جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رویکرد تفرقه‌آمیز ترامپ در قبال اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، 29 ژوئیه تائید کرد که آمریکا 11900 نفر از 36 هزار کارکنان نظامی خود در آلمان را خارج خواهد کرد. اگرچه تغییر موقعیت نیروهای آمریکا همواره موردتوجه زیادی قرار گرفته است، اما این بار فرق می‌کند. این تغییر جدید موقعیت نیروهای آمریکا در اروپا که پس از ماه‌ها بحث تند در مورد هزینه دفاعی آلمان، توئیت‌های دونالد ترامپ و فشار فزاینده کنگره صورت گرفته است، صرفاً به تعداد نیروها مربوط نبوده، بلکه به بحث‌ها در مورد ارزش ائتلاف‌ها مربوط است.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: توجه بیش‌ازحد به اعداد و ارقام، تصویر روشنی از کاهش حضور آمریکا در اروپا در اختیار نمی‌گذارد. اگرچه این ارقام بیش از انتظارات است، اما حدود نیمی از نیروهای خارج‌شده از آلمان در اروپا، احتمالاً در کشورهای مختلف، مستقر خواهند شد. همچنین، از 6400 سربازی که به آمریکا برمی‌گردند، بخش بزرگی از آن‌ها به‌صورت دوره‌ای به قاره اروپا باز خواهند گشت. علاوه بر این، برخی بازآرایش نیروها نیز وجود دارد، مثلاً تعلیق جابجایی اسکادران KC 135 از انگلیس به آلمان که به سال 2027 موکول شده است.

با توجه به جزئیات، تغییر موقعیت جدید نیروها یک بسته ترکیبی است. برخی اقدامات لزوماً ایده‌هایی نامطلوب نیستند. جابجایی اسکادران جنگی 48 به جنوب برای انعطاف بیشتر در جناح جنوبی و منطقه دریای سیاه ‌کار معقولانه‌ای است. به‌هرحال در مناطق جدید تنش وجود خواهد داشت. البته برخی اقدامات بحث‌برانگیز نظیر فراخوانی هنگ دوم سواره‌نظام به آمریکا نیز به چشم می‌خورد.

امنیت اروپا صرفاً به تعداد نیرو در این قاره وابسته نیست، بلکه قابلیت واکنش (وابسته به تحرک نظامی)، توانایی مقابله با تهدیدهای سایبری و قدرت اتخاذ تمهیدات لازم برای کنترل تسلیحات نیز به همان اندازه حائز اهمیت هستند. برای بررسی تأثیر آرایش جدید نیروها، شفافیت هرچه بیشتر در مورد نوع یگان‌های فراخوانده شده به آمریکا، وضعیت پیش‌بینی‌شده و فرایند دوره‌ای نیز ضروری است.

به بیان دقیق، بازنگری آمریکا در وضعیت نیروهای خود در اروپا فی‌نفسه مشکل نیست. برای پنتاگون معقولانه است که کاهش تحرک عملیاتی خود در خاورمیانه (اگرچه داعش هنوز کاملاً نابود نشده است) و تمرکز هرچه بیشتر در آسیا-اقیانوسیه را مدنظر قرار دهد. درهرحال، این امر ازنظر منطقی پیرو راهبرد دفاع ملی آمریکاست.

اروپایی‌ها باید تابه‌حال متوجه می‌شدند که آن‌ها باید سهمی بیشتری از بار دفاع جمعی را بردوش بکشند، چراکه چنین هشداری برای مدت کافی داده‌شده بود. کاهش حضور آمریکا در خاک اروپا بخشی از یک‌روند بلندمدت است، هرچند که این روند طی چند سال اخیر تا حدی برعکس بوده است. تقریباً طی دو دهه اخیر، واشنگتن پیوسته به تشویق و ترغیب برای تقسیم هزینه‌ها پرداخته است.

درست همان‌طور که همه دستورات جنگی به یک بررسی نیاز دارند، معماری تقسیم هزینه‌ها نیز نیازمند تأمل عمیق‌تری است. انتظار می‌رود که آمریکا چه نوع تجهیزاتی در خارج مستقر کند؟ آیا آمریکا باید برای پیشبرد جنگ توسط شرکای خود، روی فعال‌کننده‌های کلیدی تمرکز کند (چیزی که اکنون در آفریقا در جریان است)؟ احتمال انجام این کار توسط متحدان آمریکا واقعاً چقدر است؟ آیا پنتاگون طرفدار تقسیم هزینه‌های نظامی بر اساس جغرافیاست (مثلاً، کشورهای اروپایی پیرامون خود را اداره کنند و واشنگتن تمرکز هرچه بیشتر خود را به آسیا معطوف سازد) یا اینکه در این تقسیم هزینه‌ها، متحدان با همدیگر در سطح جهانی عمل خواهند کرد؟

چیزی که بیشترین آسیب را به ائتلاف می‌زند، لحن تفرقه‌آمیز بکار رفته در موضع جدید است. رئیس‌جمهور ترامپ تا حدی آشکارا این موضع جدید را مجازات آلمان قلمداد کرده و 29 ژوئیه ادعا کرده است که «ما نیروها را کاهش می‌دهیم زیرا آن‌ها صورت‌حساب خود را پرداخت نمی‌کنند. به همین سادگی». عمده تغییرات در موضع نیروهای آمریکا مؤید این مطلب است که این تغییرات اساساً به تحرک نیروها (حتی مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا یا یوکام) و جابه‌جایی آن‌ها به دیگر کشورهای اروپایی می‌پردازد.

به نظر می‌رسد که آرایش جدید نیروها بیش از آنکه نتیجه یک برنامه‌ریزی راهبردی دقیق باشد، در لفافه یک روش تعاملی برای امتیازگیری از یک شریک طراحی شده است. بدتر از آن، نمایش پنتاگون (در تأکید بر اینکه کدام کشور از میان ایتالیا، بلغارستان و انگلیس به «امتیاز» مکان جدید نیروهای آمریکا دست می‌یابد) و کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهور ترامپ با آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان، در ماه ژوئن، صحنه‌ای برای رقابت بین متحدان به نفع کاخ سفید ترتیب داده است.

این رویکرد تفرقه‌آمیز همان چیزی است که به امنیت اروپا واقعاً آسیب می‌زند. درنهایت، قدرت ائتلاف ناتو بیش از آنکه به تعداد نیروهای مستقرشده مربوط باشد به اعتماد بین متحدان وابسته است. اعتماد به سخاوت آمریکا و اراده این کشور به حضور در اروپا در مواقع بحران، بیش از ائتلاف ناتو برای امنیت اروپا اهمیت دارد. بازسازی این اعتماد باید وظیفه اصلی کسانی باشد که به روابط فراآتلانتیک اهمیت می‌دهند و بازسازی اعتبار سیاست خارجی آمریکا، احتمالاً اولین قدم در این راستاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *