جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

اختلاف‌نظر اروپایی‌ها درباره پسابرگزیت و نقش آلمان در تعدیل آن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اقدامات سطحی برای دستیابی به توافق در مورد بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا و واکنش مبهم در قبال شیوع کرونا ویروس نشان می‌دهد که پویایی پسابرگزیت در اروپا سیال و روان نخواهد بود.

اریک براتبرگ و همکاران وی در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد، نوشتند: طی مرحله اول مذاکرات با انگلیس قبل از خروج آن از اتحادیه اروپا در پایان ژانویه 2020، اتفاق‌نظر بین 27 عضو باقی‌مانده این اتحادیه زیاد بود، اما بروز اختلافات فزاینده پس از برگزیت دور از انتظار نبود، زیرا خروج انگلیس شکاف مالی و سیاسی عظیمی برجای می‌گذاشت.

قدرت در این اتحادیه به سمت آلمان و به‌ویژه فرانسه به رهبری رئیس‌جمهور امانوئل مکرونِ بلندپرواز تغییر خواهد کرد. همچنین، خلأ بزرگ‌ترین عضو غیراروپایی این اتحادیه، مرکز قدرت را به سمت اعضای منطقه اروپا سوق داده، کاهش 75 میلیارد یورویی در بودجه اتحادیه اروپا ایجاد کرده و سؤالاتی در مورد مسیر آینده این اتحادیه مطرح می‌کند. مخصوصاً، عدم وجود نفوذ انگلیس در بروکسل، تداوم تعهد اتحادیه اروپا به مسئولیت مالی، تجارت آزاد و گسترش این اتحادیه را به بوته آزمایش می‌گذارد – حوزه‌هایی که انگلیس به‌طور سنتی در آن‌ها پیشتاز بود.

 

دیدگاه اروپای شمالی

اعضای شمالی اتحادیه اروپا شامل کشورها کوچک و متوسط نوردیک و بالتیک و هلند و گاهی هم اتریش، بلژیک و ایرلند است. اگرچه این کشورها گروهی یکسان با رویکردهای مشترک نیستند، اما در مورد تأثیر برگزیت بر آینده اروپا دارای دغدغه‌ها و چشم‌انداز مشابهی هستند.

به‌طور سنتی این کشورها انگلیس را شریک هم‌رأی خود در اتحادیه اروپا و به‌عنوان وزنه‌ای در برابر محور فرانسه-آلمان قلمداد می‌کردند. کشورهای شمالی نگران تغییر رویکرد اتحادیه اروپا پس از برگزیت هستند. کشورهای غیر-منطقه یورو با ایده بودجه مشترک منطقه یورو و اتحاد مالی موافق نبوده و انگلیس هم با اتحاد مالی مخالفت می‌کرد. کشورهای شمالی، راهبردهای خود در اتحادیه اروپا را بر اساس نگرانی‌های خود در خصوص برگزیت تعدیل می‌کنند. نخست آنکه، آن‌ها دیگر نمی‌توانند پشت انگلیس پناه بگیرند و مجبور شده‌اند رویکردهای واقع‌گرایانه‌تری در جهت طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحات اتخاذ کنند. دوم آنکه این کشورها به همکاری‌های بین خود در داخل اتحادیه افزوده و به‌عنوان وزنه‌ای مقابل فرانسه و طرح‌های اصلاحی آن عمل کرده‌اند. سوم آنکه کشورهای شمال اروپا به لزوم افزایش تعامل با فرانسه و آلمان و ایجاد روابط جدید با کشورهای هم‌رأی خود پی برده‌اند. انتظار می‌رود که همکاری بین این کشورها از مسائل مالی فراتر رفته و مسائل سیاسی را نیز شامل شود. پرسش اصلی به توانایی یا عدم توانایی این گروه در ایجاد یک ائتلاف رسمی‌تر مربوط است تا به‌جای ایجاد توازن در برابر آلمان و فرانسه یا مخالفت با طرح‌های دیگران، به ارائه دیدگاه سازنده خویش برای آینده اتحادیه اروپا بپردازند.

 

دیدگاه اروپای مرکزی

اساساً دو موضوع بر بحث پسابرگزیت کشورهای اروپای مرکزی (جمهوری چک، مجارستان، لهستان، اسلواکی معروف به کشورهای V4) حاکم بوده است. نخستین موضوع عبارت است از نگرانی در مورد سرنوشت شهروندان کشورهای اروپای مرکزی ساکن در انگلیس که وجوه ارسالی آن‌ها منبع مهم رشد اقتصاد کشورهایشان محسوب می‌شود. از میان تقریباً 3 میلیون تبعه اتحادیه اروپا که در انگلیس ساکن هستند، شهروندان اروپای مرکزی بیشترین تعداد را به خود اختصاص می‌دهند. دغدغه کشورهای اروپای مرکزی این است که توانایی شهروندان آن‌ها برای زندگی و کار در انگلیس در آینده به مخاطره نیفتد.

موضوع دوم به تأثیر اقتصادی بزرگ برگزیت بر اتحادیه اروپا مربوط است. اگرچه همبستگی اقتصادی کشورهای V4 با انگلیس متوسط بوده و به همین خاطر نیز بسیار کمتر از دیگر کشورهای عضو از برگزیت آسیب می‌بینند، اما به‌واسطه تأثیر برگزیت بر آلمان، به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت؛ چراکه آلمان شریک شماره دو انگلیس و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار یا دومین سرمایه‌گذار بزرگ در کشورهای v4 بشمار می‌رود. علاوه بر این، کشورهای اروپای مرکزی نگران هستند که با برگزیت، گروه کوچکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایجاد یک گروه در حوزه‌های خاص همکاری تنگاتنگی داشته باشند و کشورهای اروپای مرکزی را به حاشیه برانند. این کشورها در مورد تأثیر برگزیت بر سیاست خارجی و دفاعی، توسعه و سیاست تحریمی اتحادیه اروپا نگران بوده و چنین تصور می‌کنند که در تعیین سیاست خارجی این اتحادیه در قبال روسیه، شریک کلیدی خود را از دست داده‌اند. ازاین‌رو، این کشورها به دنبال تضمین شفافیت، جامعیت و تعریف دقیق همکاری بین اتحادیه اروپا و انگلیس هستند.

 

دیدگاه اروپای جنوبی

اعضای جنوبی اتحادیه اروپا شامل قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال و اسپانیاست. برای بسیاری از این کشورها، انگلیس منبع مهم سرمایه‌گذاری و تجارت بوده و همچنین مقصد اصلی نیروی کار مهاجر محسوب می‌شود. این کشورها در مورد پویایی پسا برگزیت در اتحادیه اروپا، مراحل جدید مذاکرات، یا لزوم تقویت رویکردهای خویش، دیدگاه جمعی رسمی ارائه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که همکاری اعضای جنوبی اتحادیه اروپا ازیک‌طرف با فرانسه و از طرف دیگر با کشورهای هم‌فکر و هم‌رأی خود نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 

چشم‌انداز پیش‌رو

اگرچه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکافی عمیق در این اتحادیه ایجاد کرده و گروه‌بندی‌های مختلف نیز به این وضعیت دامن زده است، اما بااین‌حال، آلمان کشوری است که می‌تواند شکاف در اتحادیه اروپا را ترمیم کند. اگرچه دیدگاه مکرون مشهور شده است، اما آلمان از این مزیت برخوردار است که در گروه‌بندی‌ها همواره موضع بی‌طرف داشته است. بااین‌وجود، سیاست آلمان در اتحادیه اروپا نیز مبهم است و تا زمانی که آلمان مسیری واضح اتخاذ نکرده و برای رهبری اتحادیه فعالانه پیش‌قدم نشود، چنددستگی احتمالاً ویژگی اصلی پسابرگزیت اتحادیه اروپا خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *