جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

پیامدهای دعوت ترامپ از پوتین به گروه 7

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با توجه به اینکه آشوب‌های عمومی فزاینده در سراسر آمریکا در کانون توجه بوده است، احتمالاً بسیاری از مردم از اظهارت ترامپ در آخر هفته گذشته غافل مانده‌اند که وی برنامه‌ریزی می‌کند تا از روسیه برای شرکت در دیدار سران گروه 7 در اواخر امسال در آمریکا، دعوت به عمل آورد. بررسی جزئیات دعوت ترامپ حائز اهمیت است، زیرا برای قوانین بین‌المللی و امنیت جهانی پیامدهای بالقوه فاجعه باری به همراه دارد.

یولیا پوپیک در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آن را منتشر کرد، نوشت: پیشنهاد برای پیوستن روسیه به دیدار سران گروه 7 در سپتامبر 2020 به همراه هند، کره جنوبی و استرالیا آخرین تلاش برای خروج کرملین از انزوای گروه 7 محسوب می‌شود. تعلیق مسکو از گروه کشورهای صنعتی، جی 8 سابق، به مارس 2014 برمی‌گردد که پس از حمله روسیه به اوکراین و الحاق جزیره کریمه اتفاق افتاد.

از سال 2014، ترامپ جزو موافقان پرسروصدای بازگشت روسیه بوده است. وی قبل از تکرار این درخواست‌ها در تابستان 2019، ابتدا در دیدار 2018 سران گروه 7 در کانادا به طرفداری از تجدید عضویت مسکو در این باشگاه انحصاری صحبت کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز اظهار کرد که باز پیوستن روسیه به ساختار گروه 7 درست خواهد بود.

بااین‌وجود، دیگر اعضای این گروه موافقت نمی‌کنند. پس از اظهارت اخیر رئیس‌جمهور ترامپ، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و بوریس جانسون، نخست زیر انگلیس، هر دو بر مخالفت خود با بازگشت روسیه تأکید کرده‌اند.

استقبال از بازگشت روسیه به گروه 7 بیش از همه برای اوکراین هشداردهنده است. از زمان تعلیق روسیه از گروه 7 در مارس 2014، تهاجم کرملین علیه اوکراین حتی افزایش‌یافته است. کرملین همچنان کریمه را در اشغال خود دارد و طی شش سال گذشته جای پای خود در این شبه‌جزیره را به‌طور چشمگیری تحکیم بخشیده است. مسکو برای تغییر تعادل جمعیت کریمه و تضعیف هر نوع اقدام آتی برای حل‌وفصل این بحران از طریق همه‌پرسی، ده‌ها هزار شهروند اوکراین را مجبور به فرار به سرزمین اصلی اوکراین کرده و تعداد زیادی از روس‌ها را به اسکان در کریمه ترغیب کرده است.

از سوی دیگر، مسکو هنوز به جنگ مخفیانه و اعلام‌نشده در شرق اوکراین ادامه می‌دهد که در حقیقت یکی از بدترین اسرار دنیاست. از سال 2014، روسیه حضور نظامی خود در شرق اوکراین را به‌واسطه سلاح روسی و فرماندهی افسران روس بر ترکیبی از نیروهای متعارف روسیه، مزدوران غیردولتی و همراهان محلی تحت لوای «جدایی‌طلبان»، حفظ کرده است.

آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای دیگر، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه و مداخله نظامی جاری این کشور در اوکراین اعمال کردند. منتقدان مدعی بودند که این اقدامات موجود نمی‌تواند وخامت اقدامات مسکو را بازتاب دهد. بااین‌حال، طرفداران موضع سرسختانه در قبال تهاجم روسیه، با مخالفت کسانی مواجه هستند که تحریم‌ها را بی‌اثر قلمداد کرده و به گفتگوی بیشتر با کرملین معتقد هستند. ترامپ و مکرون دو حامی مهم شکستن یخ روابط با مسکو هستند اما بسیاری دیگر از کشورهای جهان غرب نیز به آن‌ها پیوسته‌اند.

طی سال گذشته، تلاش‌ها برای پایان دادن به انزوای بین‌المللی روسیه سرعت گرفته است به‌طوری‌که روسیه تابستان 2019 بار دیگر در شورای پارلمانی کمسیون اروپا پذیرفته شد درحالی‌که مسکو از حل نگرانی‌ها در مورد تهاجم روسیه به اوکراین (دلیل اصلی این تعلیق) سر باز زده بود.

در این زمینه، بازگشت روسیه به گروه 7 پیامدهای بسیاری خواهد داشت. اخراج روسیه از جی 8 در مارس 2014 اقدامی عمدتاً نمادین بود که هزینه‌ای فوری بر کرملین تحمیل نکرد، اما این پیام را فرستاد که روسیه با حمله به اوکراین دیگر در میز صدارت امور بین‌المللی مورد استقبال واقع نخواهد شد و باید در انتظار انزوای بیشتر هم باشد. تابه‌حال روسیه این پیام را نادیده گرفته است.

در سال‌های پس از تعلیق روسیه، کرملین تمایلی به پایان تهاجم علیه اوکراین نشان نداده است. بلکه، ناتوانی در توقف روسیه در اوکراین باعث شده است که کرملین به کمپین خصومت‌های مختلف علیه کل جهان غرب بپردازد. این تهاجم جدید بین‌المللی به مسکو امکان می‌دهد تا کشورهای مهم و شالوده‌های نهادی نظم جهانی پس از 1991 را هدف قرار دهد و درعین‌حال از آستانه اقدام جنگی متعارف عبور نکند.

استقبال از بازگشت روسیه به گروه 7 به‌طور ضمنی به معنای چشم‌پوشی از اقدامات خصمانه مسکو است و به دیگر کشورها القا خواهد کرد که هنجارها و قوانین بین‌المللی پذیرفته شده قبلی دیگر کاربرد ندارد. درزمانی که مهم‌ترین دموکراسی‌های جهان به دنبال گفتگوی مؤثر با چین هستند که به‌طور فزاینده در جهت اقتدارگرایی پیش می‌رود، استقبال از بازگشت روسیه به گروه 7 دور از ذهن نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *