جدیدترین مطالب

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

واکنش پکن به مواضع بلینکن در مورد آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین: ایالات متحده «حق» ندارد مداخله کند

پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن به تعهدات خود برای دفاع از فیلیپین در برابر حملات مسلحانه در آبراه‌های مورد مناقشه پایبند است، یک مقام چینی روز سه‌شنبه در واکنش گفت که ایالات متحده «حق» ندارد در دریای جنوبی چین مداخله کند.

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.

سخنان سخنگوی کرملین؛‌ از تدارک برای سفر پوتین به چین تا واکنش به سفر دبیرکل ناتو به قفقاز

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های رئیس‌جمهوری این کشور در سفر آتی به چین گفت: ولادیمیر پوتین در حال آماده سازی چندین دیدار و تماس در بالاترین سطح است که کرملین در مورد آنها اطلاع رسانی خواهد کرد.

Loading

شکست پویش فشار حداکثری و راهبردهای احتمالی جایگزین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: توافق هسته‌ای چند جانبه سال 2015 با ایران تا حد زیادی توانایی خود را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور از دست داده است. آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد، تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دوباره به جریان درآورد و باعث شد تلاش طرف‌های باقی‌مانده در این توافق (فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین) برای متقاعد کردن ایران به ادامه پایبندی به محدودیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بی‌اثر شود. امکان دارد اگر توافقی جدید مطابق با اصولی که دولت ترامپ مطرح کرده حاصل نشود، آمریکا و قدرت‌های منطقه‌ای برای محدود کردن توان هسته‌ای ایران به اقدام مستقیم تکیه کنند. احتمالا اقدام نظامی یا دیگر اقدامات مستقیم علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، در مقایسه با مزایایی که انعقاد یک توافق هسته‎ای پایدار با ایران در بردارد، فقط تاثیراتی زودگذر را برجای خواهد گذاشت.

کنث کاتزمن در یادداشتی برای اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا نوشت: انفجارهای متعددی که از ماه ژوئن تاکنون در ایران رخ داد، این پرسش را برانگیخته است که آیا آمریکا و متحدانش تغییر راهبرد علیه ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را آغاز کرده‌اند یا خیر. از اواسط سال 2019 ایران گام‌های قابل توجه و البته برگشت‌پذیری را برای کاهش تعهداتش در این توافق انجام داده است.

دونالد ترامپ با اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران به عنوان بخشی از پویش «فشار حداکثری» در صدد واداشتن ایران به توافق با یک معامله‌ تجدید نظر شده است که حتی محدودیت‌های بیشتری را بر برنامه هسته‌ای ایران و نیز محدودیت‌هایی را در رابطه با دیگر مسائل مورد نگرانی آمریکا اعمال می‌کند. تهران تاکنون از مذاکره در این باره سرباز زده است و تأکید دارد که در ابتدا آمریکا باید به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌ها را لغو کند. در حالی که پایبندی ایران به برجام رو به کاهش است و چشم اندازهای مذاکره تهران درباره برجامی تجدید نظر شده بعید به نظر می‌رسد، ممکن است آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن به ویژه اسرائیل، جایگزین هایی را برای کاهش توان هسته‌ای ایران در نظر بگیرند.

نشانه‌هایی وجود دارد که آمریکا و (یا) اسرائیل همین حالا هم در حال تغییر مسیر راهبرد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از تکیه به برجام به سوی اقدام مستقیم با هدف تخریب زیرساخت هسته‌ای ایران باشند. اگرچه هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد انفجار در نطنز یک حمله خرابکارانه بوده است، اما روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام امنیتی خاورمیانه گزارش کرد که یک ابزار انفجاری در این تاسیسات کار گذاشته شده بود تا پیامی را به ایران ارسال کند. بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی گفته است که دولت اسرائیل ضرورتا در پس هر انفجاری در ایران نیست. اگر اسرائیل در پشت این حمله بوده باشد، احتمالا از عواملی درون ایران برای این اقدام استفاده کرده است، این تاکتیکی است که اسرائیل پیشتر هم به نمایش گذاشته بود. در سال 2010 آمریکا و اسرائیل به صورت مشترک ویروس «استاکس‌نت» را برای تخریب 80 درصد سانتریفیوژهای فعال ایران در نطنز، طراحی و به کار بردند.

اقدام مفروض اسرائیل در نطنز باعث جان گرفتن دوباره بحث درباره راهبردی بهینه در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران شده است. بحثی که پیش از تصمیم آمریکا برای مذاکره درباره برجام با ایران نیز مطرح بود. اگرچه برخی کارشناسان امنیتی اسراییل برآورد می‌کنند که آسیب وارد شده به سایت نطنز ممکن است برنامه هسته‌ای ایران را برای دست کم دو سال به عقب رانده باشد، اما ارزیابی اغلب کارشناسان این است که هر گونه خسارتی در بهترین حالت هم موقت و حاشیه‌ای است. خسارت ناشی از حمله سایبری استاکس نت برنامه ایران را مختصری عقب راند و احتمالا به تصمیم تهران برای توسعه توانایی‌های ضد حملات سایبری منتهی شد.

توانایی ایران در بازسازی خسارت وارده شده به تاسیسات و تجهیزات این کشور در پی هر گونه حمله، موضوع مهمی بود که باعث شد دولت وقت باراک اوباما به این نتیجه برسد که توافق دیپلماتیک با تهران تنها راه رسیدن به اهداف آمریکا در بلند مدت است. ارزیابی دولت اوباما این بود که حتی بمباران توسط آمریکا هم می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را حداکثر برای چند سال عقب براند. دشواری کسب موفقیت از طریق اقدام نظامی عامل تصمیم اسراییل در طول سال‌های 2012-2010 برای خودداری از حمله اساسی به زیر ساخت هسته‌ای ایران بود.

دولت ترامپ هم در سال 2020 با همان پرسش‌ها روبرو است. پویش «فشار حداکثری» به اقتصاد ایران صدمه زده، اما تهران را به پای میز مذاکره نکشانده است. ترامپ با انتخاب میان پذیرش برخی پیش‌شرط‌های ایران برای مذاکره یا افزودن اقدام مستقیم نظامی یا اقدام مخفیانه علیه ایران روبروست. انفجار در نطنز ممکن است نشان دهد دولت ترامپ که در این مورد از طریق یک شریک هم فکر اقدام کرد، احتمالا انتخابش را به نفع اقدام مستقیم انجام داده است. اگر چنین باشد، ارزیابی کارشناسان مبنی بر این که اقدام علیه تاسیسات ایران، در مقایسه با تاثیرات یک توافق مستقیم، فقط تاثیری گذرا خواهد داشت، به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *