جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

الزامات اروپا برای رابطه با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در عصر تنش بین آمریکا و چین، آیا اتحادیه اروپا در پیگیری منافع خویش، فضایی برای مانور در اختیار دارد؟ این پرسشی کلیدی فراروی سیاستمداران اتحادیه اروپا در سال‌های آتی است.

کارل بیلدت در یادداشتی که وب‌سایت مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا (آسپی) آن را منتشر کرد؛ نوشت: تنش چین-آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 به موضوعی محوری تبدیل شده است، زیرا برای دولت رئیس‌جمهور دونالد ترامپ آشکار است که فشار بر چین یکی از راه‌های انحراف افکار عمومی از ناکامی‌های این دولت است. بااین‌وجود، حتی اگر ترامپ در برابر رقیب احتمالی خود، جو بایدن، ببازد، بازهم رویارویی متقابل این دو کشور ادامه خواهد داشت. در داخل تشکیلات سیاست خارجی و سیاسی آمریکا، یافتن راهی برای جلوگیری، تغییر جهت یا توقف ظهور ژئوپلیتیکی چین، هدفی دوحزبی محسوب می‌شود.

بااین‌حال، حتی با اتخاذ تهاجمی‌ترین سیاست‌ها نیز دست‌یابی آمریکا (هر کشور دیگر) به این هدف قطعی نیست. اگرچه سرانه تولید ناخالص داخلی چین (بر اساس سرانه قدرت خرید) تقریباً یک‌سوم این میزان در آمریکا یا بیشتر کشورهای اروپایی است، اما به لحاظ کلیت حجم اقتصادی، چین به‌سرعت به آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد رسید.

هیچ‌کس نمی‌داند که آینده اقتصادی چین در دهه‌های آتی چگونه خواهد بود، اما روند جاری حاکی از آن است که رشد این کشور همچنان از آمریکا یا اتحادیه اروپا بسیار سریع‌تر خواهد بود. اگر چین بتواند شکاف سرانه تولید ناخالص داخلی خود را حتی به تایوان نزدیک سازد، حجم رشد اقتصادی این کشور دو برابر آمریکا یا اقتصادهای اروپایی خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد چین علیرغم همه‌گیری کووید-19، امسال رشد مثبتی را ثبت خواهد کرد. هم‌زمان، آمریکا و اروپا با رکود عمیق مواجه خواهند بود که پایان آن قابل پیش‌بینی نیست.

به‌طور حتم، چین با توجه به جمعیت پیر خود، بخش دولتی عظیم و زیان ده و بدهی فزاینده و به‌ویژه اگر اهمیت اصلاحات ساختاری در لیست اولویت‌های رئیس‌جمهور شی جین پینگ همچنان نادیده گرفته شود، با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهد شد. نظام سیاسی چین برای مدیریت یک جامعه مدرن اصلاً مناسب نیست.

لی ونلیانگ، پزشک متخصص در ووهان که پس از اعلام هشدار در مورد شیوع کرونا ویروس به سکوت وادار شد، قبل از مرگ به خاطر کووید-19 اظهار کرد که «یک جامعه سالم نباید تنها یک‌صدا داشته باشد». بر اساس این معیار وی، نظام سیاسی چین درواقع در وضعیت ناسالم است. این نظام همچنان در برابر انواع بیماری‌ها و آفت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی، آسیب‌پذیر خواهد بود.

 

کارل بیلدت: امریکا شریکی غیر قابل اعتماد برای اروپا

بااین‌وجود، تردیدی نیست که در سال‌های پیش رو، چین همچنان بخش مهمی از اقتصاد جهان خواهد بود. حضور فزاینده چین چالش‌های جدیدی برای همه کشورها و به‌ویژه برای کشورهای اروپایی به دنبال خواهد داشت. از آنجائی که اروپا دیگر نمی‌تواند روی آمریکا به‌عنوان شریکی قابل‌اعتماد و همفکر حساب کند، باید رویکرد خاص خود را ارائه دهد.

راهبرد جدید اروپا در قبال چین باید بر دو اساس استوار باشد. ازیک‌طرف، تعامل در مورد نگرانی‌های مشترک باید ادامه یابد. چین عامل تولید تقریباً 30 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان است. از آنجائی که پیگیری گذار به انرژی سبز (رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر تا 2050) یکی از اهداف سیاسی اصلی اروپاست، قطع گفتگو با چین به صلاح نیست.

این امر در دیگر مسائل فراملی نظیر تجارت و بهداشت عمومی نیز صادق است. هر دو طرف چین و اروپا در حفظ سیستم تجاری جهان منافع زیادی دارند و این امر مستلزم همکاری برای اصلاح سازمان تجارت جهانی است. عدم تعامل آمریکا با سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی شدیداً غیر سازنده بوده و مسئولیت بیشتری بر دوش اتحادیه اروپا می‌گذارد تا این نهادهای چندجانبه ضروری را اصلاح و تقویت کند. آخرین جلسه سازمان بهداشت جهانی در مورد سلامت جهانی نشان داد که حتی اگر آمریکا به انزوای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای ایفا کند.

 

چین رقیب سیستمی اروپا

 از طرف دیگر، اتحادیه اروپا به‌طور فزاینده‌ای چین را یک «رقیب سیستمی» قلمداد می‌کند که ارزش‌ها و منافع آن به‌طور اجتناب‌ناپذیری با ارزش‌ها و منافع این اتحادیه در تضاد خواهد بود. روشن است که ایجاد مکانیسمی قدرتمند برای غربالگری سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های حساس اروپا و تضمین رقابت عادلانه بین شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های تحت حمایت دولتی چین، ضروری است. در کنار طیفی از مسائل، دیپلمات‌ها و سیاستمداران اروپایی باید تلاش مضاعفی کرده و اطمینان حاصل کنند که چین به تعهدات خویش عمل می‌کند.

شک چندانی وجود ندارد که افکار عمومی اروپا اکنون علیه چین بوده و این امر بر سیاست تأثیرگذار است. با توجه به سرکوب اعتراضات هنگ‌کنگ توسط رژیم چین، تهدید تایوان و تداوم سرکوب در سین کیانگ و سایر مناطق، کشورهایی نظیر مجارستان به‌سختی می‌توانند مانع از اقدامات اتحادیه اروپا در دفاع از حقوق بشر و حاکمیت قانون در چین باشد.

وظیفه اتحادیه اروپا ایجاد تعادل بین این دو ستون است. اگرچه اروپا در بسیاری از موضوعات در کنار آمریکا خواهد بود اما از تعامل با چین در مسائل مورد نگرانی متقابل چشم‌پوشی نخواهد کرد. درعین‌حال که رهبران اروپا باید در مورد ظرفیت روزافزون چین در گسترش نفوذ خود درصحنه جهانی واقع‌گرایانه عمل کند، رهبران چین نیز باید واقع‌نگر باشند. به‌عنوان‌مثال، سرکوب خشونت‌بار هنگ‌کنگ، اتحادیه اروپا را به اتخاذ موضعی سخت در رویکرد راهبردی جدید خود سوق خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *