جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

پیامدهای دعوت ترامپ از پوتین به گروه 7

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با توجه به اینکه آشوب‌های عمومی فزاینده در سراسر آمریکا در کانون توجه بوده است، احتمالاً بسیاری از مردم از اظهارت ترامپ در آخر هفته گذشته غافل مانده‌اند که وی برنامه‌ریزی می‌کند تا از روسیه برای شرکت در دیدار سران گروه 7 در اواخر امسال در آمریکا، دعوت به عمل آورد. بررسی جزئیات دعوت ترامپ حائز اهمیت است، زیرا برای قوانین بین‌المللی و امنیت جهانی پیامدهای بالقوه فاجعه باری به همراه دارد.

یولیا پوپیک در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آن را منتشر کرد، نوشت: پیشنهاد برای پیوستن روسیه به دیدار سران گروه 7 در سپتامبر 2020 به همراه هند، کره جنوبی و استرالیا آخرین تلاش برای خروج کرملین از انزوای گروه 7 محسوب می‌شود. تعلیق مسکو از گروه کشورهای صنعتی، جی 8 سابق، به مارس 2014 برمی‌گردد که پس از حمله روسیه به اوکراین و الحاق جزیره کریمه اتفاق افتاد.

از سال 2014، ترامپ جزو موافقان پرسروصدای بازگشت روسیه بوده است. وی قبل از تکرار این درخواست‌ها در تابستان 2019، ابتدا در دیدار 2018 سران گروه 7 در کانادا به طرفداری از تجدید عضویت مسکو در این باشگاه انحصاری صحبت کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز اظهار کرد که باز پیوستن روسیه به ساختار گروه 7 درست خواهد بود.

بااین‌وجود، دیگر اعضای این گروه موافقت نمی‌کنند. پس از اظهارت اخیر رئیس‌جمهور ترامپ، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و بوریس جانسون، نخست زیر انگلیس، هر دو بر مخالفت خود با بازگشت روسیه تأکید کرده‌اند.

استقبال از بازگشت روسیه به گروه 7 بیش از همه برای اوکراین هشداردهنده است. از زمان تعلیق روسیه از گروه 7 در مارس 2014، تهاجم کرملین علیه اوکراین حتی افزایش‌یافته است. کرملین همچنان کریمه را در اشغال خود دارد و طی شش سال گذشته جای پای خود در این شبه‌جزیره را به‌طور چشمگیری تحکیم بخشیده است. مسکو برای تغییر تعادل جمعیت کریمه و تضعیف هر نوع اقدام آتی برای حل‌وفصل این بحران از طریق همه‌پرسی، ده‌ها هزار شهروند اوکراین را مجبور به فرار به سرزمین اصلی اوکراین کرده و تعداد زیادی از روس‌ها را به اسکان در کریمه ترغیب کرده است.

از سوی دیگر، مسکو هنوز به جنگ مخفیانه و اعلام‌نشده در شرق اوکراین ادامه می‌دهد که در حقیقت یکی از بدترین اسرار دنیاست. از سال 2014، روسیه حضور نظامی خود در شرق اوکراین را به‌واسطه سلاح روسی و فرماندهی افسران روس بر ترکیبی از نیروهای متعارف روسیه، مزدوران غیردولتی و همراهان محلی تحت لوای «جدایی‌طلبان»، حفظ کرده است.

آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای دیگر، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه و مداخله نظامی جاری این کشور در اوکراین اعمال کردند. منتقدان مدعی بودند که این اقدامات موجود نمی‌تواند وخامت اقدامات مسکو را بازتاب دهد. بااین‌حال، طرفداران موضع سرسختانه در قبال تهاجم روسیه، با مخالفت کسانی مواجه هستند که تحریم‌ها را بی‌اثر قلمداد کرده و به گفتگوی بیشتر با کرملین معتقد هستند. ترامپ و مکرون دو حامی مهم شکستن یخ روابط با مسکو هستند اما بسیاری دیگر از کشورهای جهان غرب نیز به آن‌ها پیوسته‌اند.

طی سال گذشته، تلاش‌ها برای پایان دادن به انزوای بین‌المللی روسیه سرعت گرفته است به‌طوری‌که روسیه تابستان 2019 بار دیگر در شورای پارلمانی کمسیون اروپا پذیرفته شد درحالی‌که مسکو از حل نگرانی‌ها در مورد تهاجم روسیه به اوکراین (دلیل اصلی این تعلیق) سر باز زده بود.

در این زمینه، بازگشت روسیه به گروه 7 پیامدهای بسیاری خواهد داشت. اخراج روسیه از جی 8 در مارس 2014 اقدامی عمدتاً نمادین بود که هزینه‌ای فوری بر کرملین تحمیل نکرد، اما این پیام را فرستاد که روسیه با حمله به اوکراین دیگر در میز صدارت امور بین‌المللی مورد استقبال واقع نخواهد شد و باید در انتظار انزوای بیشتر هم باشد. تابه‌حال روسیه این پیام را نادیده گرفته است.

در سال‌های پس از تعلیق روسیه، کرملین تمایلی به پایان تهاجم علیه اوکراین نشان نداده است. بلکه، ناتوانی در توقف روسیه در اوکراین باعث شده است که کرملین به کمپین خصومت‌های مختلف علیه کل جهان غرب بپردازد. این تهاجم جدید بین‌المللی به مسکو امکان می‌دهد تا کشورهای مهم و شالوده‌های نهادی نظم جهانی پس از 1991 را هدف قرار دهد و درعین‌حال از آستانه اقدام جنگی متعارف عبور نکند.

استقبال از بازگشت روسیه به گروه 7 به‌طور ضمنی به معنای چشم‌پوشی از اقدامات خصمانه مسکو است و به دیگر کشورها القا خواهد کرد که هنجارها و قوانین بین‌المللی پذیرفته شده قبلی دیگر کاربرد ندارد. درزمانی که مهم‌ترین دموکراسی‌های جهان به دنبال گفتگوی مؤثر با چین هستند که به‌طور فزاینده در جهت اقتدارگرایی پیش می‌رود، استقبال از بازگشت روسیه به گروه 7 دور از ذهن نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *