جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن وارد عربستان شد

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در اولین ایستگاه از سفر منطقه‌ای خود وارد عربستان سعودی شد.

حماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویم

یکی از رهبران ارشد حماس با تاکید بر اینکه این جنبش هرگز توافقی که شامل آتش‌بس جامع نباشد را نمی‌پذیرد تاکید کرد که ما برای رسیدن به توافق جدی هستیم اما تسلیم هیچگونه فشار آمریکایی نمی‌شویم.

Loading

آینده عمان پس از سلطان قابوس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طی دهه‌های گذشته، جامعه بین‌المللی همواره درباره طرح جانشینی نامعلوم عمان ابراز نگرانی می‌کرد. چرا که سلطان قابوس بن سعید هیچ وارثی نداشت و می‌خواست در زمان حیات خویش نام جانشین خود را آشکار نکند. این نگرانی بارها عامل اضطراب سرمایه گذاران و سهامداران شده بود. اگرچه عمانی‌ها به همه اطمینان می‌دادند که خلائی در قدرت اتفاق نخواهد افتاد، اما چشم پوشی از این بلاتکلیفی ممکن نبود.

وب سایت شورای آتلانتیک در یادداشتی نوشت: روز 10 ژانویه، مسقط با این خبر ناراحت کننده بیدار شد که عمان رهبر محبوب خود را از دست داده است و جهان شاهد خاکسپاری رهبری بود که عمان کنونی را ساخته بود. همان روز عمان شفافیتی به منطقه و جهان نشان داد که قبلا دیده نشده بود. در عرض چهار روز، حاکم فقید به خاک سپرده شد و شخص دیگری طی یک انتقال مسالمت آمیز و صلح آمیز قدرت بدون نزاع و درگیری به پادشاهی منصوب شد.

این انتقال قدرت و انتخاب سلطان پیامی به جهان در مورد دیدگاه عمان از آینده خود و منطقه ارسال کرد. یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه کهنه کار عمان، در نشست داووس در مورد چشم انداز ژئوپلیتیکی خاورمیانه گفت: «باید از خود بپرسیم که میخواهیم در پنجاه شصت سال آینده در خاورمیانه چگونه باشیم… باید در مورد آینده فکر کنیم».

آرامش و سکوت عمان در منطقه معروف است. برخی اظهار می‌کنند که چرا عمان در مسائل خاورمیانه از هیچ طرفی حمایت نمی‌کند. برخی پا را فراتر نهاده و در مورد موضع عمان در جنگ فلسطین- اسرائیل، مسقط را به دوستی با دشمن متهم کرده اند. این در حالی است که عمان از یک سیاست خارجی مستقل سرچشمه می‌گیرد: دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس.

عمان کشوری صلح آمیز است که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند. عمان راه حل را در صلح جستجو می‌کند نه در جنگ. این امر در انتخاب جانشین سلطان قابوس کاملا مشهود بود. انتخاب سلطان هیثم بن طارق به رهبری عمان حاوی یک پیام بود. وی دیپلمات درجه یک، دبیرکل سابق وزارت امور خارجه و وزیر میراث فرهنگی بود. تجربه سلطان هیثم برای ادامه سیاست خارجی عمان کاملا مناسب بود. اما مهمتر از آن، انتخاب وی پیامی به مردم عمان و جهان فرستاد که عمان برای همه آینده‌ای توام با صلح و رفاه می‌خواهد.

بنابراین، آینده عمان چگونه خواهد بود؟ در اولین حضور نمایندگان عمان در داووس تحت رهبری جدید، بیانات علی السونیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان، روشن ساخت که سیاست خارجی عمان تغییری نخواهد کرد و مسقط راه سلطان قابوس را ادامه خواهد داد و روابط خود با جهان را حفظ خواهد کرد.

عمان با توجه به واقعیات، کاملا می‌داند که تنگه هرمز دارایی با ارزشی است که اگر عمان از موقعیت خود به عنوان میانجیگری صلح آمیز غفلت کند، همسایگان آن به دنبال این دارایی خواهند بود. با افزایش نگرانی‌های امنیتی، به‌ویژه در طول تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا در ژانویه، مسقط بیش از پیش در موقعیت حساس و شکننده قرار گرفته بود. اما عمان با این آگاهی دست به اقدام عاجل زده و ثابت کرد که از طریق راهبردهای فراگیر قادر به حل اختلافات منطقه و ترغیب و تقویت همزیستی مسالمت آمیز است.

با این حال، چالش مهم سلطان هیثم مسائل داخلی است که مهم‌ترین آنها سیاستگذاری برای تقویت رشد اقتصادی، تقویت مشارکت هرچه بیش‌تر بخش خصوصی و حل نرخ بالای بیکاری از طریق توانمندسازی جوانان عمان است که بیش از نصف جمعیت 4.6 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند. من به عنوان عضو فعال «طرح ملی تقویت تنوع اقتصادی»، می‌دانم که جوانان چیزهای زیادی درباره این طرح‌ها شنیده اند اما ظاهرا دولت تمایلی ندارد تا رهبری راهبرد آینده را به نسل ما بسپارد. کابینه فعلی دولت عمان هیچ عضو زیر 35 سالی ندارد و اکثر آنها به مدت بیش از یک دهه این پست‌ها را اشغال کرده اند. تنوع اقتصادی ضروری است اما تنوع در مجریان این راهبردها و دیدگاه‌ها نیز لازم است. تفویض امور کشور به دستان نسل جوان بیانگر اعتماد مسقط به جوانان عمان خواهد بود و ارائه جایگاهی به آنها در میز تصمیم گیری از ایمان به توانایی آنها برای رهبری آینده میهن حکایت خواهد کرد.

سلطان هیثم در اولین سخنرانی خود در مراسم چهلم سلطان قابوس از مردم این کشور خواست تا در مسیر جدید عمان برای ایجاد رنسانسی دیگر، به رهبر جدید اعتماد کنند. وی بر هدف خود برای اصلاح ساختار تشکیلات دولتی، پاسخگوسازی مسئولان و اهمیت نسل جوان تاکید کرد. شاید سلطان هیثم به این زودی نتواند جای سلطان قابوس را پر کند اما مردم عمان مطمئن هستند که تجربه او در ریاست طرح چشم انداز 2040 عمان، وی را برای این کار آماده کرده و امیدوار هستند که جوانان بیشتری در پست‌های رهبری دولت دیده شود.

در عین حال که عمانی ها، پیر و جوان، هنوز در غم از دست دادن سلطان قابوس هستند، اما به نحوه اداره آینده کشورشان افتخار می‌کنند. میراث سلطان قابوس در فصل جدید تاریخ عمان ادامه خواهد یافت و این میراث عبارتست از یک کشور آینده نگر که دیگران را بی‌دلیل تحریک نکرده و ثبات را به خطر نمی‌اندازد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *