جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

چگونگی مواجهه اروپا با جنگ اقتصادی چین – آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حالی که اروپا هنوز از بحران کرونا ویروس خلاص نشده است، چالش عظیم دیگری در راه است؛ تشدید رقابت بین آمریکا و چین و تهدید فشار اقتصادی این دو قدرت بزرگ بر اروپا؛ اخیرا اروپا کنترل سرمایه‌گذاری راهبردی برآمده از خارج از اتحادیه اروپا را تشدید کرده است، اما اروپا علاوه بر این باید در برابر تهدیدات مستقیم و اثرات جانبی ناشی از رقابت چین-آمریکا به مقاوم‌سازی خود بپردازد.

در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، آمده است: پس از «مرحله1» توافق تجاری ژانویه بین چین و آمریکا، امید می‌رفت که این دو کشور نبرد اقتصادی را حداقل تا پایان انتخابات آمریکا کنار بگذارند. دونالد ترامپ تلاش کرد تا این توافق را به عنوان یک دستاورد در عقب راندن پکن جلوه دهد، اما بحران کرونا ویروس به جو بایدن امکان داد تا به این توافق به عنوان توافقی ضعیف حمله کند و باعث تحریک کسانی در دولت ترامپ شود که همیشه طرفدار محاصره گسترده چین بوده‌اند. اکنون ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، دوباره به نزاع برگشته و ادعا کرده‌اند که «شواهد زیادی» نشان می‌دهد که شیوع کرونا ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان ناشی شده و حتی ممکن است ساخت دست بشر باشد. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال تحقیق روی این موضوع و نسبت به نتیجه‌گیری زودهنگام محتاط هستند. با این حال، دولت آمریکا آگاهانه این بحران را حمله چین به امنیت ملی آمریکا توصیف می‌کند که در بهترین حالت یک غفلت و در بدترین حالت، یک شرارت محسوب می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد که در ادامه سال، آمریکا به دنبال «پاسخگو ساختن چین» خواهد بود. از آنجا که کاخ سفید در سیاست خارجی به «ابزار» دیپلماسی و نظامی اعتقادی ندارد، دولت آمریکا در این کار از فشار اقتصادی استفاده خواهد کرد.

در سوی دیگر، پکن به دنبال پر کردن خلأ رهبری آمریکا و کسب نفوذ است. برای دستیابی به این هدف، چین وابستگی کشورهای ثالث به زنجیره ارزش و اقتصاد خود را افزایش داده و اکنون با سلاح بخش بهداشتی خود، از فشار اقتصادی استفاده می‌کند. دولت چین با استفاده از فشار اقتصادی مضاعف در خارج و تبلیغات گسترده ضدآمریکایی در داخل، با ادعاهای مربوط به آزمایشگاه ووهان مقابله می‌کند: هنگامی که استرالیا در مورد شیوع این همه‌گیری خواستار تحقیقات مستقل شد، چین استرالیا را به تحریم گسترده دانشگاه‌ها، کالا‌ها و بخش گردشگری این کشور و همچنین اعمال تعرفه‌های تنبیهی تهدید کرد – اکنون چین ورود گوشت قرمز استرالیا به بازار چین را ممنوع کرده است. جواب فشار اقتصادی، فشار اقتصادی است – و طرف‌های ثالث مانند استرالیا یا اروپا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ضربه خواهند دید.

بنابراین، محاسبات راهبردی آمریکا و چین چگونه‌اند؟ و چرا آن‌ها در این بحران بزرگ، برخی از منافع اقتصادی خود را به مخاطره می‌اندازند؟ در ابتدا احتمالا چنین به نظر می‌رسد که این بحران باید دولت‌ها را از به‌کارگیری سلاح اقتصادی (به خاطر خطر بازتاب آن) باز می‌دارد– مثلا، تعرفه‌های چین به اقتصاد چین نیز آسیب خواهد زد؛ اما برای بازیگرانی که با هدف پیروزی در رقابت دوقطبی قدرت‌های بزرگ، راهبرد «فشار حداکثری» را دنبال می‌کنند، بحران اقتصادی فرصت جدیدی برای فشار اقتصادی در اختیار می‌گذارد. در حال حاضر رهبران سیاسی سراسر جهان برای بیرون کشیدن کشور خود از رکود اقتصادی تقلا می‌کنند و از این رو، از هر نوع اقدام آسیب‌زای مضاعف خودداری می‌کنند و به آسانی به درخواست‌های زورگویانه تن خواهند داد. این راهبرد چه موثر باشد، چه نباشد، آمریکا این روش را عملی کرده و در ابتدای بحران کرونا ویروس، تحریم‌ها علیه کشورهایی نظیر ایران، ونزوئلا و کوبا را تشدید کرده است.

دولت ترامپ احتمالا در مورد اروپا و معضلات راهبردی آن نیز تفکر مشابهی دارد: به عنوان مثال، در آلمان صنعت خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه است. تهدید به اعمال تعرفه علیه خودروهای اروپا زنگ هشدار را برای سیاستمداران آلمان به صدا درمی‌آورد. از نظر دولت ترامپ، افزایش فشار اقتصادی احتمالا باعث تغییر رفتار [طرف مقابل] خواهد شد.

علاوه بر این، در این رقابت دوقطبی قدرت‌های بزرگ، اهمیت پیروزی‌ها یا شکست‌های نسبی (تا حد معینی) بیش از پیروزی یا شکست مطلق است. هنگامی که رقیب در حال باخت است، ضربه چین یا آمریکا احتمالا تا جایی خواهد بود که اطمینان داشته باشند آسیب وارده به اقتصاد آن‌ها آن قدر مشهود نیست که موجب مخالفت با اقدام شود. تحریک ملی‌گرایی و اعتراض عمومی به سیاست‌های رقیب، فضای مانور ژئو اقتصادی را افزایش می‌دهد. و در آخر اینکه، اهرم وابستگی نامتقارن رقیب به بخش یا محصولی خاص، همواره هزینه اقتصادی کمتری دارد – چنین اقداماتی احتمالا در بحران فعلی چشمگیر خواهد بود.

در چند هفته یا ماه‌های آتی، این تحولات ممکن است به جنگی با سلاح اقتصادی تبدیل شود. چنین جنگی هنگامی اتفاق خواهد افتاد که وابستگی آمریکا به واردات دارو از چین کم شود، نرخ بیکاری آمریکا به سطوح غیرمنتظره صعود کند، چند ماه بیشتر به انتخابات آمریکا نمانده باشد و پیامدهای مرگبار بازگشایی زودهنگام [اقتصاد] آمریکا برای همگان روشن شود. در آن زمان، ترامپ سراغ چین خواهد رفت. قبل از آن، اروپا باید برای سناریوهای اقدامات چین و آمریکا برنامه‌ریزی کند. هر دو کشور چین و آمریکا برای فشار اقتصادی ابزارهای زیادی در اختیار دارند که بسیاری از آن‌ها اثرات اولیه یا ثانویه داشته و به اروپا آسیب جدی وارد خواهد کرد. اگر اروپا نمی‌خواهد که در وسط این تبادل آتش گرفتار شود، اکنون باید اقدامات دفاعی و تقابلی خود را انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *