جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ضعف راهبردی و انفعال اتحادیه اروپا در منازعه جدید قدرت در مدیترانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ظهور بازیگران جدید در منطقه مدیترانه به مناقشات جدید قدرت اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیکی منجر شده است. در بحبوحه این وضعیت خطرناک و ملتهب، اتحادیه اروپا باید فرایندهای سیاسی را ازنظر راهبردی ارزیابی کند و هزینه‌های انفعال و عدم اقدام را مورد ارزیابی قرار دهد.

مارک پیرنی در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: هم‌زمان با برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد اعلامیه بارسلون و آغاز شراکت اروپا – مدیترانه، اتحادیه اروپا با بازیگران متعدد جدیدی مواجه است که اخیراً در منطقه مدیترانه ظهور کرده‌اند. چین، مصر، امارات، روسیه، عربستان و ترکیه برای پیشبرد منافع خویش در شرق حوزه مدیترانه و سواحل آن، به‌طور مستقیم یا از طریق پروکسی‌های تحت حمایت خود گام‌هایی جدی برداشته‌اند. درواقع اتحادیه اروپا و نگران‌ترین اعضای آن (قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا و مالت) همانند آمریکا و ناتو از منظر امنیتی شدیداً درگیر هستند. بااین‌حال، منازعه جدید قدرت به‌وضوح در این منطقه در جریان بوده و این مناقشه به‌طور هم‌زمان دارای ابعاد اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیکی است.

این بازیگران جدید، صرف‌نظر از اهداف آن‌ها، از سه «خلأ قدرت» بهره‌برداری کرده‌اند. «خلأ اتحادیه اروپا» بزرگ‌ترین آن‌هاست که از پیمان بلندپروازانه لیسبون ناشی شده است. طی دهه گذشته، ناتوانی شورای اروپا در دست‌یابی به‌اتفاق نظر در مورد سیاست اتحادیه اروپا در سوریه، لیبی یا ترکیه، راه را برای اقدامات سرنوشت‌ساز روسیه و ترکیه در سوریه و اخیراً در لیبی باز کرده است.

یک خلأ اساسی جدید دیگر، ناشی از عقب‌نشینی آمریکا از این منطقه بوده است که از دولت اوباما آغاز شد و در دوره ترامپ شتاب گرفت. ظاهراً نزدیکی دونالد ترامپ به رهبران قدرتمند غیر دموکراتیک نظیر پوتین و اردوغان موجب بلاتکلیفی متحدان اروپایی آمریکا شده و فرصت‌هایی در اختیار بازیگران جدید قرار داده است.

نوع دیگری از خلأ نیز در اوایل 2020 به وجود آمد که در آن، همه‌گیری کووید-19 انرژی عمده دولت‌های غربی را تا حدی کاهش داد که بیشتر اقدامات آن‌ها در منطقه مدیترانه را متوقف کرد. آنکارا و مسکو این دوره بلاتکلیفی را غنیمت شمرده و هر دو کشور در جبهه سیاست خارجی قاطعانه عمل کردند درحالی‌که اولویت پایتخت‌های کشورهای غربی، جلوگیری از تأثیر همه‌گیری بر مردم کشورهای خودشان بود.

عملیات جاری ترکیه و روسیه در سوریه و لیبی درس‌های جالبی دارد. عملیات روسیه در سوریه سه منافع عمده برای روسیه داشته است: الف) دولت اسد را از سقوط نجات داده و این مشتری نظامی روسیه را حفظ کرد؛ ب) باعث ایجاد اولین پایگاه هوایی روسیه در خاورمیانه (پایگاه حمیمیم) شده و ایستگاه تدارکاتی دریایی قبلی در طرطوس را تقویت کرد؛ ج) توان نظامی روسیه (موشک‌های کروز، انواع هواپیما) و روش‌های تاکتیکی آن را برای رقبا و برای مشتریان بالقوه آتی به نمایش گذاشت.

عملیات ترکیه در سوریه عمدتاً باهدف عقب راندن کردهای سوری از مرز ترکیه و ایجاد «منطقه‌ای امن» تحت کنترل نیروهای ترک انجام‌گرفته است. در کوتاه‌مدت، ترکیه حضور نظامی خود در مدیترانه را بیش‌ازپیش تقویت خواهد کرد که پیام سیاسی آن واضح است، ترکیه بی‌اعتنا به ائتلاف‌های سنتی و چارچوب‌های حقوقی موجود، جنگ‌افزارهای پیشرفته را در خدمت اهداف سیاست خارجی خود قرار داده است.

از سوی دیگر، ترکیه با استفاده از همین روش یک‌جانبه، به پیشبرد دو طرح عمده در شرق مدیترانه می‌پردازد که عبارت‌اند از: الف) اکتشاف گاز و حفاری در اطراف قبرس، به‌ویژه در آب‌های مورد مناقشه؛ ب) انعقاد پیمانی با لیبی و بازتعریف مرزهای دریایی به ضرر قبرس و یونان. این چالش‌های عظیم فراروی نظم حقوقی سابق در شرق مدیترانه باید توسط طرفین ذی‌نفع حل‌وفصل شود، اما فعلاً هیچ مسیر روشنی برای این فرایند به چشم نمی‌خورد.

مصر، عربستان و امارات نیز جزو بازیگران جدید در مدیترانه هستند، هرچند که آن‌ها فعالان مستقلی نبوده و نقش ثانویه ایفا می‌کنند. هر سه کشور سهم بسزایی در ثبات لیبی خواهند داشت، به‌ویژه مصر که به خاطر مرز طولانی خود با لیبی و میدان‌های گاز آن در جنوب شرق دریای مدیترانه، سهم بیشتری دارد. چین نیز از طریق طرح جاده و کمربند به یک بازیگر مهم اقتصادی در مدیترانه تبدیل شده است. در جبهه سیاسی، پکن معمولاً در شورای امنیت سازمان ملل در طرف روسیه قرار می‌گیرد.

با توجه به این شرایط جدید، اتحادیه اروپا نباید وضعیت جدید مدیترانه را پدیده‌ای گذرا تلقی کند، بلکه باید حضور فزاینده نظامی روسیه و ترکیه در زمین، دریا و هوا و زیر دریا را تجزیه‌وتحلیل کند.

ازلحاظ اقتصادی، اتحادیه اروپا باید منافع تجاری و سرمایه‌گذاری خود در این منطقه، منافع انرژی این اتحادیه در لیبی و در میدان‌های گازی ساحلی مصر، قبرس و لبنان و همچنین، مسائل دامنه‌دار مهاجرت از شرق و مرکز حوزه مدیترانه را مدنظر قرار دهد.

از منظر چشم‌انداز سیاسی و راهبردی، اتحادیه اروپا اکنون در مقایسه با صرفاً پنج یا ده سال پیش در حوزه مدیترانه با شرایط کاملاً متفاوتی مواجه است. گذشته از بلاتکلیفی سیاسی (انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده و ترکیه در ژوئن 2023)، اتحادیه اروپا باید جریانات فعلی را ازنظر راهبردی ارزیابی کرده و از همه مهم‌تر، هزینه‌های سیاسی انفعال و عدم اقدام را مورد توجه قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *