جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

حملات «گسترده» روسیه به نیروگاه‌های تولید برق اوکراین

اوکراین می‌گوید ارتش روسیه در حملات «گسترده» تأسیسات انرژی این کشور را هدف قرار داده است و از سوی دیگر فعالیت یک پالایشگاه نفت روسیه بر اثر حمله پهپادی کی‌یف متوقف شده است. همچنین اعلام شده که این حملات تلاف جانی نیز داشته، اما جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

همکاری قزاقستان و افغانستان در حوزه معادن

تهران- ایرنا- معاون نخست‌وزیر قزاقستان، در دیدار با سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست طالبان گفت: آستانه خواهان تقویت روابط ۲ کشور برای توسعه دادوستد و همکاری اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله در بخش معادن با افغانستان است.

Loading

چشم‌انداز همکاری انگلیس، فرانسه و آلمان در پسابرگزیت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: از اوایل دهه 2000، فرانسه، آلمان و انگلیس (E3)، دیپلماسی اروپا در خصوص طیفی از مسائل سیاست خارجی و امنیتی را شکل داده‌اند. به دنبال تصمیم انگلیس به ترک اتحادیه اروپا و در بحبوحه تیرگی روابط فرا آتلانتیک در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، این ائتلاف قدرت‌های مهم اروپا، بیش‌ازپیش تقویت شده است.

اریک براتبرگ در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، با تداوم تحولات سریع در متن سیاسی و راهبردی اروپا، پرسش‌های مهمی در خصوص نقش آتی و شکل E3 در جهان پسابرگزیت و پسا همه‌گیری مطرح می‌شود. تحولات در شکل E3 مسیر آتی احتمالی آن را روشن می‌سازد. در نهایت، پاریس، برلین و لندن چاره‌ای جزء هماهنگی در سیاست خارجی خود ندارند، اما توانایی آن‌ها در غلبه بر اختلافات درونی و تقویت بیش‌ازپیش E3 ازلحاظ راهبردی و قانونی (شاید به‌عنوان بخشی از شورای امنیت اروپا) جای بحث دارد. حمایت به‌موقع سایر کشورهای اروپایی از این تحولات نیز مسئله دیگری است.

درعین‌حال که فرانسه، آلمان و انگلیس (سه کشور بزرگ اروپا) به‌عنوان اعضای اتحادیه اروپا از دیرباز روابط مستقلی با یکدیگر داشته‌اند اما پس از حمله به رهبری آمریکا به عراق، محرک مهمی برای هماهنگی هرچه بیشتر سه‌جانبه آن‌ها ایجاد شد. وزرای امور خارجه این سه کشور سعی کردند تا شکاف در سیاست‌های خود در عراق را ترمیم کرده و از اختلاف مشابه در خصوص مسئله هسته‌ای ایران نیز اجتناب کردند. این تشکل در اوایل مذاکرات هسته‌ای بین‌المللی با ایران بیش‌ازپیش تقویت شد. این سه کشور در ژوئن 2003 مصمم به پیشبرد تعامل دیپلماتیکی مشترک با ایران شده، در اکتبر 2003 از تهران دیدار کرده و توافقی با ایران انعقاد کردند که به‌تبع آن، ایران در خصوص برنامه هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفاف‌سازی کرد. این امر به‌عنوان موفقیت دیپلماتیک قلمداد شده و انگیزه‌ای برای هماهنگی بیشتر E3 در اختیار گذاشت.

از سال 2016 با رأی مثبت به رفراندوم برگزیت، همکاری E3 معنای جدیدی پیدا کرد: هماهنگی سیاست خارجی در میان این سه کشور بزرگ اروپا علیرغم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا حفظ شد. پس‌ازاین تحول عظیم، دیدارهای سه‌جانبه آن‌ها بیشتر شده و زمینه‌های بیشتری را در برگرفته است. چندین عامل در این افزایش ظاهری همکاری‌های E3 نقش داشته که طبعاً برگزیت اولین آن‌هاست. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیاز به تضمین تداوم هماهنگی سیاست خارجی بین پاریس، برلین و لندن در خارج از چارچوب اتحادیه اروپا را ضروری ساخت. از سوی دیگر، چالش‌های مداوم فراروی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا، این سه کشور را بر آن داشت تا به دنبال پلتفرم دیگری برای پیگیری منافع سیاست خارجی خود باشند. در این خصوص، گروه E3 مکانیسم انعطاف‌پذیرتر و چابک‌تری برای دست‌یابی به توافق در مسائل خاص در اختیار می‌گذارد. درنهایت، تأثیر انتخاب دونالد ترامپ در نوامبر 2016 را نیز نباید از قلم انداخت. ورود ترامپ به کاخ سفید و اختلافات عمیق در سیاست فرا آتلانتیک، مشارکت بین این سه کشور اروپایی برای ایجاد جبهه‌ای واحد در قبال واشنگتن را ضروری ساخت.

پاریس، برلین و لندن همه مشتاق زنده نگه‌داشتن همکاری E3 پس از برگزیت هستند اما دلایل آن‌ها برای این امر باهم متفاوت بوده و این تفاوت باعث تناقض درونی در این تشکل شده است.

انگلیس، تشکل E3 را عمدتاً اقدامی موازی در پاسخ به محور فرانسه-آلمان قلمداد می‌کند. چالش مهم انگلیس ایجاد انگیزه کافی برای فرانسه و آلمان به‌منظور همکاری آن‌ها در مسائل کلی سیاست خارجی اروپا با انگلیس است.

در طرف دیگر، فرانسه نیز E3 را راهی عملی برای پیشبرد منافع خاص خود می‌داند. هر موقع پاریس در مسائل مهم به مشارکت لندن نیاز داشته باشد، تشکل E3 را پیش می‌کشد. برعکس، اگر پاریس نیازی به مشارکت انگلیس نداشته باشد، به دنبال تشکل دیگری می‌رود تا انگلیس را حذف کند.

درنهایت، آلمان معمولاً از گروه E3 خرسند بوده و به حفظ دیدارهای منظم این تشکل علاقه‌مند بوده است. این تشکل سه‌جانبه با انگلیس، به آلمان امکان می‌دهد تا مسائل امنیتی و دفاعی جهان، به‌ویژه در مناطقی مثل خاورمیانه (که خودش معمولاً فعالیت و نفوذ کمتری در آنجا دارد) را به بحث و بررسی بگذارد. بااین‌حال، برلین در استفاده از E3 معمولاً منفعل بوده و ترجیح می‌دهد تا لندن یا پاریس ابتکار عمل را به دست گیرند.

اگرچه E3 تقویت همکاری سیاست خارجی اروپای پسابرگزیت را نوید می‌دهد اما معلوم نیست که این تشکل از یک محل بحث و بررسی صرف، فراتر برود. هر سه کشور خواهان نقش هرچه بیشتر این تشکل هستند اما این امر مستلزم رفع اختلافات درونی بین آن‌هاست. در این صورت، E3 می‌تواند به ستون اصلی دیپلماسی اروپا در طیفی از مسائل راهبردی تبدیل شود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *