جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بیگدلی: اسرائیل تاکنون به این حد منفور نشده بود/ اعتراضات در آمریکا بر تحولات غزه اثرگذار خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اعتراضات در آمریکا در حال تاثیرگذاری بر روی اتفاقات غزه است گفت: در طول ۷۵ سال حکومت اسرائیل، آنها تا این حد مورد تنفر فضای بین‌المللی قرار نگرفته بودند

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

Loading

دیدگاه اشرف غنی درباره طرح صلح و نقش ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: افغانستان در مواجهه با همه‌گیری کرونا ویروس و آمادگی برای گفتگوهای درون افغان، در برهه حساسی قرارگرفته است.

وب‌سایت شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، برای گفتگو در خصوص دیدگاه وی در مورد صلح در افغانستان، در نشستی با حضور رئیس شورای آتلانتیک و دیگر کارشناسان این حوزه حاضر شده بود. غنی چالش‌های جاری کشورش در مورد امنیت، برابری جنسیتی و توسعه اقتصادی را برای فرایند صلح ضروری شمرده و بهترین راه کمک آمریکا و کل جامعه جهانی به فرایند صلح در افغانستان را ترسیم کرد.

در این گزارش به واکنش کارشناسان شورای آتلانتیک به سخنان رئیس‌جمهور اشرف غنی پرداخته‌شده است:

 

تاکید اشرف غنی بر نقش و اهمیت ایران

یکی از اظهارات قابل‌تأمل غنی این است که «جنگ افغانستان هیچ برنده‌ای ندارد و همه ما در این جنگ بازنده هستیم؛ اما برنده صلح، مردم افغانستان و همسایگان آن خواهند بود». بازگشت افغانستان به نقش سنتی خود به‌عنوان قطب فرهنگی و اقتصادی منطقه مستلزم تعهد صادقانه و مشارکت همه همسایگان آن است؛ اما در این معادله ایران به‌طور کل، فراموش‌شده است. آمریکا باید نقش بالقوه ایران در منطقه را به رسمیت بشناسد. مشارکت ایران احتمالاً راه را برای نقش مستقیم تجاری هند در افغانستان باز خواهد کرد. همچنین، پاکستان و هند می‌توانند با ایجاد روابط تجاری و انرژی خود با ایران، موانع ناشی از تحریم‌های آمریکا را رفع کنند. پاکستان کلید تجارت زمینی هند با افغانستان محسوب می‌شود.

 

خوش‌بینی اشرف غنی به توافق با عبدالله عبدالله

علاوه برای ویرانی‌های جنگ، افغانستان پیوسته از سیاست ضعیف و منابع دولتی ناکافی رنج‌برده که عمدتاً از اختلافات و جنگ بین حاکمان این کشور ناشی شده است. بن‌بست سیاسی اخیر زمانی پایان یافت که رئیس‌جمهور اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله به یک توافق تقسیم قدرت دست یافتند. اشرف غنی در سخنرانی خود در شورای آتلانتیک، این توافق را گامی مهم در جهت صلح و ثبات در افغانستان توصیف کرد.

بااین‌حال، دیدگاه غنی و طالبان حاوی اختلاف چشمگیری است. چند ماه گذشته برای افغانستان بسیار دشوار بود به‌طوری‌که دولت و مردم این کشور با بحران‌های هم‌زمان امنیتی، سیاسی و کووید-19 مواجه شدند؛ اما گفتگوی غنی با شورای آتلانتیک در 11 ژوئن نسبتاً خوش‌بینانه بوده و از احتمال موفقیت آتش‌بس، کاهش خشونت و حل‌وفصل مناقشات سیاسی با عبدالله حکایت می‌کرد که راه را برای گفتگوهای صلح و بهبود روابط با واشنگتن هموار می‌سازد.

رویکرد واقع‌گرایانه اشرف غنی برای فعالیت صلح بلافاصله پس از گفتگوی بالقوه مستقیم با طالبان پذیرفتنی است. علیرغم افزایش خشونت، غنی با امید پیشبرد فرایند صلح، آشکارا با طالبان مماشات کرده است.

 

دست‌یابی به صلح با جدول زمانی غیرمنطقی ممکن نیست

آنچه تابه‌حال انجام‌شده است مطلوب بوده است اما حل‌وفصل چالش‌های اساسی فراروی فرایند صلح موضوع مهم‌تری است. اجماع منطقه‌ای در خصوص صلح افغانستان اگرچه قابل‌توجه است، اما با توجه به رفتار بازیگران منطقه‌ای کافی نیست. از همه مهم‌تر، اگر دونالد ترامپ کمک به افغانستان را قطع کند، هیچ‌کدام از این فعالیت‌ها مثمر ثمر نخواهد بود. به همین خاطر همه طرفین می‌خواهند تا در یک جدول زمانی منطقی به نتیجه برسند.

دموکراسی، ارتباطات منطقه‌ای، اتحاد چندجانبه در صدر اولویت‌های دیدگاه اشرف غنی در فرایند صلح افغانستان است. همچنین، حقوق زنان و اقلیت‌ها نیز بخشی مهم دیدگاه وی محسوب می‌شود؛ اما توانایی وی در اجرای این دیدگاه موردتردید است. چالش‌ها فراوانند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تمایل (و حتی توانایی) طالبان به مذاکره به‌عنوان گروهی واحد اشاره کرد. همه‌گیری کووید-19 رهبران ارشد این گروه را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است به جنگ بین جناح‌های آن منجر شود. اشرف غنی خواستار آتش‌بس انسان دوستانه شده است اما احتمال دارد که برخی در میان طالبان برای تضمین جایگاه خود و یا بهبود آن در این سازمان، به خشونت روی بیاورند. همان‌طور که اشرف غنی هشدار داده است نباید اجازه داد که بازیگران مخرب فرایند صلح را از مسیر منحرف سازند.

اشرف غنی در شورای آتلانتیک قول داد که طبق قرار با دولت ترامپ، گام‌های لازم برای تکمیل آزادی پنج هزار زندانی طالبان را طی چند روز برداشته و در را به روی گفتگو با طالبان، به‌عنوان فرایندی پیچیده و مبهم، باز می‌کند.

با توجه به توافق آمریکا-طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا می‌2021 و بحث‌های جاری برای سرعت دادن به خروج نیروها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا، فرایند صلح افغانستان احتمالاً با معضل جدول زمانی مواجه خواهد شد، زیرا هیچ‌کس عملاً انتظار ندارد که این مذاکرات طی این جدول زمانی تعیین‌شده به پایان برسد. اگرچه بازیگران متعددی، ازجمله ذی‌نفعان بین‌المللی، شدیداً تلاش می‌کنند تا گفتگوهای درون افغان را طی چند هفته آتی روی صحنه ببرند اما معلوم نیست که این تلاش‌ها و اقدامات میانجی‌گرانه آمریکا چقدر می‌تواند طالبان و کابل را هرچه سریع‌تر به قبول شرایط اولین دیدار متقاعد سازد.

به‌طورکلی، تعامل واشنگتن از زمان آغاز دومین دوره ریاست جمهوری اشرف غنی دارای پیچیدگی‌ها، انتخاب‌های سیاسی و گزینه‌های راهبردی بوده است که می‌تواند اولین فرصت جدی برای پایان دادن به چهار دهه جنگ آمریکا در افغانستان را ایجاد کرده یا از بین ببرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *