جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

روابط چین – اتحادیه اروپا در آستانه ورود به مرحله‌ای جدید

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تلاش‌های چین برای ایجاد اختلاف میان اروپایی‌ها در جریان بحران کرونا و بیان تند و خصومت‌آمیزش که ظرفیت دموکراسی غرب برای پاسخ مؤثر به این وضعیت اضطراری را هدف می‌گیرد، همانند یک زنگ بیدارباش عمل کرده است.

جانکا اورتل در تحلیلی که شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشت: در دوران شیوع ویروس کرونا، چین نه‌فقط به دلیل وضعیت اضطراری کرونا که از ووهان آغاز شد و جهان را به قرنطینه کشاند، بلکه چون واکنش کلی پکن فرضیات بلندمدت درباره نقش بین‌المللی چین را به چالش کشید، در رأس اخبار قرار گرفته است.

اروپایی‌ها سال‌ها بر این باور بوده‌اند که نفع چین درنهایت به وجود یک نظم اقتصادی جهانی کارآمد وابسته است، زیرا از شکل فعلی تجارت جهانی که بر قواعد مبتنی است، بیشترین سود را برده است. حوادث ماه‌های اخیر نشان داد که پکن به سرمایه‌گذاری در اقتصاد جهانی تمایلی ندارد. بلکه قصد دارد بر رشد داخلی و تلاش برای محدود کردن وابستگی چین به زنجیره‌های تأمین جهانی متمرکز شود.

بیشتر اروپایی‌ها معتقد بوده‌اند که چین از چندجانبه‌گرایی حمایت خواهد کرد، زیرا رهبری چین تأکید زیادی بر راه‌حل‌های چندجانبه داشته و بر حضورش در سازمان‌های جهانی سرمایه‌گذاری سنگینی کرده است. آن‌طور که تعامل بحث‌برانگیز چین و سازمان بهداشت جهانی در دوران شیوع کرونا نشان داد، حزب کمونیست چین می‌تواند نهادهای بین‌المللی را طوری تحت‌فشار بگذارد که در اعمال‌نفوذ جهانی به این کشور کمک کنند.

درنهایت اروپایی‌ها برای مدتی طولانی معتقد بودند که چین در تخریب اتحادیه اروپا هیچ نفعی ندارد، زیرا این اتحادیه شریک تجاری مهمی برای پکن و یک قدرت بالقوه بزرگ دیگر در برابر آمریکا در نظم جهانی چندقطبی‌ است. تلاش‌های چین برای تفرقه‌افکنی در میان اروپایی‌ها در طول این بحران در کنار بیان تند و خصومت آمیزش که ظرفیت دموکراسی غرب را برای دادن پاسخ مؤثر به این وضعیت اضطراری هدف می‌گیرد، مانند یک زنگ بیدارباش عمل کرده است.

اما آیا این امر به تغییری واقعی در چگونگی نگاه اکثریت اروپایی‌ها به چین منجر شده است؟ شورای روابط خارجی اروپا داده‌های فراوانی را از نظرسنجی‌های افکار عمومی جمع‌آوری کرده است. نگاه به داده‌های مختلفی که کنار هم قرار گرفتند، به یک ارزیابی روشن منجر شد: روابط چین – اتحادیه اروپا در حال ورود به مرحله جدیدی در سراسر اروپا است.

برداشت‌ها درباره چین در هشت کشور از 9 کشوری که در نظرسنجی اخیر شورای روابط خارجی اروپا شرکت داشتند تا حد قابل‌توجهی بدتر شده است. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر در فرانسه و دانمارک، 62 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نگاهی منفی‌تر به پکن داشتند. حتی در ایتالیا که توجه زیاد و حمایت تبلیغاتی گسترده پکن را در وضعیت اضطراری کرونا دریافت کرد، تقریباً 80 درصد مردم نگاه مثبت‌تری به چین ندارند.

 

دیپلماسی ماسک چین در اروپا و نتایج آن

این واقعیت که باوجود تلاش‌های تبلیغاتی پکن، کمک‌های پزشکی چین به اروپا نتایج کمی به بار آورده است، توسط «کاوشگر ائتلاف اتحادیه اروپا» نیز نشان داده شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میان و درون دولت‌های اروپایی درجه بالایی از همگرایی در خصوص لزوم یک چرخش عمل‌گرایانه در معاملات با چین وجود دارد. «ردیاب همبستگی اروپاییِ» شورای روابط خارجی اروپا اکنون شامل یک مجموعه خاص از داده‌ها درباره کمک‌های چین به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا است تا تعاملات چین با اروپا در این دوره را شفاف‌تر سازد و با این روایت که پکن در دوران نیاز اتحادیه اروپا با ازخودگذشتگی به کمک این اتحادیه شتافت، مقابله کند. شرایط کاملاً برعکس بود: تاکتیک‌هایی که پکن به کار بست و نبود شفافیت در کمک‌رسانی توسط این کشور نشان داد که دیپلماسی ماسک چین شکست‌خورده و حتی نتیجه معکوس داده است.

کاوشگر ائتلاف اتحادیه اروپا به‌وضوح نشان می‌دهد که این مسئله تا چه اندازه در سیاست داخلی ایتالیا و در میان احزاب سیاسی این کشور عامل اختلاف بوده است. تأثیر ویروس کرونا در بالا گرفتن بحث‌ها درباره وابستگی اروپا به چین در حوزه‌هایی غیر از تجهیزات پزشکی تا حد زیادی قابل مشاهده است. بحث درباره نسل پنجم اینترنت شاهد یک موج جنجالی دیگر است و در همه‌جا، از دانمارک تا ایتالیا، بازنگری‌هایی در حال انجام است. هر یک از نکات مربوط به این داده‌ها نشانه‌ای است از این‌که این بحث به کجا می‌رود. این باید هشداری واضح برای پکن باشد. ممکن است تابستان امسال فصلی سرد برای چین در اروپا باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *