جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

عبدالمحمد طاهری می گوید: دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌ تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و همزمان با آن مویدی بر آن است که طالبان هیچ گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی ما بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

جنبش دانشجویی دانشگاه کلمبیای آمریکا؛ از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ اسرائیل در غزه  

نیویورک – ایرنا- جنبش «همبستگی با مردم غزه» این بار نه از کف خیابان های آمریکا و توسط گروههای سیاسی بلکه از سوی دانشجویان به پا خواسته است که مرکز آن دانشگاه کلمبیای نیویورک است؛ دانشگاهی که از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ کنونی اسرائیل در غزه سابقه حرکاتی تاثیرگذار داشته است.

فارن پالسی: اعتراهای دانشجویی در آمریکا روابط مستحکم واشنگتن با اسرائیل را برملا کرد

تهران- ایرنا- نشریه فارن پالسی در گزارشی، نوشت: اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا آنچنان که برخی ادعا می‌کنند، بحران فرهنگی یا آموزش عالی ایالات متحده نیست بلکه یک بحران سیاسی در آمریکا است که ریشه در سیاست خارجی واشنگتن و به ویژه روابط نزدیک، مستحکم و طولانی‌مدت آنها با (رژیم) اسرائیل دارد.

Loading

امکان‌سنجی کنترل سه‌جانبه تسلیحات میان آمریکا، روسیه و چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کنترل سه جانبه تسلیحات بین آمریکا، روسیه و چین غیرممکن یا بیهوده نیست. اگرچه در شرایط فعلی، عمده گزینه‌های توافق سه جانبه کنترل تسلیحات تنها در بلندمدت و میان مدت امکانپذیر بوده و برای رسیدن به آن‌ها باید به انتظار نشست، اما آغاز آن ضروری است.

وب سایت اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشت: احتمال دارد که دور بعدی کنترل تسلیحات هسته ای، ابتدا بین آمریکا و روسیه اتفاق بیفتد و واشنگتن و پکن قبل از ورود به کنترل سه جانبه تسلیحات، یک توافق دوجانبه داشته باشند.

با این حال، توافق‌های موجود کنترل تسلیحات هسته‌ای باید تقویت شود. نباید اجازه داد توافق استارت نو که تسلیحات راهبردی آمریکا و روسیه را محدود کرده است، در سال 2021 منقضی شود، بلکه باید آن را 5 سال دیگر تمدید کرد. با توجه به رقابت قدرت‌های بزرگ آمریکا، روسیه و چین، اگر رقابت هسته‌ای و متعارف بدون کنترل ادامه یابد، احتمال تشدید رقابت تسلیحاتی و بحران بی‌ثباتی، به‌ویژه در شرق آسیا، دور از انتظار نیست. از این رو، فروپاشی پیمان منع تسلیحات هسته‌ای میان برد (آی ان اف)، موجب بلاتکلیفی در امنیت منطقه‌ای و جهانی می‌شود و به تشدید رقابت تسلیحاتی در سامانه‌های جنگی مختلف دامن می‌زند.

هرنوع توافق سه جانبه آینده کنترل تسلیحات باید ماهیت نامتقارن توازن هسته‌ای بین آمریکا و چین و همچنین بین روسیه و چین را مد نظر قرار دهد. این عدم تقارن ها، روابط بازدارنده واقعی یا نهفته آن‌ها، مواضع و دکترین آن‌ها و اقدامات بالقوه آینده کنترل تسلیحات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، این عدم تقارن نشان می‌دهد که سیستم کنترل تسلیحات در تعریف و تعیین دامنه کنترل سه جانبه تسلیحات، به میزان خاصی از انعطاف پذیری نیازمند است.

این سه کشور باید آشکارا اذعان کنند که روابط دوجانبه آن‌ها ضعیف‌تر از آن است که ثبات راهبردی را تقویت کند. در این خصوص، سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا مانعی جدی بر سر راه پیشرفت کنترل تسلیحات به شمار می‌روند که در صورت توافق احتمالی، حل و فصل آن امکانپذیر است. در کوتاه‌مدت، همه طرفین باید به اقدامات اعتمادسازی بپردازند که زمینه را برای دور بعدی کاهش تسلیحات، از جمله ارتباطات ارتش-با-ارتش، فعالیت‌های ظرفیت-سازی و افزایش همکاری در هر دو سطح رسمی و غیررسمی فراهم خواهد کرد.

واضح است که یک توافق سه جانبه آینده یا توافق دوجانبه آمریکا – روسیه نمی‌تواند منحصرا مبتنی بر محدودیت توانمندی‌های چین باشد، بلکه هر نوع توافق آینده باید مبتنی بر یک فرمول معاوضه باشد و منافع کشور مربوطه را تا حدی تامین کند.

در خصوص دامنه و میزان توافق سه جانبه بالقوه کنترل تسلیحات، رویکردهای مختلف و در عین حال مشابهی را می‌توان بررسی کرد که تسلیحات موضوع پیمان استارت نو (که در این پیمان، تسلیحات «راهبردی» تلقی شده است) و تسلیحات با برد مقرر در پیمان آی ان اف (اکنون این پیمان معتبر نیست) و سامانه‌های هوا-پایه و دریا-پایه خارج از دامنه زمینی- محور پیمان آی ان اف را دربر گیرد.

برای حل و فصل عدم تقارن بین این سه کشور در سامانه‌ها و در تعداد آن‌ها، توافق مورد نظر کنترل تسلیحات نباید به منظور ایجاد سقف متقارن، به افزایش تعداد مشروعیت بخشد. چنین راه حل احتمالی با ملزومات خلع سلاح بین‌المللی متناقض است. به تناوب می‌توان گزینه ترکیب سامانه‌های خاص و تعیین یک سقف مساوی برای آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

روشن است که توافق سه جانبه کنترل تسلیحات یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه دستیابی به توافق پایدار بین آمریکا، روسیه و چین امری زمان بر است و شاید سال‌ها طول بکشد. به همین خاطر این کار باید از هم اکنون آغاز شود. از آنجا که واشنگتن و مسکو در این زمینه صاحب تجربه هستند، آن‌ها باید به‌طور مشترک به چین نزدیک شوند و مثلا، تجربه خود در خصوص اطلاع رسانی قبل از استقرار موشک و مبادله اطلاعات داده‌های مسافت سنجی تست پروازی را به اشتراک بگذارند. همچنین، مقامات روسیه و آمریکا می‌توانند از همتایان چینی خود دعوت کنند تا بر بازرسی آمریکا- روسیه از سایت ها، نظارت کنند. این امر، به ایجاد عادت همکاری سه-جانبه، قبل از اقدامات اصلی، کمک خواهد کرد.

تا به حال، ایده کنترل چند جانبه (و به‌ویژه سه جانبه) تسلیحات هسته‌ای نتیجه مفیدی تولید نکرده است – هرچند که سیاستمداران و به طور کلی مردم، این ایده را (به خاطر سادگی فریبنده آن) به راحتی می‌پذیرند و با پایان فرایند دوجانبه کنترل تسلیحات مخالفتی نمی‌کنند. از سوی دیگر، مسکو و واشنگتن با تعدادی مسائل جدی مواجه هستند که باید موضوع مذاکرات کنترل تسلیحات باشد. پس از کنار گذاشتن پیمان آی ان اف، این دو کشور باید حداقل به عدم استقرار موشک‌های منع شده در این پیمان در اروپا متعهد باقی بمانند و در مورد اقدامات شفاف‌سازی مناسب به توافق برسند. همچنین، آن‌ها باید پیمان استارت نو را برای پنج سال دیگر تمدید کرده و بلافصله به بحث و بررسی توافقات بعدی بپردازند.

اگر چین با چشمانی باز درس‌های ارزشمند برگرفته را تشخیص داده و از اشتباهات دیگران پرهیز کند، به این نتیجه می‌رسد که از مشارکت در این مبادلات سود خواهد برد. این کشور نباید در اتخاذ اقدامات کوتاه‌مدت اعتماد سازی و آغاز اقدامات بلندمدت کنترل تسلیحات شک و تردید داشته باشد. هیچ کس نمی‌تواند چین را به توافق غیرمنصفانه کنترل تسلیحات مجبور سازد. در حالی که چین به ایفای نقش محوری در صحنه جهانی می‌پردازد، تحقق آرزوی بزرگ رهبران ارشد این کشور، یعنی «ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت»، بدون تعامل در اقدامات کنترل تسلیحات امکانپذیر نیست.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *