جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پیامدهای مخرب مداخلات خارجی در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: از زمان سرنگونی معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در سال 2011، لیبی گرفتار خشونت بین نیروهای رقیب، شبه‌نظامیان و گروه‌های به‌اصطلاح جهادی بوده است. تلاش‌های سازمان ملل برای پیشبرد صلح شکست‌خورده و بازیگران خارجی زیادی وارد صحنه شده و به حمایت از جناح‌های مختلف پرداخته‌اند به‌زعم اینکه آینده لیبی برای اهداف اقتصادی و امنیتی آن‌ها حیاتی است.

محمت اوقوتچو در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک (آمریکا) آن را منتشر کرد؛ نوشت: لیبی که در منطقه‌ای استراتژیک در تقاطع آفریقا، خاورمیانه و اروپا واقع است، به محیطی پرآشوب تبدیل‌شده است که فضایی برای رشد گروه‌های افراطی نظیر داعش فراهم کرده و چالش‌های پناه‌جویی اروپا را دوچندان کرده است. بااین‌حال، مداخله بازیگران خارجی به‌جای اینکه موجب حل‌وفصل این جنگ شود، با تأمین پول، مزدور و سلاح برای جناح‌های در حال جنگ، سبب تشدید این جنگ شده است.

بااین‌وجود، پشتیبانی قوی ترکیه از دولت نخست‌وزیر فائز سراج (که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد) حداقل باعث نجات این کشور از سقوط به حوزه نفوذ عناصر نامطلوب شده است؛ اما دست‌یابی به صلح پایدار در لیبی مستلزم مشارکت سازنده همه فعالانی است که در آینده لیبی سهمی دارند.

اگرچه بازیگران زیادی با اهداف مختلف در لیبی فعال هستند، اما فایز سراج عمدتاً به ترکیه، قطر و ایتالیا متکی است درحالی‌که «ارتش ملی لیبی» ژنرال خلیفه حفتر از حمایت مصر، امارات، روسیه، عربستان، اردن و فرانسه برخوردار است.

اکنون چالش این است که چگونه می‌توان این مخالفان داخلی و خارجی را برای دست‌یابی لیبی به صلح، امنیت و رفاه گرد هم آورد. همچنین، جلوگیری از خطر امنیتی لیبی برای اروپا، آفریقا و کشورهای پیرامون مدیترانه و ارتقای منافع بازرگانی و توسعه انرژی پساجنگ نیز حائز اهمیت حیاتی است.

در لیبی ورق هنگامی برگشت که حفتر طعم تلخ شکست نظامی را توسط دولت سراج در طرابلس چشید و نیروهای حفتر از این منطقه بیرون رانده شدند. حفتر در حال پیروزی در جنگ و کنترل طرابلس بود که ترکیه با اعزام پهپادهای پیشرفته، سامانه‌های ضد هوایی و پشتیبانی اطلاعاتی مداخله کرده و به‌تدریج نتیجه نبرد را تغییر داد.

همکاری بین طرابلس و آنکارا توازن قوا در جنگ داخلی لیبی را تغییر داد. بدون مداخله ترکیه، لیبی به‌آسانی توسط حفتر تصرف می‌شد و بنابراین در حوزه نفوذ حامی وی یعنی روسیه می‌افتاد و باعث تقویت حضور روسیه در دریای مدیترانه می‌شد.

روسیه هنوز هم به دنبال پر کردن خلأ راهبردی برجای‌مانده از آمریکا و اروپا در این منطقه بوده و به دنبال پایگاه دریایی در سواحل لیبی در آن‌سوی مالت و ایتالیا در مجاورت مصر است. در صورت تحقق این امر، مسکو در گام بعدی درصدد استقرار دائمی سامانه‌های دوربرد ضد دسترسی هوایی در این منطقه خواهد بود. لو دنگوف، رئیس هیئت روسی در حل‌وفصل لیبی، از درخواست حفتر از روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی در شرق این کشور پرده برداشته است. این امر برای جناح جنوبی اروپا نگرانی‌های امنیتی جدی در پی خواهد داشت. ناتو نیز از احتمال چنین امری نگران بوده و ظاهراً طرفدار پیروزی سراج بر حفتر است.

توافق احتمالی ترکیه و روسیه بر سر جنگ لیبی، اروپا و آمریکا را به نظاره‌گر صرف تبدیل خواهد کرد. این سناریو درواقع تکرار همکاری ترکیه و روسیه در سوریه خواهد بود که در آنجا، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین تضاد منافع خود را مدیریت کرده و روابط دوستانه شخصی را برقرار کردند.

اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون به‌طور لفظی از دولت سراج حمایت کرده‌اند، اما کاخ سفید بارها (گرچه با اکراه) در جنگ طرف حفتر را گرفته است. بااین‌حال، پس از شکست اخیر حفتر و نزدیکی وی به مسکو، ظاهراً کاخ سفید نیز از او فاصله می‌گیرد. علیرغم نزدیکی اتحادیه اروپا به این جنگ، این اتحادیه نتوانسته است در قبال بحران لیبی رویکردی واحد اتخاذ کند.

امارات و عربستان کمک‌های چشمگیری ازلحاظ پشتیبانی هوایی، تسلیحات پیشرفته و بودجه در اختیار حفتر قرار داده‌اند. عبدالفتاح السیسی رهبر مصر نیز تهدید کرده است که اگر نیروهای موردحمایت ترکیه سرت (بندری راهبردی و دروازه‌ای برای پایانه‌های مهم نفتی) را تصرف کند، مصر به مداخله نظامی در لیبی مبادرت خواهد کرد.

صرف‌نظر از خوب و بد آن، همسایگان نزدیک لیبی به خاطر مرزهای مشترکشان با این کشور، باید بخش لاینفک هر نوع راه‌حل قلمداد شوند. با توجه به اینکه بازسازی پساجنگ لیبی بالغ‌بر 150 میلیارد دلار برآورد شده است، فرصت‌های چشمگیری برای ایفای نقش عمده برای شرکت‌های بین‌المللی در بازسازی این کشور شمال آفریقا وجود دارد؛ بنابراین، گروه‌های کسب‌وکار داخلی و خارجی نیز احتمالاً در راه‌حل این جنگ و بازسازی متعاقب آن نقش خواهند داشت.

روسیه و ترکیه در مذاکرات احتمالی بین جناح‌های موردحمایت آن‌ها از اهمیت برجسته‌ای برخوردار هستند. بااین‌حال، حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و همسایگان منطقه‌ای از هر نوع توافق برای پایان بحران لیبی به‌طور چشمگیری سودمند خواهد بود. مخصوصاً واشنگتن می‌تواند و باید رهبری ناتو و متحدان منطقه‌ای خویش نظیر مصر، امارات و عربستان را به دست گیرد تا از تبدیل لیبی به سوریه‌ای دیگر جلوگیری کند.

برای جلوگیری از ادامه جنگ، اختلاف و بحران در لیبی، بازیگران خارجی باید طرفین رقیب در لیبی را پای میز مذاکره کشانده و شرایط را برای حل‌وفصل بلندمدت و به نفع مردم لیبی مهیا سازند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *