جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ابهامات قانون امنیت سایبری در چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در ژوئن 2017، چین قانون جدید امنیت سایبری را اجرایی ساخت که در حال حاضر به‌عنوان مبنای دستورالعمل جاری این کشور به شمار می‌رود. قانون یادشده ابتدا در سال 2016، تصویب شد تا دستورالعملی برای حفظ امنیت شبکه فراهم ساخته، حقوق و منافع مشتریان و سازمان‌ها حفظ‌شده و فناوری را گسترش دهد.

لورن مارانتو در مطلبی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا آن را منتشر ساخت، نوشت: بلندپروازی چین برای تبدیل‌شدن به قدرت پیشرو در توسعه فناوری همراه با وابستگی فزاینده به امور دیجیتالی در زندگی روزمره به این معنا است که تمرکز خاص بر امنیت داده‌ها برای حفاظت از اطلاعات شهروندان حیاتی و مهم است. بااین‌حال مقررات چین درزمینهٔ داده برای حفاظت از حریم خصوصی شهروندان موفق نبوده است.

گزارش‌های عمومی در زمینه درز داده‌ها و نظارت دولت بر شهروندان چینی نشان می‌دهد که این کشور تأکید زیادی بر دسترسی دولت به داده‌ها دارد. دسترسی چین به داده‌ها موجب کنترل بیشتر این کشور بر جامعه خواهد شد، ضمن اینکه حریم خصوصی و امنیت شهروندان و سرمایه‌گذاران خارجی را مستعد بهره‌برداری می‌سازد.

سیاست‌گذاران چین بر اتخاذ سیاست‌های تعریف‌شده برای حرکت همگام با تلاش این کشور برای نوآوری فناورانه تأکید دارند. وقتی این قوانین با مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا مقایسه می‌شود، مقررات امنیت داده چین مبهم‌تر می‌باشد و به‌گونه‌ای استفاده و بهره‌گیری قابل‌قبول از داده را تعریف می‌کند که به‌طور روشن مشخص نمی‌سازد چگونه شرکت‌ها به‌درستی می‌توانند از داده مربوط به مشتریان خود استفاده نمایند. این دستورالعمل‌های نامشخص، شرکت‌ها را در تشخیص استفاده قانونی و مناسب داده‌های مشتریان از بهره‌برداری غیرقانونی از این اطلاعات سردرگم می‌سازد. این وضعیت خطر بیشتری را متوجه شرکت‌ها ساخته و آن‌ها را برای نقض ناخواسته حقوق مشتریان در معرض جریمه قرار خواهد داد. این در حالی است که دیگران ممکن است از روزنه‌های موجود برای اغراض شخصی بهره گیرند. فقدان دستورالعمل‌های مشخص درزمینه امنیت داده خطر درز، بهره‌برداری یا استفاده غیرقانونی اطلاعات را افزایش می‌دهد. لحن ابهام‌آمیز مورداستفاده در قانون امنیت سایبری چین، شرکت‌ها و افراد را برای حفاظت از اطلاعات خود بی‌دفاع می‌سازد.

در ژوئن 2017، چین قانون جدید امنیت سایبری را اجرایی ساخت که در حال حاضر به‌عنوان مبنای دستورالعمل جاری این کشور به شمار می‌رود. قانون یادشده ابتدا در سال 2016، تصویب شد تا دستورالعمل‌هایی برای حفظ امنیت شبکه فراهم ساخته، حقوق و منافع مشتریان و سازمان‌ها حفظ شده و توسعه فناوری را گسترش دهد. این قانون ملزم می‌سازد که اطلاعات و داده‌های ضبط‌شده در داخل خاک چین در اختیار دولت برای راستی آزمایی قرار گیرد.

منتقدین قانون مذکور بر این نظرند که ملزم ساختن شرکت‌ها برای ارائه اطلاعات برای راستی آزمایی خطر نقض امنیت یا خسارت به اطلاعات را افزایش خواهد داد. ماهیت ابهام‌آمیز قانون یادشده به دولت اجازه می‌دهد از فضای بیشتری برای درخواست اطلاعات و کنترل آن برخوردار شود، ضمن اینکه سوءتفاهم در میان تجار و کارآفرینان ایجاد می‌کند که استفاده درست از داده چیست.

اگرچه چین اضافاتی به قانون امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات وضع نمود، ولی هر گام جدید قدرت بیشتری به دولت این کشور می‌دهد. قانون دیگری در می‌2018 تحت عنوان مشخصات امنیت اطلاعات شخصی برای ارائه دستورالعمل در زمینه چگونگی ثبت و ضبط اطلاعات شخصی و استفاده از آن تصویب شد.

تأکید پکن بر دسترسی کامل به اطلاعات شهروندان منجر به اضطراب اجتماعی خواهد شد، وقتی که با جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی همراه شود. در سال 2018، موسسه مشورتی دلویت کاربران موبایل در چین را موردبررسی قرار داد و سؤال کرد که کاربران موبایل چه احساسی درباره استفاده غیرقانونی از اطلاعات شخصی آن‌ها دارند. بر اساس نتایج نظرسنجی یادشده، کاربران چینی موبایل بیش از کاربران جهانی نسبت به استفاده و ذخیره اطلاعات توسط شرکت‌ها یا طرف ثالث نگران هستند. این امر همچنین نشان داد که خرید آنلاین و اطلاعات سلامت کاربران در چین به‌طورجدی بیشتر از میانگین جهان درز می‌کند.

مشتریان در چین به‌طور فزاینده آگاه هستند که اطلاعات آن‌ها توسط بنگاه‌ها و دولت برای اهداف اقتصادی و کنترل سیاسی جمع‌آوری می‌شود. شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از اطلاعات حفاظت کنند و مانع از به سرقت رفتن آن برای کلاه‌برداری یا فروش به‌طرف ثالث شوند. مادامی‌که مقررات روشن در زمینه اطلاعات شهروندان وضع نشود، افراد کنترل اندکی بر اطلاعات شخصی‌شان خواهند داشت.

تعداد بی‌شماری از رسانه‌های اجتماعی درز اطلاعات را گزارش داده‌اند. در اوایل سال 2020، رسانه دولتی گزارش داد که 468 فقره اطلاعات مربوط به داده شخصی به مؤسسات مالی فروخته‌شده و این موجب تشدید نگرانی در میان مشتریان و کاربران چینی شده است. با توجه به ناکافی بودن حفاظت از مشتریان و کاربران و ظرفیت‌های ضعیف در بخش امنیت سایبری شرکت‌ها را مستعد درز اطلاعات و نقض حریم خصوصی می‌سازد. بدون تردید این امر موجب بی‌اعتمادی مشتریان و کاربران و سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

تلاش اخیر چین برای بهره‌گیری از اطلاعات بیومتریک، به‌ویژه نصب 626 میلیون دستگاه دوربین‌های نظارتی مجهز به سامانه تشخیص چهره اضطراب اجتماعی گسترده‌ای ایجاد کرده است. حامیان دوربین‌های یادشده بر این نظر هستند که نصب چنین سامانه‌هایی مزایای امنیتی داشته و جرم و جنایات را کاهش خواهد داد. منتقدین سامانه‌های یادشده می‌گویند نصب این قبیل دوربین‌ها برای کنترل و شناسایی اقلیت اویغور در استان سین کیانگ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *