جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

صدای خردشدن استخوان‌های صهیونیسم به گوش می‌رسد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌ها در کشور‌های مختلف جهان و دانشجویان آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی نوشت: صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد.

اقتصاد ترکیه در زمامداری 22 ساله اردوغان

اردوغان در سالیان نخست به قدرت رسیدن آکپارتی، در جذب سرمایه خارجی و مدیریت تورم موفق عمل کرد، اما رفته رفته الگوی اقتدارگرایانه را در پیش گرفت و ترکیه را به سمت ورشکستگی برد.

Loading

گزینه‌های هند در برابر طالبان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در پس‌زمینه تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل موردتوافق در افغانستان، بحث در موردگفتگو با طالبان، به‌ویژه از می ‌2020، در هند دوباره بالا گرفته است. گفتگو با طالبان برای هند احتمالاً مزایای بالقوه‌ای خواهد داشت، اما این مزایا فعلاً در حد ملی است و بنابراین، تصمیم‌گیرندگان هند باید بیش از دو گزینه گفتگو یا عدم گفتگو را مدنظر قرار دهند.

وب‌سایت موسسه مطالعات صلح و جنگ هند در یادداشتی نوشت: در می ‌2020، زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان، به همراه آلیس ولز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی، خواستار تعامل هند با طالبان شدند. طالبان نیز به دنبال رابطه با هند است.

در 18 می، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه، با سخنانی ظاهراً آشتی‌جویانه در خصوص موضع این گروه در قبال هند، اظهار داشت که طالبان «در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند». وی 19 مه نیز طی مصاحبه‌ای به انتقاد از کسانی پرداخت که گفتگو با طالبان را بی‌ارزش دانسته و «حرف‌هایشان در راستای منافع مردم هند نیست».

برخلاف ادعای شاهین در مورد عدم‌مداخله تابه‌حال طالبان توانایی خود برای اجرای روابط حسنه با هند را نشان نداده و چنین طرح‌هایی از سوی آن‌ها دیده نشده است. اهمیت این موضوع ازآن‌جهت است که شبکه حقانی همچنان جزو لاینفک ساختار طالبان بوده و رابطه طالبان با القاعده و دیگر تشکیلات تروریستی که هند را هدف قرار می‌دهند، نظیر «لشکر طیب»، «جیش محمد» و غیره، هنوز پابرجاست.

 

ملاحظات مرتبط

افشاگری‌های موجود در گزارش می 2020 سازمان ملل در مورد وضعیت تصمیم‌گیری و ارتباط طالبان، جایی برای اعتماد باقی نمی‌گذارد. با توجه به اینکه طالبان هیچ اقدام ملموسی برای پیشبرد اهداف مقرر خود (در توافق آمریکا-طالبان یا جاهای دیگر) انجام نداده است، هند در این مرحله، آغاز گفتگوی مستقیم را سودمند قلمداد نمی‌کند. آغاز این گفتگوها، به مشروعیت بین‌المللی طالبان کمک می‌کند و این امر نه‌تنها موجب تضعیف قدرت چانه‌زنی دولت افغانستان در مذاکرات درون افغان خواهد شد بلکه سنت نامطلوبی، نظیر دور زدن یک دولت مستقل و تقویت یک گروه تروریستی را برجای خواهد گذاشت.

اگر رهبران طالبان واقعاً به دنبال روابطی غیر خصمانه با هند هستند، آغاز این تعامل پس از پایان شورش و جذب این گروه در جامعه افغان با ابزار صلح‌آمیز، مشکلی نخواهد داشت. این امر تنها در سناریوهای زیر صدق نمی‌کند:

الف) اهداف طالبان در قبال هند مشروط باشد و دهلی‌نو را به آغاز تعامل مستقیم با این گروه قبل از مذاکرات درون افغان یا طی این مذاکرات مجبور سازد.

ب) گفتگوهای مستقیم هند- طالبان در این برهه ضرورتی ندارد و صرفاً برای طالبان مشروعیت آورده و برای آن‌ها دستاورد تاکتیکی دارد.

هیچ‌کدام از این سناریوها و حتی واقعیت‌های روی زمین، تغییر سیاست هند را ضروری نمی‌سازند.

در هند، طرفداران و مخالفان این گفتگوها ظاهراً در مورد یک سناریو به‌عنوان گزینه‌ای محتمل اتفاق‌نظر دارند. اگر اعضای طالبان به‌واسطه یک فرایند فراگیر با مالکیت و رهبری و کنترل خود افغان‌ها، در دولت افغانستان جذب شوند، اعضای این گروه درنهایت از نفوذ پاکستان خلاص شده و به‌طور مستقل عمل خواهند کرد. این بحث اگرچه محتمل است اما تغییرات اساسی سیاسی را نمی‌توان صرفاً بر احتمالات یک سناریوی فرضی بنا نهاد. بااین‌حال، اگر دهلی‌نو تصمیم بگیرد که گفتگو با طالبان را قبل از مذاکرات درون افغان آغاز کند، بهتر است که هند:

الف) گفتگوها را پس از آغاز مذاکرات درون افغان و با مشاهده آثار پیشرفت جدی این مذاکرات، پیگیری کند.

ب) از شرکت مقامات رده‌بالا خودداری کرده و از سطح سفیر فراتر نرود.

ج) برای آغاز، هماهنگ‌سازی و تداوم این تعامل شرایط و ضوابطی تعیین کند. این امر مستلزم آن است که گفتگوها به مراحل مختلف تقسیم شود و پیشرفت هر مرحله مشروط بر اقدام خاص و ملموس طالبان بوده و نهادینه‌سازی هماهنگی‌های قبلی بین دهلی‌نو و کابل بخشی از این تعامل محسوب شود.

د) تعیین محل دیدار لزومی ندارد که دهلی‌نو در گفتگو با طالبان نقش میزبانی داشته باشد. مسافرت‌های بین‌المللی مکرر طالبان برای دیدار با نمایندگان دولت‌ها، به مشروعیت بین‌المللی این گروه کمک می‌کند.

ه) مشخص کردن موضوعاتی که دهلی‌نو به بحث و بررسی خواهد گذاشت، مثلاً تمرکز روی مسائلی که دغدغه‌های هند بوده و به‌طور خاص به طالبان مربوط می‌شود. موضوعاتی نظیر همکاری اقتصادی آتی که در حیطه دولت رسمی است، نباید جزو موضوعات موردبحث باشد.

و) تنظیم پروتکل‌های تبلیغاتی، به‌عبارت‌دیگر، تعیین اطلاعاتی که در هر مرحله در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

 

نگاهی به آینده

از ژوئیه 2018 هنگامی‌که گفتگوی مستقیم آمریکا- طالبان آغاز شد، تعامل بین‌المللی زیادی با این گروه صورت گرفته که بر نحوه اقدام این گروه در آینده استوار بوده است. طالبان به‌طور لفظی بر ادعای خود در خصوص تعهد به صلح، حقوق زنان، پایبندی به حقوق و قوانین بین‌المللی و غیره، به‌طور مبهم و بااحتیاط، تأکید کرده‌اند.

ازاین‌رو، گزینه‌های سیاسی دهلی‌نو در تعامل با طالبان باید بر اولویت خود هند و عمل واقعی طالبان به تعهدات خود استوار باشد. اگر دهلی به دنبال بهره‌مندی پایدار از این گفتگوهاست، راهبرد هند باید زمان‌بندی، شکل و محتوای گفتگوها را عواملی بااهمیت یکسان قلمداد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *