جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

تمایل فرانسه برای گفتگوی راهبردی دفاعی امنیتی با آلمان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: فرانسه به دنبال بازدارندگی هسته‌ای است، چراکه آن را مؤلفه اساسی برای حاکمیت خود و اروپا قلمداد می‌کند.

شاهین ولی در مطلبی که شورای روابط خارجی آلمان آن را منتشر ساخت، نوشت: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در فوریه 2020 در خصوص سیاست فرانسه در ارتباط با بازدارندگی هسته‌ای سخنرانی کرد. سخنرانی مکرون با مصاحبه وی با رسانه‌ها در کنفرانس امنیتی مونیخ در 15 فوریه 2020 کامل شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی یادشده و در کنفرانس امنیتی مونیخ قویاً بر پی‌جویی دیالوگ راهبردی با شرکای اروپایی، ازجمله شامل بحث و بررسی پیرامون نقش بازدارندگی هسته‌ای همراه با سیاست دفاعی و امنیتی متعارف تأکید کرد.

هدف وی، دوگانه بود. از یک‌سو، فرانسه به دنبال تقویت استقلال راهبردی اروپا در بستری است که در آن آمریکا به‌طور فزاینده متحدی غیرقابل اتکا و غیرقابل‌پیش‌بینی قلمداد می‌شود. از سوی دیگر، پاریس به دنبال تعامل با آلمان در زمینه مسائل دفاعی و امنیتی است نه اینکه صرفاً دریافت‌کننده نهایی مسائل مرتبط با ناحیه یورو یا سیاست صنعتی اتحادیه اروپا باشد.

سخنرانی مکرون در بستر ژئواستراتژیکی و هسته‌ای متفاوت از سال‌های گذشته ایراد شد. اول اینکه تاکید کرد: بازگشت آزمایش و تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و رد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد توسط آمریکا که در سال 2021 منقضی می‌شود و تهدید واشنگتن به عدم تمدید پیمان استارت که در سال 2021 منقضی می‌شود، نگرانی‌ها درباره اشاعه هسته‌ای را افزایش داده است.

دوم اینکه اظهار داشت: فناوری هسته‌ای هم در آمریکا و هم در روسیه افزایش یافته است که نتیجه این افزایش، تجهیزات مافوق صوت برای تسلیحات هسته‌ای، اژدرافکن‌های قاره‌پیما و تسلیحات مجهز به قطعات هسته‌ای و رادیو اکتیو است که مرز بین جنگ‌افزار شیمیایی و متعارف را از بین برده است.

سوم اینکه افزود: به‌موازات افزایش بی‌ثباتی ژئواستراتژیک و خطرها، فشارهای مردمی برای برچیدن تسلیحات هسته‌ای در سراسر جهان، به‌ویژه از زمان معاهده منع تسلیحات هسته‌ای در سپتامبر 2017 توسط 80 کشور شامل اتریش و ایرلند بیشتر شده است.

دکترین بازدارندگی هسته‌ای فرانسه برای واکنش به تهدیدها با ماهیت هسته‌ای طراحی شده، اما اینک به پیوستار نیروی نظامی متعارف این کشور ارتقا یافته است. تهدید کلی اولیه برای وارد ساختن خسارت غیرقابل قبول و تخریب سرزمین و جمعیت به‌تدریج به تهدید راهبردی‌تر علیه اهداف اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است. بعلاوه، تعریف فرانسه از منافع حیاتی گسترش یافته و بُعد اروپایی پیدا کرده است.

فرانسه همچنان بازدارندگی هسته‌ای را به‌عنوان مؤلف اساسی برای دفاع و حفاظت از حاکمیت خود و اروپا قلمداد می‌کند. دولت فعلی فرانسه عقب‌نشینی آمریکا که بعد از جنگ عراق شروع شد و در دوره دولت ترامپ نمایان گردید را دلیل اصلی استراتژی هسته‌ای مستقل خود قلمداد می‌نماید.

مکرون تأکید دارد که امنیت اروپا باید بر پایه دو رکن ایجاد شود: ناتو و ظرفیت دفاعی اروپا. ظرفیت دفاعی اروپا مستلزم ظرفیت دفاعی مشترک و بازدارندگی هسته‌ای است. فرانسه برنامه مالی چندساله برای بخش نظامی دارد که شامل اختصاص 37 میلیارد یورو است و این میزان اعتبار مالی طی سال‌های 2019 لغایت 2025 فقط به استراتژی بازدارندگی هسته‌ای اختصاص می‌یابد. این تعهد مالی احتمالاً تا سال 2030 برای توسعه فناوری‌های جدید همچون سیستم‌های مافوق صوت افزایش خواهد یافت.

تاکنون واکنش آلمان و بقیه اروپا به درخواست مکرون برای دیالوگ راهبردی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای محدود بوده است. از زمان سخنرانی اَلن ژوپه، نخست‌وزیر فرانسه در سال 1995 در ارتباط با سیاست هسته‌ای جسورانه که در آن وی پیشنهاد بازدارندگی هسته‌ای یکپارچه همراه با شرکای اروپایی را مطرح نمود، آلمان و فرانسه فقط به گفتگو در این زمینه اکتفا کردند؛ اما فرانسه و انگلیس پیشرفت قابل‌توجهی در این خصوص داشته‌اند.

جای تأسف خواهد بود چنانچه دیالوگ بی‌ثمر فرانسه و آلمان برای یک نسل دیگر ادامه داشته باشد. ممکن است پیشنهاد مکرون برای همکاری با آلمان ناقص باشد، اما می‌تواند آغازی برای مباحث سیاسی در داخل آلمان باشد.

رودریچ کیستواتر، عضو حزب دمکرات مسیحی و سخنگوی کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان پیشنهاد کرده است که پیمان فرانسه – انگلیس می‌تواند اساسی برای راهبرد بازدارندگی هسته‌ای اروپا باشد و از محل بودجه نظامی اروپا تأمین مالی شود.

راینر آرنولد از حزب سوسیال دمکرات و سخنگوی دفاعی پارلمان آلمان پیشنهاد مکرون را رد کرد و گفت این امر موجب تضعیف ناتو خواهد شد که برای آمریکا غیرقابل قبول است.

جوهان وادفول، معاون گروه نمایندگان پارلمانی آلمان پیشنهاد کرد که استراتژی هسته‌ای اروپا می‌تواند قابل‌قبول باشد چنانچه به‌طور کامل تحت فرماندهی ناتو باشد. از سوی دیگر، وزیر دفاع آلمان ضمن پاسخ محافظه‌کارانه به پیشنهاد مکرون، علاقه کمی به هرگونه پیشنهادی ورای ناتو نشان داد.

حزب سبزهای آلمان همچنان خواهان خلع سلاح هسته‌ای در سطح جهانی و درنتیجه برای تعامل بیشتر در این قبیل مسائل ژئواستراتژیک بی‌میل هستند.

بعید است پیشنهاد مکرون برای راهبرد بازدارندگی هسته‌ای اروپا تغییری در واکنش‌های مختلف مقامات آلمان ایجاد کند. پیشنهاد یادشده باید به‌عنوان فرصتی برای نسل آتی رهبران آلمان جهت آغاز دیالوگ، ابتدا در داخل آلمان و سپس با فرانسه مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه این قبیل مباحث دشوار و طولانی است همانند مباحث مربوط به پول واحد اروپایی (یورو)، اما غیرقابل‌اجتناب است. این مباحث باید به موضع منسجم و یکپارچه آلمان منجر شود. اگر آلمان بلادرنگ اصل بازدارندگی هسته‌ای را رد کند، در آن صورت همانند اتریش و ایرلند باید معاهده منع تسلیحات هسته‌ای سال 2017 را امضا و تصویب کند.

چنانچه آلمان اصل بازدارندگی هسته‌ای را در بستر ناتو و تضمین امنیتی آمریکا بپذیرد، معلوم نیست چرا این کشور استراتژی بازدارندگی هسته‌ای مستقل اروپا را رد می‌کند. اگر آلمان اصل بازدارندگی هسته‌ای مستقل را بپذیرد، فرانسه و آلمان در عمل می‌توانند یکپارچگی سرزمینی و جمعیتی خود را به‌عنوان بخشی از منافع حیاتی یکدیگر بپذیرند.

آلمان باید تصمیم بگیرد که خواهان گسترش چتر هسته‌ای فرانسه برای حفاظت از سرزمین و جمعیت خود است یا اینکه به‌تدریج می‌خواهد دکترین، استراتژی، فرماندهی و نیروهای هسته‌ای یکپارچه مشترک بین دو کشور را توسعه دهد.

در پایان گفتگو بین آلمان و فرانسه، دو کشور می‌توانند به‌صورت مشترک مسئول سیاست امنیتی اروپا باشند و فرماندهی مشترک نیروی بازدارندگی هسته‌ای اروپا را در اختیار گیرند. البته چنین همکاری می‌تواند چالش حقوقی در ارتباط با معاهده منع اشاعه هسته‌ای ایجاد کند که این دو کشور آن را امضا کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *