جدیدترین مطالب

پشت پرده تنش دو کره بر سر بالن‌های زباله

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌ها و درگیری‌های لفظی میان کره شمالی و کره جنوبی بر سر بالن‌های زباله هر چند موضوع جدی نیست، اما چون در بستر یک تنش تاریخی و طولانی‌مدت روی می‌دهد، حائز اهمیت است.

تحلیلی بر تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک حقوقدان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آراء ممتنع و منفی به قطعنامه شورای حکام درباره ایران نباید اهمیت اصل قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. تجربه تصویب قطعنامه‌های قبلی نشان داده است که قطعنامه‌ها درنهایت تاثیر خود را بر جای می‌گذارند و مسیر پرونده هسته‌ای را به سمت نامطلوبی سوق می‌دهند.

تحلیلی بر اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقامات رژیم اسرائیل، طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه‌جانبه از تل آویو تصویب کرد. طرح تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی، اخیرا با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری‌خواهان حاضر در این نشست رای مثبت دادند.

راهبرد روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی به‌دلیل جنگ اوکراین، مسکو به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش است.

ابهامات و چشم‌انداز طرح جدید آمریکا برای پایان جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، طرح چهار و نیم صفحه‌ای را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ غزه ارائه کرده است. رئیس جمهور آمریکا پس از سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که این طرح پیشنهادی از طرف رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است.

تحلیلی بر طرح‌های صلح ارائه شده برای آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح‌هایی که از سوی برخی دولت‌های عربی و آمریکا برای آتش‌بس در غزه و پایان جنگ مطرح می‌شود، عملیاتی نیستند و بیش از آنکه، نگاه به حل بحران در غزه و رفح داشته باشند، منافع ملی آنها را دنبال می‌کنند.

روند روبه رشد شناسایی دولت مستقل فلسطین در جهان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل گفت که موضع چین درباره موافقت با به رسمیت شناختن دولت فلسطین موضوع تازه‌ای نیست، اما این موافقت و همراهی در روند جهانی موجب تقویت موضع حمایت از فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی می‌شود.

نقش آفرینی فرانسه در غرب آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا درباره تلاش فرانسه برای مذاکره با کشورهای منطقه درباره جنگ غزه گفت: غرب آسیا در حال پوست‌اندازی و دگردیسی است؛ نتانیاهو رفتنی است و همه برای یک تغییر بزرگ خود را آماده می‌کنند.

Loading

أحدث المقالات

پشت پرده تنش دو کره بر سر بالن‌های زباله

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌ها و درگیری‌های لفظی میان کره شمالی و کره جنوبی بر سر بالن‌های زباله هر چند موضوع جدی نیست، اما چون در بستر یک تنش تاریخی و طولانی‌مدت روی می‌دهد، حائز اهمیت است.

تحلیلی بر تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک حقوقدان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آراء ممتنع و منفی به قطعنامه شورای حکام درباره ایران نباید اهمیت اصل قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. تجربه تصویب قطعنامه‌های قبلی نشان داده است که قطعنامه‌ها درنهایت تاثیر خود را بر جای می‌گذارند و مسیر پرونده هسته‌ای را به سمت نامطلوبی سوق می‌دهند.

تحلیلی بر اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقامات رژیم اسرائیل، طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه‌جانبه از تل آویو تصویب کرد. طرح تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی، اخیرا با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری‌خواهان حاضر در این نشست رای مثبت دادند.

راهبرد روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی به‌دلیل جنگ اوکراین، مسکو به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش است.

ابهامات و چشم‌انداز طرح جدید آمریکا برای پایان جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، طرح چهار و نیم صفحه‌ای را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ غزه ارائه کرده است. رئیس جمهور آمریکا پس از سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که این طرح پیشنهادی از طرف رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است.

تحلیلی بر طرح‌های صلح ارائه شده برای آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح‌هایی که از سوی برخی دولت‌های عربی و آمریکا برای آتش‌بس در غزه و پایان جنگ مطرح می‌شود، عملیاتی نیستند و بیش از آنکه، نگاه به حل بحران در غزه و رفح داشته باشند، منافع ملی آنها را دنبال می‌کنند.

پیشنهادهای ایران به گروه بریکس در عرصه حمل‌ونقل

مسکو- ایرنا- نخستین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس با طرح پیشنهادهای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها در عرصه حمل‌ونقل و لجستیک همراه بود.

Loading

امکان‌سنجی کنترل سه‌جانبه تسلیحات میان آمریکا، روسیه و چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کنترل سه جانبه تسلیحات بین آمریکا، روسیه و چین غیرممکن یا بیهوده نیست. اگرچه در شرایط فعلی، عمده گزینه‌های توافق سه جانبه کنترل تسلیحات تنها در بلندمدت و میان مدت امکانپذیر بوده و برای رسیدن به آن‌ها باید به انتظار نشست، اما آغاز آن ضروری است.

وب سایت اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشت: احتمال دارد که دور بعدی کنترل تسلیحات هسته ای، ابتدا بین آمریکا و روسیه اتفاق بیفتد و واشنگتن و پکن قبل از ورود به کنترل سه جانبه تسلیحات، یک توافق دوجانبه داشته باشند.

با این حال، توافق‌های موجود کنترل تسلیحات هسته‌ای باید تقویت شود. نباید اجازه داد توافق استارت نو که تسلیحات راهبردی آمریکا و روسیه را محدود کرده است، در سال 2021 منقضی شود، بلکه باید آن را 5 سال دیگر تمدید کرد. با توجه به رقابت قدرت‌های بزرگ آمریکا، روسیه و چین، اگر رقابت هسته‌ای و متعارف بدون کنترل ادامه یابد، احتمال تشدید رقابت تسلیحاتی و بحران بی‌ثباتی، به‌ویژه در شرق آسیا، دور از انتظار نیست. از این رو، فروپاشی پیمان منع تسلیحات هسته‌ای میان برد (آی ان اف)، موجب بلاتکلیفی در امنیت منطقه‌ای و جهانی می‌شود و به تشدید رقابت تسلیحاتی در سامانه‌های جنگی مختلف دامن می‌زند.

هرنوع توافق سه جانبه آینده کنترل تسلیحات باید ماهیت نامتقارن توازن هسته‌ای بین آمریکا و چین و همچنین بین روسیه و چین را مد نظر قرار دهد. این عدم تقارن ها، روابط بازدارنده واقعی یا نهفته آن‌ها، مواضع و دکترین آن‌ها و اقدامات بالقوه آینده کنترل تسلیحات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، این عدم تقارن نشان می‌دهد که سیستم کنترل تسلیحات در تعریف و تعیین دامنه کنترل سه جانبه تسلیحات، به میزان خاصی از انعطاف پذیری نیازمند است.

این سه کشور باید آشکارا اذعان کنند که روابط دوجانبه آن‌ها ضعیف‌تر از آن است که ثبات راهبردی را تقویت کند. در این خصوص، سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا مانعی جدی بر سر راه پیشرفت کنترل تسلیحات به شمار می‌روند که در صورت توافق احتمالی، حل و فصل آن امکانپذیر است. در کوتاه‌مدت، همه طرفین باید به اقدامات اعتمادسازی بپردازند که زمینه را برای دور بعدی کاهش تسلیحات، از جمله ارتباطات ارتش-با-ارتش، فعالیت‌های ظرفیت-سازی و افزایش همکاری در هر دو سطح رسمی و غیررسمی فراهم خواهد کرد.

واضح است که یک توافق سه جانبه آینده یا توافق دوجانبه آمریکا – روسیه نمی‌تواند منحصرا مبتنی بر محدودیت توانمندی‌های چین باشد، بلکه هر نوع توافق آینده باید مبتنی بر یک فرمول معاوضه باشد و منافع کشور مربوطه را تا حدی تامین کند.

در خصوص دامنه و میزان توافق سه جانبه بالقوه کنترل تسلیحات، رویکردهای مختلف و در عین حال مشابهی را می‌توان بررسی کرد که تسلیحات موضوع پیمان استارت نو (که در این پیمان، تسلیحات «راهبردی» تلقی شده است) و تسلیحات با برد مقرر در پیمان آی ان اف (اکنون این پیمان معتبر نیست) و سامانه‌های هوا-پایه و دریا-پایه خارج از دامنه زمینی- محور پیمان آی ان اف را دربر گیرد.

برای حل و فصل عدم تقارن بین این سه کشور در سامانه‌ها و در تعداد آن‌ها، توافق مورد نظر کنترل تسلیحات نباید به منظور ایجاد سقف متقارن، به افزایش تعداد مشروعیت بخشد. چنین راه حل احتمالی با ملزومات خلع سلاح بین‌المللی متناقض است. به تناوب می‌توان گزینه ترکیب سامانه‌های خاص و تعیین یک سقف مساوی برای آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

روشن است که توافق سه جانبه کنترل تسلیحات یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه دستیابی به توافق پایدار بین آمریکا، روسیه و چین امری زمان بر است و شاید سال‌ها طول بکشد. به همین خاطر این کار باید از هم اکنون آغاز شود. از آنجا که واشنگتن و مسکو در این زمینه صاحب تجربه هستند، آن‌ها باید به‌طور مشترک به چین نزدیک شوند و مثلا، تجربه خود در خصوص اطلاع رسانی قبل از استقرار موشک و مبادله اطلاعات داده‌های مسافت سنجی تست پروازی را به اشتراک بگذارند. همچنین، مقامات روسیه و آمریکا می‌توانند از همتایان چینی خود دعوت کنند تا بر بازرسی آمریکا- روسیه از سایت ها، نظارت کنند. این امر، به ایجاد عادت همکاری سه-جانبه، قبل از اقدامات اصلی، کمک خواهد کرد.

تا به حال، ایده کنترل چند جانبه (و به‌ویژه سه جانبه) تسلیحات هسته‌ای نتیجه مفیدی تولید نکرده است – هرچند که سیاستمداران و به طور کلی مردم، این ایده را (به خاطر سادگی فریبنده آن) به راحتی می‌پذیرند و با پایان فرایند دوجانبه کنترل تسلیحات مخالفتی نمی‌کنند. از سوی دیگر، مسکو و واشنگتن با تعدادی مسائل جدی مواجه هستند که باید موضوع مذاکرات کنترل تسلیحات باشد. پس از کنار گذاشتن پیمان آی ان اف، این دو کشور باید حداقل به عدم استقرار موشک‌های منع شده در این پیمان در اروپا متعهد باقی بمانند و در مورد اقدامات شفاف‌سازی مناسب به توافق برسند. همچنین، آن‌ها باید پیمان استارت نو را برای پنج سال دیگر تمدید کرده و بلافصله به بحث و بررسی توافقات بعدی بپردازند.

اگر چین با چشمانی باز درس‌های ارزشمند برگرفته را تشخیص داده و از اشتباهات دیگران پرهیز کند، به این نتیجه می‌رسد که از مشارکت در این مبادلات سود خواهد برد. این کشور نباید در اتخاذ اقدامات کوتاه‌مدت اعتماد سازی و آغاز اقدامات بلندمدت کنترل تسلیحات شک و تردید داشته باشد. هیچ کس نمی‌تواند چین را به توافق غیرمنصفانه کنترل تسلیحات مجبور سازد. در حالی که چین به ایفای نقش محوری در صحنه جهانی می‌پردازد، تحقق آرزوی بزرگ رهبران ارشد این کشور، یعنی «ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت»، بدون تعامل در اقدامات کنترل تسلیحات امکانپذیر نیست.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *