در منطقه مدیترانه را متوقف کرد. آنکارا و مسکو این دوره بلاتکلیفی را غنیمت شمرده و هر دو کشور در جبهه سیاست خارجی قاطعانه عمل کردند درحالی‌که اولویت پایتخت‌های کشورهای غربی، جلوگیری از تأثیر همه‌گیری بر مردم کشورهای خودشان بود.

عملیات جاری ترکیه و روسیه در سوریه و لیبی درس‌های جالبی دارد. عملیات روسیه در سوریه سه منافع عمده برای روسیه داشته است: الف) دولت اسد را از سقوط نجات داده و این مشتری نظامی روسیه را حفظ کرد؛ ب) باعث ایجاد اولین پایگاه هوایی روسیه در خاورمیانه (پایگاه حمیمیم) شده و ایستگاه تدارکاتی دریایی قبلی در طرطوس را تقویت کرد؛ ج) توان نظامی روسیه (موشک‌های کروز، انواع هواپیما) و روش‌های تاکتیکی آن را برای رقبا و برای مشتریان بالقوه آتی به نمایش گذاشت.

عملیات ترکیه در سوریه عمدتاً باهدف عقب راندن کردهای سوری از مرز ترکیه و ایجاد «منطقه‌ای امن» تحت کنترل نیروهای ترک انجام‌گرفته است. در کوتاه‌مدت، ترکیه حضور نظامی خود در مدیترانه را بیش‌ازپیش تقویت خواهد کرد که پیام سیاسی آن واضح است، ترکیه بی‌اعتنا به ائتلاف‌های سنتی و چارچوب‌های حقوقی موجود، جنگ‌افزارهای پیشرفته را در خدمت اهداف سیاست خارجی خود قرار داده است.

از سوی دیگر، ترکیه با استفاده از همین روش یک‌جانبه، به پیشبرد دو طرح عمده در شرق مدیترانه می‌پردازد که عبارت‌اند از: الف) اکتشاف گاز و حفاری در اطراف قبرس، به‌ویژه در آب‌های مورد مناقشه؛ ب) انعقاد پیمانی با لیبی و بازتعریف مرزهای دریایی به ضرر قبرس و یونان. این چالش‌های عظیم فراروی نظم حقوقی سابق در شرق مدیترانه باید توسط طرفین ذی‌نفع حل‌وفصل شود، اما فعلاً هیچ مسیر روشنی برای این فرایند به چشم نمی‌خورد.

مصر، عربستان و امارات نیز جزو بازیگران جدید در مدیترانه هستند، هرچند که آن‌ها فعالان مستقلی نبوده و نقش ثانویه ایفا می‌کنند. هر سه کشور سهم بسزایی در ثبات لیبی خواهند داشت، به‌ویژه مصر که به خاطر مرز طولانی خود با لیبی و میدان‌های گاز آن در جنوب شرق دریای مدیترانه، سهم بیشتری دارد. چین نیز از طریق طرح جاده و کمربند به یک بازیگر مهم اقتصادی در مدیترانه تبدیل شده است. در جبهه سیاسی، پکن معمولاً در شورای امنیت سازمان ملل در طرف روسیه قرار می‌گیرد.

با توجه به این شرایط جدید، اتحادیه اروپا نباید وضعیت جدید مدیترانه را پدیده‌ای گذرا تلقی کند، بلکه باید حضور فزاینده نظامی روسیه و ترکیه در زمین، دریا و هوا و زیر دریا را تجزیه‌وتحلیل کند.

ازلحاظ اقتصادی، اتحادیه اروپا باید منافع تجاری و سرمایه‌گذاری خود در این منطقه، منافع انرژی این اتحادیه در لیبی و در میدان‌های گازی ساحلی مصر، قبرس و لبنان و همچنین، مسائل دامنه‌دار مهاجرت از شرق و مرکز حوزه مدیترانه را مدنظر قرار دهد.

از منظر چشم‌انداز سیاسی و راهبردی، اتحادیه اروپا اکنون در مقایسه با صرفاً پنج یا ده سال پیش در حوزه مدیترانه با شرایط کاملاً متفاوتی مواجه است. گذشته از بلاتکلیفی سیاسی (انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده و ترکیه در ژوئن 2023)، اتحادیه اروپا باید جریانات فعلی را ازنظر راهبردی ارزیابی کرده و از همه مهم‌تر، هزینه‌های سیاسی انفعال و عدم اقدام را مورد توجه قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *