جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

چشم‌انداز نامعلوم صلح در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سال 2011، آمریکا در حالی از قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل در اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی حمایت کرد که نیروهای لیبی وفادار به دیکتاتور معمر قذافی برای شکست ارتش مردمی این کشور آماده می‌شدند. ائتلاف به رهبری آمریکا با اجرای منطقه پرواز ممنوع، نیروهای وفادار به قذافی را نابود کرده و به اپوزیسیون امکان داد تا این دیکتاتور دیرینه را سرنگون سازند.

امیر اسمر در یادداشتی که وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: پیش فرض نیروهای مداخله گر این بود که با سرنگونی دیکتاتوری قذافی، مردم لیبی یک دولت منتخب مردمی و نهادهای ملی جدید ایجاد کرده و به کمک منابع سوخت فسیلی عظیم کشور خویش، به امور بازسازی کشور خود خواهند پرداخت. اما چیزی که پس از آن در لیبی اتفاق افتاد، هیچ شباهتی با این چشم انداز نداشت. پس از سقوط قذافی، دولت مرکزی کارآمدی در لیبی تشکیل نشد و قدرت‌های همسایه از پیامدهای چنددستگی و شکست لیبی رنج بردند. تعدادی از قدرت‌های اروپایی و منطقه‌ای مداخله کردند اما قادر به تثیبت این کشور نشدند – برخی از کشورها نیز در این آشوب سرمایه‌گذاری کردند. در نتیجه، علیرغم تلاش‌های اخیر برای صلح، لیبی ممکن است به پرتگاه اختلافات بلندمدت سقوط کند.

از زمان سقوط قذافی، اتفاقات زیادی افتاده است. اختلافات اجتماعی و منطقه‌ای دیرینه که رژیم قذافی آنها را سرکوب کرده بود، دوباره سر باز کرده اند. ساختار‌های محلی، نظیر شهرها و قبیله‌ها به کانون قدرت، دفاع و گاهی تهاجم علیه جوامع مجاور تبدیل شده است. گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان مسلح از این آشوب بهره برداری کرده و مناطق بدون کنترل دولتی را به پایگاهی برای جنایات سازمان یافته و افراط گرایی تبدیل کرده و به چنددستگی این کشور دامن زده و تهدیدی برای همسایگان لیبی به وجود آورده اند. با قدرت گیری عناصر محلی، مشروعیت دولت مرکزی و انتخابات به واسطه مشارکت پایین رﺃی دهندگان، شبه نظامیان مسلح و احکام قضایی، کاهش یافته است. مجلس نمایندگان، که در سال 2014 با مشارکت پایین رﺃی دهندگان انتخاب شده است، پس از تصرف طرابلس توسط یک گروه شبه نظامی اهل مصراته، طرابلس را ترک کرده و بساط خود را در «طبرق» در شرق لیبی، پهن کرده است. شبه نظامیان مصراته، به احیای کنگره ملی پرداختند که قرار بود مجلس نمایندگان جایگزین آن باشد.

خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش، یک طرف جنگ فعلی است. وی با تشکیل یک گروه شبه نظامی (موسوم به ارتش ملی لیبی) از میان جناح‌ها و قبایل لیبی، به تصرف سرزمین‌هایی از شرق حوالی بنغازی تا جنوب و غرب پرداخته است. حفتر حمایت مجلس نمایندگان در طبرق را نیز به‌دست آورده و تحت لوای مبارزه با تروریسم، کمک‌های خارجی عظیمی دریافت کرده است. فرانسه و روسیه نگران گسترش افراط گرایان خشونت طلب در اروپا بوده و خلیفه حفتر را فرصتی برای تثبیت لیبی، کاهش مناطق بدون کنترل دولتی و مهار تهدید اسلام‌گرایی قلمداد می‌کنند. کشورهای عربی نیز خیزش 2011 کشورهای عربی را تهدیدی برای دولت خویش و ثبات منطقه‌ای تلقی کرده و از حفتر حمایت می‌کنند.

در طرف دیگر جنگ، دولت وفاق ملی قرار دارد که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و اواخر 2015 توسط سازمان ملل برای اتحاد مجلس نمایندگان و کنگره ملی تشکیل شده است. دولت وفاق ملی، علاوه بر رسمیت بین‌المللی، مورد حمایت برخی کشورهای اروپایی، قطر و ترکیه و همچنین بعضی سازمان‌های بین‌المللی است. دولت وفاق ملی فاقد منابع بوده و به شبه نظامیان متحد خود وابسته است. با این حال، این دولت در اتحاد جناح‌های نظامی و سیاسی رقیب حامی خویش موفق نبوده است. مجلس نمایندگان، علیرغم موافقت با ادغام در دولت وفاق ملی، سرانجام از این اتحاد صرف نظر کرده و با اعضای کابینه دولت وفاق ملی مخالفت کرد – ظاهرا با این ادعا که اعضای این کابینه، اسلامگرا هستند. این ادعا به خلیفه حفتر امکان داد تا طرح‌های دیپلماتیک را نادیده گرفته و به ادامه جنگ بپردازد و شانس خود را به عنوان مرد قدرتمند بعدی لیبی افزایش دهد. پس از به‌دست آوردن کنترل بیش‌تر لیبی، ارتش ملی لیبی در تلاش برای شکست دولت وفاق ملی، آوریل 2019 به محاصره طرابلس پرداخت اما این حمله تا به حال در حومه پایتخت به بن بست رسیده است.

تا 17 فوریه 2020، جنگ لیبی نهمین سال خود را تجربه کرده و از سواحل این کشور فراتر رفته است. برخی از کشورهایی که در مداخله نخست 2011 مشارکت داشتند، اکنون با پیامدهای بی‌ثباتی لیبی دست و پنجه نرم می‌کنند. لیبی به پناهگاه گروه‌های تروریستی، از جمله عمال القاعده و داعش، تبدیل شده است. فقدان امنیت در لیبی، این کشور را به شاهراهی برای هجوم پناهجویان از جنوب صحرای آفریقا به اروپا تبدیل کرده است، در حالی که اروپا هم اکنون گرفتار مدیریت هجوم پناهجویان از افغانستان، سوریه و مناطق دیگر است.

بنابراین، حل و فصل جنگ لیبی همچنان دست نیافتنی است. این کشور همچنان از آوارگی‌های چشمگیر رنج برده و به پایگاه سازمان‌های جنایی و تروریستی تبدیل شده است. اکنون تهدید لیبی برای همسایگان خود و برای متحدان اروپایی آمریکا بیش از زمان قذافی است. برخلاف تحریم تسلیحلاتی نه ساله سازمان ملل، ستیزه جویان لیبی از لحاظ تسلیحات، مزدور و پشتیبانی هوایی به اندازه کافی تامین می‌شوند تا این جنگ تا مدت‌ها ادامه یابد. در نبود تمایل واقعی مردم لیبی به پایان جنگ، این کشور همچنان چند دسته باقی مانده و فعالان خارجی نیز به دنبال غلبه بر رقیب و تشدید اختلافات خواهند بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *