جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

راهبرد منطقه‌ای چین در آمریکای لاتین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طول سال‌های گذشته، چین برای پیشبرد طیفی از اهداف خود، ازجمله توافق تجارت آزاد، تفاهم‌نامه‌ها و مکانیسم‌های همکاری بلندمدت، شدیدا به تعامل با کشورهای آمریکای لاتین وابسته بوده است. حتی ارسال تجهیزات پزشکی اخیر به این منطقه پس از شیوع کرونا ویروس نیز عمدتا در سطح دوجانبه بوده است. با این حال، مشارکت در سازمان‌های منطقه آمریکای لاتین نیز مسیری حیاتی برای تعامل چین با این منطقه محسوب می‌شود.

وب سایت اندیشکده دیالوگ نوشت: این منطقه از زمان آغاز تحکیم روابط چین با این کشورها در اواخر دهه 1990، به‌ویژه برای وزارت امور خارجه چین، حوزه‌ای مورد توجه بوده است. تعامل فزاینده چین با سازمان‌های منطقه‌ای دلایل متعددی دارد. از نظر چین، سازمان هایی نظیر «سازمان کشورهای آمریکایی» و «کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در خصوص آمریکای لاتین و کارائیب»، پنجره‌ای مفید به سیاست و تمایلات دیپلماتیکی آمریکای لاتین بوده و پلتفرمی ارزشمند برای تبیین اولویت‌های سیاسی چین در این منطقه است. در برخی موارد، هدف چین از مشارکت در انجمن‌های منطقه‌ای، جلوگیری از نفوذ تایوان در امور این منطقه بوده است. با این وجود، هدف چین از مشارکت در سازمان‌های خاص، از جمله مشارکت سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری IDB، وابسته به بانک توسعه داخلی آمریکا، منافع اقتصادی و تبلیغاتی نیز بوده است. با در نظر گرفتن نفوذ آمریکا، پکن در سال 2014 به تاسیس انجمن چین- سلاک (China-CELAC Forum) پرداخت تا به عنوان پلتفرمی به تبیین اهداف سیاسی اصلی چین از جمله اهداف مربوط به طرح جاده و کمربند بپردازد. برخلاف برخی چالش‌ها، چین چه از طریق سرمایه‌گذاری در بانک‌های چندجانبه منطقه‌ای چه به عنوان ناظر در دیگر نهادها، به تعامل با سازمان‌های منطقه آمریکای لاتین ادامه داده است.

سیاست‌های متضاد در آمریکای لاتین به‌طور تاریخی تلاش‌ها برای اتحاد این منطقه را محدود کرده است. حتی قدیمی‌ترین نهادهای منطقه‌ای (اتحادیه تجاری یا دیگر اشکال پیشبرد همکاری‌های منطقه‌ای)، سال‌های زیادی به‌واسطه تغییر سیاست‌ها و اولویت‌های کشورهای عضو آن، محدود شده‌اند. درهرحال، بحران کرونا ویروس باعث تشدید گرایشات تفرقه‌آمیز منطقه‌ای شده و کشورها به‌طور قابل توجهی درون‌گرا شده‌اند.

برخلاف چالش‌های مربوط به منطقه آمریکای لاتین، چین طی دو دهه گذشته تعامل خود با نهادهای مختلف این منطقه را در اولویت قرار داده است. دیپلمات‌های چین به ایجاد روابط با همتایان خود در انجمن‌های مختلف آمریکای لاتین ادامه داده‌اند. مشارکت چین در پلتفرم‌های منطقه‌ای آمریکای لاتین به گسترش نفوذ چین و ارتقای وجهه آن در این منطقه کمک می‌کند. همچنین، مشارکت چین در این نهادها به‌طور ضمنی به معنای حمایت این کشور از اهداف توسعه این منطقه محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر، چین از طریق نهادهای منطقه‌ای به تبلیغ مفاهیم توسعه‌ای خاص خود، از جمله «نوآوری، همکاری، سرسبزی، باز بودن و مشارکت» پرداخته است. همچنین، تعامل با نهادهای منطقه‌ای مانع از مشارکت تایوان در نهادهایی می‌شود که برای چین حائز اهمیت است.

 

دیدگاه آمریکای لاتین

مشارکت فزاینده چین در سازمان‌های منطقه‌ای، برای مخاطبان آمریکای لاتین چندان تعجب‌آور نیست. چین در این منطقه در بسیاری از موارد از دیگر کشورهای آسیایی نظیر ژاپن و کره جنوبی پیروی کرده است. بسیاری در این منطقه انتظار دارند که چین در امور اقتصادی منطقه‌ای و حل‌وفصل چالش‌های توسعه پایدار، نقش بیشتری ایفا کند. با توجه به پتانسیل سرمایه‌گذاری چین، سازمان‌های آمریکای لاتین عمدتا از تعامل فزاینده پکن استقبال می‌کنند.

با این حال، علیرغم استقبال گرم نهادهای منطقه‌ای، مقامات مسئول چین در سازمان‌های منطقه آمریکای لاتین و پلتفرم‌های تجارت-محور فرعی، در مقایسه با دیگر اعضای و ناظران با محدودیت بیشتری مواجه بوده و آمریکا و دیگر سهامداران در تصمیم‌گیری‌ها از آزادی عمل بیشتری برخوردارند.

 

مقابله با سلطه آمریکا

سلطه نسبی امریکا در سازمان‌های منطقه آمریکای لاتین، مهم‌ترین مانع تعامل چین با این نهادها بشمار می‌رود. تاثیر این امر به‌ویژه با تشدید تنش‌های چین-آمریکا و بدگمانی شدید مقامات و سیاستمداران آمریکا به حضور چین در آمریکای لاتین، بیشتر شده است.

تنش‌های متقابل چین-آمریکا در این منطقه در زمان دولت دونالد ترامپ افزایش‌یافته است، هرچند که منافع متناقض این دو کشور از سال 2004 مشهود بوده است. با توجه به نفوذ قابل توجه آمریکا در انجمن‌های چندجانبه این منطقه، چین از سال 2012 به دنبال تاسیس پلتفرم هایی جایگزین برای تعامل با این منطقه بوده است. در آن زمان، مقامات چین به دنبال چیزی بودند که نسخه آمریکای لاتین از «انجمن همکاری چین-آمریکا» محسوب می‌شد. این انجمن در سال 2000 توسط چین و رهبران افریقا تاسیس شده و از آن زمان محور اصلی روابط چین-آفریقا بوده است. با این حال، رویکرد چین در ایجاد یک پلتفرم جدید برای تعامل با آمریکای لاتین با نسخه آفریقایی تفاوت چشمگیری داشت.

موفقیت تعامل منطقه‌ای چین در آمریکای لاتین به نفوذ نسبی پکن در نهادهای منطقه‌ای و ظرفیت و کارآمدی خود این نهادها بستگی دارد. چین به تلاش برای پیشبرد اهداف خود در این سازمان‌ها که به‌طور تاریخی تحت سلطه آمریکا هستند، ادامه خواهد داد و مخالفت واشنگتن با تغییرات در نهادهای مالی بین‌المللی برای افزایش قدرت چین در این نهادها نیز ادامه خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *