جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چگونگی مواجهه اروپا با جنگ اقتصادی چین – آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حالی که اروپا هنوز از بحران کرونا ویروس خلاص نشده است، چالش عظیم دیگری در راه است؛ تشدید رقابت بین آمریکا و چین و تهدید فشار اقتصادی این دو قدرت بزرگ بر اروپا؛ اخیرا اروپا کنترل سرمایه‌گذاری راهبردی برآمده از خارج از اتحادیه اروپا را تشدید کرده است، اما اروپا علاوه بر این باید در برابر تهدیدات مستقیم و اثرات جانبی ناشی از رقابت چین-آمریکا به مقاوم‌سازی خود بپردازد.

در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، آمده است: پس از «مرحله1» توافق تجاری ژانویه بین چین و آمریکا، امید می‌رفت که این دو کشور نبرد اقتصادی را حداقل تا پایان انتخابات آمریکا کنار بگذارند. دونالد ترامپ تلاش کرد تا این توافق را به عنوان یک دستاورد در عقب راندن پکن جلوه دهد، اما بحران کرونا ویروس به جو بایدن امکان داد تا به این توافق به عنوان توافقی ضعیف حمله کند و باعث تحریک کسانی در دولت ترامپ شود که همیشه طرفدار محاصره گسترده چین بوده‌اند. اکنون ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، دوباره به نزاع برگشته و ادعا کرده‌اند که «شواهد زیادی» نشان می‌دهد که شیوع کرونا ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان ناشی شده و حتی ممکن است ساخت دست بشر باشد. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال تحقیق روی این موضوع و نسبت به نتیجه‌گیری زودهنگام محتاط هستند. با این حال، دولت آمریکا آگاهانه این بحران را حمله چین به امنیت ملی آمریکا توصیف می‌کند که در بهترین حالت یک غفلت و در بدترین حالت، یک شرارت محسوب می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد که در ادامه سال، آمریکا به دنبال «پاسخگو ساختن چین» خواهد بود. از آنجا که کاخ سفید در سیاست خارجی به «ابزار» دیپلماسی و نظامی اعتقادی ندارد، دولت آمریکا در این کار از فشار اقتصادی استفاده خواهد کرد.

در سوی دیگر، پکن به دنبال پر کردن خلأ رهبری آمریکا و کسب نفوذ است. برای دستیابی به این هدف، چین وابستگی کشورهای ثالث به زنجیره ارزش و اقتصاد خود را افزایش داده و اکنون با سلاح بخش بهداشتی خود، از فشار اقتصادی استفاده می‌کند. دولت چین با استفاده از فشار اقتصادی مضاعف در خارج و تبلیغات گسترده ضدآمریکایی در داخل، با ادعاهای مربوط به آزمایشگاه ووهان مقابله می‌کند: هنگامی که استرالیا در مورد شیوع این همه‌گیری خواستار تحقیقات مستقل شد، چین استرالیا را به تحریم گسترده دانشگاه‌ها، کالا‌ها و بخش گردشگری این کشور و همچنین اعمال تعرفه‌های تنبیهی تهدید کرد – اکنون چین ورود گوشت قرمز استرالیا به بازار چین را ممنوع کرده است. جواب فشار اقتصادی، فشار اقتصادی است – و طرف‌های ثالث مانند استرالیا یا اروپا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ضربه خواهند دید.

بنابراین، محاسبات راهبردی آمریکا و چین چگونه‌اند؟ و چرا آن‌ها در این بحران بزرگ، برخی از منافع اقتصادی خود را به مخاطره می‌اندازند؟ در ابتدا احتمالا چنین به نظر می‌رسد که این بحران باید دولت‌ها را از به‌کارگیری سلاح اقتصادی (به خاطر خطر بازتاب آن) باز می‌دارد– مثلا، تعرفه‌های چین به اقتصاد چین نیز آسیب خواهد زد؛ اما برای بازیگرانی که با هدف پیروزی در رقابت دوقطبی قدرت‌های بزرگ، راهبرد «فشار حداکثری» را دنبال می‌کنند، بحران اقتصادی فرصت جدیدی برای فشار اقتصادی در اختیار می‌گذارد. در حال حاضر رهبران سیاسی سراسر جهان برای بیرون کشیدن کشور خود از رکود اقتصادی تقلا می‌کنند و از این رو، از هر نوع اقدام آسیب‌زای مضاعف خودداری می‌کنند و به آسانی به درخواست‌های زورگویانه تن خواهند داد. این راهبرد چه موثر باشد، چه نباشد، آمریکا این روش را عملی کرده و در ابتدای بحران کرونا ویروس، تحریم‌ها علیه کشورهایی نظیر ایران، ونزوئلا و کوبا را تشدید کرده است.

دولت ترامپ احتمالا در مورد اروپا و معضلات راهبردی آن نیز تفکر مشابهی دارد: به عنوان مثال، در آلمان صنعت خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه است. تهدید به اعمال تعرفه علیه خودروهای اروپا زنگ هشدار را برای سیاستمداران آلمان به صدا درمی‌آورد. از نظر دولت ترامپ، افزایش فشار اقتصادی احتمالا باعث تغییر رفتار [طرف مقابل] خواهد شد.

علاوه بر این، در این رقابت دوقطبی قدرت‌های بزرگ، اهمیت پیروزی‌ها یا شکست‌های نسبی (تا حد معینی) بیش از پیروزی یا شکست مطلق است. هنگامی که رقیب در حال باخت است، ضربه چین یا آمریکا احتمالا تا جایی خواهد بود که اطمینان داشته باشند آسیب وارده به اقتصاد آن‌ها آن قدر مشهود نیست که موجب مخالفت با اقدام شود. تحریک ملی‌گرایی و اعتراض عمومی به سیاست‌های رقیب، فضای مانور ژئو اقتصادی را افزایش می‌دهد. و در آخر اینکه، اهرم وابستگی نامتقارن رقیب به بخش یا محصولی خاص، همواره هزینه اقتصادی کمتری دارد – چنین اقداماتی احتمالا در بحران فعلی چشمگیر خواهد بود.

در چند هفته یا ماه‌های آتی، این تحولات ممکن است به جنگی با سلاح اقتصادی تبدیل شود. چنین جنگی هنگامی اتفاق خواهد افتاد که وابستگی آمریکا به واردات دارو از چین کم شود، نرخ بیکاری آمریکا به سطوح غیرمنتظره صعود کند، چند ماه بیشتر به انتخابات آمریکا نمانده باشد و پیامدهای مرگبار بازگشایی زودهنگام [اقتصاد] آمریکا برای همگان روشن شود. در آن زمان، ترامپ سراغ چین خواهد رفت. قبل از آن، اروپا باید برای سناریوهای اقدامات چین و آمریکا برنامه‌ریزی کند. هر دو کشور چین و آمریکا برای فشار اقتصادی ابزارهای زیادی در اختیار دارند که بسیاری از آن‌ها اثرات اولیه یا ثانویه داشته و به اروپا آسیب جدی وارد خواهد کرد. اگر اروپا نمی‌خواهد که در وسط این تبادل آتش گرفتار شود، اکنون باید اقدامات دفاعی و تقابلی خود را انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *