جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راهبرد ناتو در قبال تهدیدات ضدماهواره‌ای در فضای ماورای جو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اقدام مشترک ناتو در مسائل امنیتی فضای ماورای جو تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که اعضای این ائتلاف در مورد تهدید تسلیحات ضد ماهواره به توافق برسند.

فرانک رز در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: در دسامبر 2019 در دیدار سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن، سران این سازمان با اذعان به این که فن‌آوری، فضای امنیت بین‌المللی را به سرعت متحول می‌سازد، اظهار داشتند که «برای حفظ امنیت، باید آینده نگری داشته باشیم. ما برای حفظ برتری فن‌آورانه خود باید به توسعه دامنه و وسعت فن‌آوری‌های جدید بپردازیم». همچنین، سران ناتو فضای ماورای جو را حوزه‌ای کلیدی قلمداد کرده و اظهار کردند که «ضمن رعایت قوانین بین‌المللی، فضا حوزه‌ای عملیاتی برای ناتو است و در حفظ امنیت ما و مقابله با چالش‌های امنیتی حائز اهمیت است.» وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو پیش از این در ژوئن 2019 سیاست فضایی اولیه‌ای را تصویب کرده بودند، اما جزئیات آن منتشر نشده است.

با توجه به نقش فزاینده فضای ماورای جو در عملیات‌های ناتو و تهدید ضد ماهواره‌ای روسیه و چین، تصمیم ناتو به اعلام فضای ماورای جو به عنوان حوزه‌ای عملیاتی تصمیمی درست بوده است. حال پرسش این است که ناتو چگونه می‌تواند برای تضمین دسترسی مطمئن به فضای ماورای جو و داده‌های مبتنی بر فضا راهبرد اجرایی موثری ارائه کند؟

چنین راهبردی مستلزم چند مولفه است. نخست آنکه ناتو باید درک و فهم خود از تهدید ضد ماهواره را بهبود بخشد. دوم آنکه فضای ماورای جو به‌ویژه در خصوص برنامه‌های دفاعی و فرآیندهای عملیاتی باید «جریان اصلی» داخل ناتو باشد. سوم آنکه ناتو باید همکاری و هماهنگی خود با آمریکا، رهبر این ائتلاف در مسائل فضای ماورای جو را بهبود بخشد. چهارم آنکه ناتو باید حوزه‌های همکاری خود با اتحادیه اروپا در فضای ماورای جو را مشخص کند و آخر اینکه این ائتلاف باید راهی برای ادغام دیپلماسی با راهبرد نهایی خود پیدا کند.

 

تهدید نوظهور تسلیحات ضدماهواره

تهدید تسلیحات ضد ماهواره بر سامانه‌های آمریکا و متحدان آن همچنان رو به افزایش است. همان‌طور که دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی [آمریکا] در شهادت ژانویه 2019 خود در کنگره اشاره کرد: «چین و روسیه به تجهیز نیروی نظامی فضایی و تولید تسلیحات ضد ماهواره جدیدی می‌پردازند تا سامانه‌های فضایی آمریکا و متحدان آن را به مخاطره بیندازند.»

ناتو نیز قربانی فعالیت‌های ضد ماهواره‌ای در جهان واقعی بوده است. اقدام مشترک ناتو در مسائل امنیتی فضای ماورای جو تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که اعضای این ائتلاف در مورد تهدید تسلیحات ضد ماهواره به توافق برسند. موفقیت این اقدامات مستلزم حمایت کامل جامعه اطلاعاتی آمریکاست. همچنین، مقامات ناتو باید اطمینان حاصل کنند که تشکیلات نظامی و سیاسی مربوطه در مورد تهدید تسلیحات ضد ماهواره به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شوند.

در سطح عملیاتی، ناتو باید اطمینان حاصل کند که تمرینات جنگی و رزمایش‌های نظامی مهم شامل فضای ماورای جو نیز خواهد شد. این امر حائز اهمیت است، زیرا اگر ناتو روزی وارد جنگی بزرگ با روسیه شود، دارایی‌ها و اطلاعات فضایی این ائتلاف یکی از اهداف روسیه خواهد بود. بنابراین توجه ناتو به این امر در رزمایش‌ها حائز اهمیت است. در نهایت اثربخشی ناتو در فضای ماورای جو به همکاری مهم‌ترین قدرت فضایی آن یعنی آمریکا بستگی دارد.

علاوه بر موافقت‌نامه‌های سطح بالا، ناتو و آمریکا می‌توانند برای بهبود همکاری و هماهنگی خود اقدامات دیگری نیز انجام دهند. همچنانکه باید مکانیسم‌های مشاوره‌ای شفافی بین فرماندهی فضایی آمریکا، ناتو و نیروی فضایی آمریکا برقرار شود. آمریکا باید در تمرینات جنگی مربوط به فضای ماورای جو، ناتو را مشارکت دهد.

 

همکاری با اتحادیه اروپا

ناتو باید به دنبال راهی برای همکاری با اتحادیه اروپا در فضای ماورای جو باشد، چرا که این اتحادیه سامانه ناوبری جهانی ماهواره‌ای گالیله را راه اندازی کرده است که همانند سیستم جی پی اس آمریکا، قادر به ارائه اطلاعات زمانی و مکانی دقیقی است. همچنین، سامانه گالیله دارای قابلیتی موسوم به پی‌ار‌اس است که در شرایط بحرانی و در صورت اقدام دشمن به جنگ یا نابودی جی پی اس، می‌تواند گزینه‌ای دیگر در اختیار ناتو قرار دهد.

 

نباید دیپلماسی را فراموش کرد

راه‌حل‌های نظامی به تنهایی نمی‌تواند تهدید تسلیحات ضد ماهواره علیه آمریکا و متحدان آن را رفع کند. بدون یک راهبرد جامع دارای مولفه‌های دیپلماتیکی قوی، حفظ انسجام سیاسی کافی برای پیگیری موثر سیاست‌های نظامی برای ناتو دشوار خواهد بود.

البته این مشکل منحصر به فضای ماورای جو نیست. در طول تاریخ، تعادل مناسب بین دفاع و دیپلماسی در راهبرد ناتو همواره با تنش همراه بوده است. به عنوان بخشی از راهبرد کلی ناتو در فضای ماورای جو، این ائتلاف باید گزینه‌ها و پیشنهاداتی در مورد چگونگی پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک خود برای حل تهدیدهای نوظهور در فضای ماورای جو ارائه دهد. به‌ویژه، ناتو باید کمیته خلع سلاح و کنترل تسلیحات را موظف سازد تا نقش این ائتلاف در توسعه قوانین رفتاری برای ترغیب استفاده مسئولانه از فضای ماورای جو را بررسی و پیشنهاد نماید.

اگرچه دولت ترامپ عموما با کنترل تسلیحات مخالف است، اما با ارائه قوانینی برای فضای ماورای جو موافق است. راهبرد موثر ناتو در فضای ماورای جو به توانایی این ائتلاف در ایجاد اتحاد در برابر این تهدید، تبدیل فضای ماورای جو به جریان اصلی نهادهای سیاسی و نظامی ناتو، یافتن راهی برای همکاری با اتحادیه اروپا و گنجاندن دیپلماسی در این راهبرد بستگی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *