جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ایران منبع اصلی تامین انرژی عراق

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ایران تنها منبع تامین گاز مورد نیاز عراق است. نکته حائز اهمیت برای عراق این است که قیمت گاز طبیعی خریداری شده از ایران رقابتی است، در سریعترین زمان ممکن در اختیار قرار می‌گیرد و نیاز این کشور را تامین می‌کند.

لری لوکسنر در یادداشتی که شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: لوی خطیب، وزیر نیروی سابق عراق گفت مادامی‌که جایگزین مناسبی پیدا نشود، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پیش‌رو تامین کننده اصلی انرژی عراق باقی خواهد ماند. وی این مطلب را یک هفته پس از ترک کابینه در گفتگو با عباس کاظم، مدیر ابتکار عراق در شورای آتلانتیک مطرح ساخت.

وزیر نیروی سابق عراق در گفتگوی یادشده افزود: «علیرغم اینکه حضورم در وزارت نیروی عراق کوتاه بوده، اما نسبت به دستاوردهای دوران وزارتم در شرایط سخت افتخار می‌کنم. وقتی در پارلمان عراق سوگند یاد کردیم، براساس برنامه چهار ساله، کار اصلی و عمده در سال‌های دوم، سوم و چهارم در چارچوب برنامه یادشده انجام گرفت. اگرچه دوره وزارتم کوتاه بود، اما برای توزیع برق در مقایسه با سال‌های قبل موفق عمل کردیم».

وزیر نیروی سابق عراق در بخش دیگری از مصاحبه یادشده گفت: «به هنگام تغییر رژیم در عراق و سقوط حزب بعث، میزان برق تولیدی عراق به سختی به 3000 مگاوات می‌رسید و طی یک سال 3500 مگاوات به آن اضافه شد که نقطه عطف خوبی بود. مهمتر اینکه ما ظرفیت قابل توجهی به سیستم توزیع و انتقال برق در استان‌های آزادشده از دست داعش اضافه کردیم که تا سال 2014، به‌واسطه حضور داعش برق نداشتند. در نتیجه استان‌های موصل، الانبار و دیگر استان‌ها شروع به دریافت برق کردند. البته انتقال برق به استان‌ها مطلوب نبود، لکن با لحاظ محدودیت‌های زمانی و کمبود منابع قابل قبول و امیدوارکننده بود».

عباس کاظم، مدیر ابتکار عراق در شورای آتلانتیک از لوی خطیب پرسید چرا مقدار زیادی از گاز طبیعی عراق سوزانده می‌شود؟ براساس اعلام منابع ذیربط عراق نیمی از مقدار 2875 میلیون فوت مکعب گاز در روز سوزانده می‌شود که ارزش آن معادل 5/3 میلیارد دلار در سال است.

لوی خطیب، وزیر نیروی سابق عراق در پاسخ گفت: «از دید بسیاری از ناظران منطقی نیست که کشوری میلیاردها دلار گاز را سالیانه بسوزاند و سپس از جای دیگری گاز خریداری کند. در حال حاضر ظرفیت‌های عراق به شدت محدود است. ما 100 درصد گاز طبیعی را نمی‌سوزانیم، اما بخشی از گاز طبیعی سوزانده می‌شود».

شایعاتی وجود دارد مبنی‌بر اینکه عراق گاز طبیعی را از ایران گرانتر از قیمت بازار خریداری می‌کند آیا این امر واقعیت دارد؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: «ایران تنها منبع تامین گاز مورد نیاز عراق است. نکته حائز اهمیت برای ما این است که قیمت گاز طبیعی خریداری شده رقابتی باشد، در سریعترین زمان ممکن در اختیار قرار گیرد و نیاز ما را تامین کند. تنها بدیل و راه‌حل جایگزین، واردات گاز طبیعی مایع است که بسیار گرانتر از گاز وارداتی به عراق از طریق خط لوله است. البته عراق باید ظرفیت‌های تولید گاز طبیعی مایع را تقویت نماید. عراق در سپتامبر 2019، توافقی را با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برای دریافت 1000 مگاوات از طریق خط انتقال برق از کویت به بصره امضا کرد. این پروژه باید توسط شورای همکاری خلیج فارس اجرا شود. ما بخش مربوط به خودمان را انجام داده‌ایم. در حال حاضر به این میزان از انتقال برق نیاز داریم. کسری ما بسیار زیاد است و وقتی اوج مصرف برق در گرمای سوزان فرا می‌رسد، نمی‌توانیم چهار سال صبر کنیم».

براساس اطلاعات منتشر شده توسط نهادهای ذیربط عراقی و موسسات بین‌المللی عراق تا سال 2025 به 18 میلیارد دلار زیرساخت نیاز دارد تا بتواند نیاز فزاینده جمعیت خود را تامین کند و تولید گاز داخلی به رقم 3200 میلیون فوت مکعب برسد. برآوردها حاکی از آن است که تقاضا تا سال یادشده به عدد 37 هزار مگاوات خواهد رسید.

بعلاوه، عراق سه تا چهار سال زمان نیاز دارد که به خودکفایی در تولید گاز دست‌یابد. این امر شامل توسعه میادین گازی، خطوط لوله، تاسیسات فراوری، کمپرسورها و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز است.

علیرغم تحریم‌های جاری آمریکا علیه ایران، دولت ترامپ به‌طور مکرر معافیت‌های عراق برای خریداری برق و گاز از ایران را تمدید کرده است، اما معافیت 120 روزه قبلی کوتاه شده و به دوره یک ماهه کاهش یافته است.

وزیر نیروی سابق عراق در این ارتباط گفت: «هر بار که معافیت‌ها روبه منقضی شدن است شبیه یک چک لیستی است که آن‌ها (تیم ترامپ) به‌طور مستمر سوالات مشابهی را می‌پرسند و ما هم جواب مشابه را تکرار می‌کنیم».

وی ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به عدم پیشرفت در پروژه گازی رتاوی به واسطه عدم توافق بین دو شرکت آمریکایی بکتل و هانی‌ول گفت: «در این پروژه قرار بود 300 میلیون فوت مکعب گاز تولیدی از محل استخراج نفت فراوری شود و این امر می‌توانست 20 درصد از سوزاندن گاز عراق را کاهش دهد که این پروژه پیشرفتی نداشته است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *