جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

آینده عمان پس از سلطان قابوس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طی دهه‌های گذشته، جامعه بین‌المللی همواره درباره طرح جانشینی نامعلوم عمان ابراز نگرانی می‌کرد. چرا که سلطان قابوس بن سعید هیچ وارثی نداشت و می‌خواست در زمان حیات خویش نام جانشین خود را آشکار نکند. این نگرانی بارها عامل اضطراب سرمایه گذاران و سهامداران شده بود. اگرچه عمانی‌ها به همه اطمینان می‌دادند که خلائی در قدرت اتفاق نخواهد افتاد، اما چشم پوشی از این بلاتکلیفی ممکن نبود.

وب سایت شورای آتلانتیک در یادداشتی نوشت: روز 10 ژانویه، مسقط با این خبر ناراحت کننده بیدار شد که عمان رهبر محبوب خود را از دست داده است و جهان شاهد خاکسپاری رهبری بود که عمان کنونی را ساخته بود. همان روز عمان شفافیتی به منطقه و جهان نشان داد که قبلا دیده نشده بود. در عرض چهار روز، حاکم فقید به خاک سپرده شد و شخص دیگری طی یک انتقال مسالمت آمیز و صلح آمیز قدرت بدون نزاع و درگیری به پادشاهی منصوب شد.

این انتقال قدرت و انتخاب سلطان پیامی به جهان در مورد دیدگاه عمان از آینده خود و منطقه ارسال کرد. یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه کهنه کار عمان، در نشست داووس در مورد چشم انداز ژئوپلیتیکی خاورمیانه گفت: «باید از خود بپرسیم که میخواهیم در پنجاه شصت سال آینده در خاورمیانه چگونه باشیم… باید در مورد آینده فکر کنیم».

آرامش و سکوت عمان در منطقه معروف است. برخی اظهار می‌کنند که چرا عمان در مسائل خاورمیانه از هیچ طرفی حمایت نمی‌کند. برخی پا را فراتر نهاده و در مورد موضع عمان در جنگ فلسطین- اسرائیل، مسقط را به دوستی با دشمن متهم کرده اند. این در حالی است که عمان از یک سیاست خارجی مستقل سرچشمه می‌گیرد: دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس.

عمان کشوری صلح آمیز است که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند. عمان راه حل را در صلح جستجو می‌کند نه در جنگ. این امر در انتخاب جانشین سلطان قابوس کاملا مشهود بود. انتخاب سلطان هیثم بن طارق به رهبری عمان حاوی یک پیام بود. وی دیپلمات درجه یک، دبیرکل سابق وزارت امور خارجه و وزیر میراث فرهنگی بود. تجربه سلطان هیثم برای ادامه سیاست خارجی عمان کاملا مناسب بود. اما مهمتر از آن، انتخاب وی پیامی به مردم عمان و جهان فرستاد که عمان برای همه آینده‌ای توام با صلح و رفاه می‌خواهد.

بنابراین، آینده عمان چگونه خواهد بود؟ در اولین حضور نمایندگان عمان در داووس تحت رهبری جدید، بیانات علی السونیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان، روشن ساخت که سیاست خارجی عمان تغییری نخواهد کرد و مسقط راه سلطان قابوس را ادامه خواهد داد و روابط خود با جهان را حفظ خواهد کرد.

عمان با توجه به واقعیات، کاملا می‌داند که تنگه هرمز دارایی با ارزشی است که اگر عمان از موقعیت خود به عنوان میانجیگری صلح آمیز غفلت کند، همسایگان آن به دنبال این دارایی خواهند بود. با افزایش نگرانی‌های امنیتی، به‌ویژه در طول تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا در ژانویه، مسقط بیش از پیش در موقعیت حساس و شکننده قرار گرفته بود. اما عمان با این آگاهی دست به اقدام عاجل زده و ثابت کرد که از طریق راهبردهای فراگیر قادر به حل اختلافات منطقه و ترغیب و تقویت همزیستی مسالمت آمیز است.

با این حال، چالش مهم سلطان هیثم مسائل داخلی است که مهم‌ترین آنها سیاستگذاری برای تقویت رشد اقتصادی، تقویت مشارکت هرچه بیش‌تر بخش خصوصی و حل نرخ بالای بیکاری از طریق توانمندسازی جوانان عمان است که بیش از نصف جمعیت 4.6 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند. من به عنوان عضو فعال «طرح ملی تقویت تنوع اقتصادی»، می‌دانم که جوانان چیزهای زیادی درباره این طرح‌ها شنیده اند اما ظاهرا دولت تمایلی ندارد تا رهبری راهبرد آینده را به نسل ما بسپارد. کابینه فعلی دولت عمان هیچ عضو زیر 35 سالی ندارد و اکثر آنها به مدت بیش از یک دهه این پست‌ها را اشغال کرده اند. تنوع اقتصادی ضروری است اما تنوع در مجریان این راهبردها و دیدگاه‌ها نیز لازم است. تفویض امور کشور به دستان نسل جوان بیانگر اعتماد مسقط به جوانان عمان خواهد بود و ارائه جایگاهی به آنها در میز تصمیم گیری از ایمان به توانایی آنها برای رهبری آینده میهن حکایت خواهد کرد.

سلطان هیثم در اولین سخنرانی خود در مراسم چهلم سلطان قابوس از مردم این کشور خواست تا در مسیر جدید عمان برای ایجاد رنسانسی دیگر، به رهبر جدید اعتماد کنند. وی بر هدف خود برای اصلاح ساختار تشکیلات دولتی، پاسخگوسازی مسئولان و اهمیت نسل جوان تاکید کرد. شاید سلطان هیثم به این زودی نتواند جای سلطان قابوس را پر کند اما مردم عمان مطمئن هستند که تجربه او در ریاست طرح چشم انداز 2040 عمان، وی را برای این کار آماده کرده و امیدوار هستند که جوانان بیشتری در پست‌های رهبری دولت دیده شود.

در عین حال که عمانی ها، پیر و جوان، هنوز در غم از دست دادن سلطان قابوس هستند، اما به نحوه اداره آینده کشورشان افتخار می‌کنند. میراث سلطان قابوس در فصل جدید تاریخ عمان ادامه خواهد یافت و این میراث عبارتست از یک کشور آینده نگر که دیگران را بی‌دلیل تحریک نکرده و ثبات را به خطر نمی‌اندازد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *