جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ارزیابی اروپا از چین؛ شریک، رقیب و حریف

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مباحث جدیدی در اروپا درباره چین در جریان است. اتحادیه اروپا سال گذشته گزارشی منتشر ساخت که چین را «رقیب نظام‌مند» برشمرد که بیانگر تغییر شدید در توازن فرضیه‌هایش درباره مناسبات چین – اروپا است.

اَندرو اسمال در مطلبی که شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر ساخت، نوشت: همه‌گیری ویروس کرونا توازن در فرضیه‌ها را برهم زده است. چنین اتفاقی دلبخواهی نیست. سیاستمداران اروپایی در تلاش برای رفع چالش‌های اقتصادی و بهداشتی مبتلابه بدون رقابت ژئوپلیتیکی هستند. همکاری عمل‌گرایانه با چین برای دست‌یابی به تجهیزات پزشکی در صدر دستور کار دوجانبه تعدادی از کشورهای اروپایی قرار دارد، ضمن اینکه نیاز به احیای اقتصادهای آسیب‌دیده بسیاری از تصمیمات را در ماه‌های آتی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در بحبوحه بحران همه‌گیری ویروس کرونا، تلاش‌های چین برای بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های سیاسی و اقتصادی اروپا، اقدام متقابل و مقابله را ضروری ساخته است.

البته بعد از بحران یادشده اروپا تلاش‌هایی را برای ارزیابی مناسبات فی‌مابین انجام خواهد داد. یک دهه پیش، نقش کمک‌کننده و مؤثر چین در بحران بدهی دولتی اروپا حسن نیت این کشور را به رهبران اروپا ثابت کرد و از آن زمان تاکنون نفوذ پکن در اروپا افزایش یافته است.

اما بحران همه‌گیری ویروس کرونا احتمالاً عکس تأثیر بحران مالی 2009 را به دنبال خواهد داشت. بررسی‌ها در اروپا درباره مسائل بلندمدت در ارتباط با چین در فضای بی‌اعتمادی شدید صورت خواهد گرفت. وابستگی به عرضه کالاهای حیاتی، ازجمله دلایل ارزیابی مجدد مناسبات فی‌مابین است.

در اوایل بحران همه‌گیری ویروس کرونا، دیپلماسی ماسک و تجهیزات پزشکی برخی ناظران را به این باور رهنمون ساخت که پکن پیروزی‌هایی در بخش قدرت نرم در اروپا به دست آورده است. تمجید از چین و برگزاری مراسم استقبال از کمک‌های پزشکی این کشور در برخی کشورهای اروپایی همچون صربستان و ایتالیا نمونه‌هایی از تغییر قدرت نرم به نفع چین به‌شمار می‌رود.

سیاستمداران حامی گسترش مناسبات با چین به دنبال استفاده از عرضه کمک‌های پزشکی چین برای معتبر ساختن ارتباطات با این کشور بوده و از شرکای اروپایی خود به‌واسطه عدم ارسال کمک انتقاد کرده‌اند.

فقدان همبستگی اروپایی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا که در قالب بستن مرز میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و محدودیت در صادرات کالا دیده شد، مشکلات جدی برای کشورهای بسیار آسیب‌دیده ایجاد کرد.

استفاده چین از تاکتیک‌های تفرقه‌افکنانه در اروپا امر جدیدی نیست. نشست چین با کشورهای مرکزی و شرقی اروپا موسوم به نشست 1+17 و تلاش‌های این کشور برای صدور بیانیه این گروه در ارتباط با دریای جنوب چین یا مسائل حقوق بشری نمونه‌هایی از این امر است.

چین از چنددستگی موجود در اروپا بهره برده و بسیاری از کشورهای اروپایی به سمت چین و روسیه کشیده شده‌اند. رویکرد روسیه نسبت به اروپا شدیداً خصمانه است. به‌علاوه، مسکو از هرج‌ومرج در اروپا نفع می‌برد و شهروندان اروپایی را هدف قرار داده و به دنبال به قدرت رساندن پوپولیست‌ها است. چین متمرکز بر مدیریت تصویر مثبت از خود بوده و در پشت‌صحنه به دنبال جلب نخبگان سیاسی است.

بسیاری از رهبران اروپایی عمیقاً متأثر از آشفتگی اقتصادی در دهه 2000 بودند و کم‌وکیف مدیریت امور توسط چین از سقوط سرمایه‌گذاری بانک لمان‌برادرز آمریکا در سال 2008 گرفته تا نگرانی‌های بازار از بدهی‌ها که در سال 2010 در کشورهای جنوب اروپا آغاز شد، مثبت و سازنده قلمداد شد.

کمک چین به تسهیلات ثبات مالی اروپا و چند بیانیه دلگرم‌کننده این کشور و نیز خرید اوراق قرضه توسط پکن به‌سختی تصویری نجات‌دهنده از چین داشت؛ اما این امر وقتی با مشوق‌های اقتصادی چین همراه شد، تأثیری ماندگار بر رهبران اروپایی به‌جای گذاشت.

 

شریک، رقیب و حریف

برداشت از چین به‌عنوان قدرت تجدیدنظرطلب، اما نه کنشگر مخرب، سیاست اروپایی را تحت تأثیر قرار داده است. در سال‌های اخیر اروپا به دلایل مختلف، رویکردش را نسبت به چین سخت‌تر کرده است. ازجمله دلایل سخت‌تر شدن رویکرد اروپا نسبت به چین می‌توان به ناامیدی نسبت به اصلاحات اقتصادی در چین، گسترش رویه‌های سیاسی و اقتصادی این کشور در دیگر مناطق از طریق ابتکار یک کمربند یک راه و شتاب در دستورکار فناورانه – ملی‌گرایانه پکن در قالب استراتژی «ساخت چین سال 2025» و «برنامه‌های استاندارد چین سال 2035» اشاره کرد. در این چارچوب، در دو سال اخیر، سیاست‌گذاران اروپایی برای پایان دادن به باز گذاشتن طولانی‌مدت و نامتقارن دروازه‌های کشورهای‌شان به روی چین گام‌هایی برداشته‌اند.

اروپا همچنین با موازنه جدیدی از فرصت‌ها و تهدیدها در برخورد با چین در نهادهای چندجانبه مواجه است. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن رفتار سازمان بهداشت جهانی، اعتماد به صداقت و استقلال نهادهای چندجانبه آسیب‌دیده است. این امر استدلال اروپایی‌ها درباره پیامدهای دست کشیدن آمریکا از نهادهای چندجانبه و واگذاری آن‌ها به چین را تقویت می‌کند. این وضعیت می‌تواند ناشی از خروج آمریکا از نهادهای بین‌المللی یا عدم حصول توافق با متحدان بر سر نامزدهای مناصب مهم و یا بی‌توجهی به ائتلاف‌سازی میان اعضای این سازمان‌ها باشد.

درنتیجه باید از این نوع شکست مفتضحانه که سال گذشته در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اتفاق افتاد، جلوگیری کرد که در جریان این امر عدم تمایل آمریکا به حمایت از تنها نامزد اروپا برای منصب عالیه در سازمان یادشده موجب شد تا نامزد چین برای منصب مذکور انتخاب شود.

تهدیدهای آمریکا برای عدم پرداخت حق‌السهم عضویت در سازمان بهداشت جهانی ضربه جدی به پیکره نهادهای چندجانبه بوده و این نهادها را از درون تهی خواهد ساخت. در چنین شرایطی اروپایی‌ها همچنان خود را متعهد به چندجانبه‌گرایی در حوزه تجارت و حفظ سازمان تجارت جهانی می‌دانند.

 

منافع مهم

قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، اروپا مصمم به تقویت ارتباطات اقتصادی‌اش با چین بود. این امر به معنای سرمایه‌گذاری و حضور اقتصادی بیشتر در چین و افزایش تجارت دوجانبه با این کشور بوده است.

ابزارهای جدیدی که سیاستمداران اروپایی از خرید گرفته تا اقدامات ضدتراست به‌کار گرفته‌اند، تأسف‌آور قلمداد شد، اما این ابزارها در کوتاه‌مدت به این معنا است که به پکن نشان دهند که اروپا از تمام توانش برای مقابله استفاده خواهد کرد. برخی پیش‌بینی کرده‌اند که چنین اقداماتی توسط اروپا تغییر گسترده‌ای در رویه‌های اقتصادی چین ایجاد نخواهد کرد. متقاعد ساختن پکن برای بهبود ملموس در دسترسی شرکت‌های اروپایی به بازار چین هدف اولیه اروپایی‌ها برای مذاکره است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *